|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en fråga till er. Det är så att jag känner 2 killar som har bilverkstad, och dom skruvar mest med BMW, och deras intresse är BMW sedan många år tillbaka. En av dom kör även banracing med en BMW, så att dom kan BMW innan och utantill. Vad tyker ni om att inte serva bilen på en auktoriserad vekstad, utan att istället lämna in bilen på deras verkstad och få en stämpel i boken med deras företagsnamn? Eller tycker ni som köpare att det måste vara stämpel från en auktoriserad BMWverkstad i serviceboken? PB | |
|
På bilar som är äldre än fyra-fem år så tycker jag personligen att det kvittar. Det som jag tycker är viktigt är att service/reperationer kan bevisas med stämpel/kvitto. Själv låter jag en lokal verkstad som jag litar på till 100% göra alla jobb på min bil. Blir billigast. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
-Daniel- |
i vanliga fall skulle jag säga att det skulle inte spela mig någon roll var det var servad det viktiga var att den var servad men köpare av M bilar kanske är lite mer noga....nog för att det inte borde vara någon skillnad mellan verkstäderna så tycker säkert en del att det är tryggare att köpa en bil som är stämplad hos bmw |
|
Jag hade lätt servat bilen hos dina polare, jag servar hos en liten oberoende verkstad som nu råkar vara väldigt duktiga på BMW. Bättre service kan man inte få. Där vet jag oxå att bilen inte "provkörs" på lunchen. Vilket verkar vara mer regel än undantag på större verkstäder. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Självklart ska du serva bilen där du har förtroende för personalen det viktiga är ju att bilen blir servad och det är ingen merit att den är servad på BMW snarare tvärtom om. Serva på BMW kan vara bra så länge det finns några garantier kvar. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag vet ju att dom är väldigt seriösa med sitt arbete + att dom är jäkligt duktiga, och skulle det va något dom inte fixar så säger dom det. Och är det något man vill att dom ska titta på , så är det bara att köra ditt bilen, och sånt är alltid bra. Tack för era svar, det är alltid kul att höra vad folk tycker om detta. PB |
|
|
Petrus: Måste först påpeka att M3 skall enligt serviceboken ha vissa special steg i serviceprotokollet som jag inte tror att vilken verkstad som helst kan klara av. Tror det bl a är ventilspelet som skall justeras till lite då och då...Har läst en del om detta på M-forumet och verkar vara rätt kritiskt för skötseln av motorn. Fast klarar killarna du känner detta och de häller i olja av godkänd kvalitet skulle jag inte tveka att serva den där istället. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Jag hade också låtit dem serva bilen. Själv låter jag en kille som genom åren blivit min kompis serva min bil. Jag tror att relationen till den som servar "ögonstenen" kan vara nog så viktig. Är den bra så tror jag att de lägger ner det där lilla extra. Jag kör Volvo i jobbet och den servas på märkesverkstad (förmånsbil) och där är man helt anonym. Jag har inte en aning om vem som skruvar med den. |
|
| Jag skulle nog inte oroa mig, om du vet vilka mekarna är och att de är duktiga så spelar det väl ingen roll om de är auktoriserade eller inte. Själv har jag tur då min "lokala" verkstad råkar vara auktoriserad BMW-verkstad, så det har aldrig varit ett dilemma. | |
|
Har man råd att köpa BMW så ska man också ha råd att serva den på en auktoriserad BMW verkstad. Har man en äldre bil +10 år så spelar det väl ingen roll. |
|
|
Skulle aldrig köpa en BMW som har stämplar från en vanlig verkstad. |
|
|
Jag skulle då inte ha något emot att köpa en bil som är servad på icke aukt. verkstad eller t.o.m. servad av ägaren själv sålänge det är riktigt gjort och dokumenterat med kvitton och sådant. Det märks ju faktiskt på bilens skick om det är väl omhändertagen eller inte. Har inget större förtroende för märkesverkstäder efter att ha hört en del historier om hur det går till av bekanta som arbetar som mekaniker på just sådana. |
|
|
Jag vet att det är vissa punkter som ska göras på M-bilarna, och dom har inspektions-listorna att går efter. Och så har dom renoverat ett antal motorer i.n.k.l M-motorer, så dom vet vad dom håller på med. Och dom använder bara godkända Castrol-oljor till respektive BMW-model. PB |
|
|
Petrus....I ditt fall skulle jag inte tveka alls med att anlita dessa "grabbar"...dem verkar ju veta vad som behöver göras på din M-bil. Det är ju trots allt din känsla som ska väga tyngst,plus att du kan ev spara en liten slant på det..Får du bara kvitto på vad som är gjort är det ju inga problem+stämpel i bok.. Mvh Janne. |
|
|
Och en liten sak till, har man råd att köpa BMW så har man råd att lämna in den på aukt-verkstad. Jovisst har man väl råd med det, men varför är det ett måste när man får samma arbete utfört till halva priset. PB |
|
|
Petrus: När du säljer bilen till en firma så får du garanterat sämre betalt för den. Ingen köpare privat köper din bil utan att pruta för att den inte är servad på auktoriserad verkstad. Kvitton är hur enkla som helst att förfalska. Kan din verkstad avläsa felminnet? |
|
|
Har man råd att köpa bmw och råd att lämna in den på auktoriserad verkstad , så har man RÅD att ta smällen med sämre betalt vid inbyte ? Jag upplever det som bäst att lämna bilen till någon som är kompetent och som man vet gör ett mycket bra jobb. Personlig kontakt är också viktigt. Alla som tjatar om auktoriserad verkstad tror jag gör det för att de är så pass inkompetenta när det gäller mekanik och elektronik att de inte vågar lämna bilen till en "vanlig" verkstad , och inte så lustigt det , de kan ju inte ens själva bedömma om verkstaden vet vad de håller på med - då blir det såklart tryggare att lämna till en auktoriserad verkstad. 3G ger dig Cancer. |
|
|
Självklart ska du serva där! Bilen är ändå 10 år gammal! |
|
|
wadel: Du borde gå på en charmkurs eller köpa en nyare bil!!! |
|
|
När du har en M-bil så ska du absolut serva den på BMW. Folk är väldigt restriktiva när det gäller beg M-bilar. Är den svensk eller imp? Du har ju Avusblå bil bara det höjer värdet ett antal 1000. |
|
|
Hmm... många råd och rön här! Ja servar Auktoriserat sen jag flytta men det är för att den auktoriserade verkstan som jag servar hos har haft en rad utmärkelser i mek tävlingar via BMW och har mkt god renomé! Och jag har gjort 2 jobb där och fått bra pris och alltid fått bilen mera "servad" än jag bett om! Men då har man ju tur och har bara 2 mil till närmaste auktoriserade verkstad! Kände jag däremot nån som jag viste var en Hajfena på BMW och hade en M bil lika gammal som min så skulle han direkt fått serva den! Inget snack om saken! Skicket på den bilen du har kommer väga såååå mkt tyngre än färgen på stämplarna i boken! Sen så ska man komma ihåg att nrä du lämnar bilen till dessa killar kan du få så mkt mera gjort för samma pengarna på BMW... så helt klart ska du lämna bilen där du har förtroende! MVH Johan __ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.