|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har bytt olja och sil i automatlådan men nu växlar den ryckigare ...innan var det mjukt och fint. vad kan vara fel? oljan är mekonomens castrol transmax. bilen har varit utan ström ett antal gånger under vintern(efter oljebytet) pga.urladdning vet inte om det kan ha nån inverkan!? kan man göra en nollställning av den eller är det bara på nyare modeller? Tacksam för hjälp. Mvh Andreas | |
|
Har du kollat nivån på rätt sätt, dvs genomvarm låda på tomgång med P ilagd? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
...och på plan mark. Bytte du oljesilen (filtret)? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
svar ja på allt:) Mvh Andreas |
|
|
Bytte du all olja eller är det kanske två olika oljor i nu? Mvh |
|
|
jag bytte det jag fick ur ca :3.5 liter med sil. men oljan ska ändå vara blandbar så jag tror inte det ska ha nån större betydelse. eller? Mvh Andreas |
|
|
Oftast går det bra men vet du vilken olja som är i sen tidigare? Tror att vår oljeguru Johan B kan det här lite bättre men automater brukar vara känsliga för oljesort o blandningar. Men jag skulle nog börja med ett nytt batteri, ett dåligt batteri ska tydligen kunna påverka automaten. Mvh |
|
|
Bytte i min 735i-90:a och efter bytet så vxl den lite hårdare mellan 1-2:an. Provade med både Mobil och Castrol, vxl lite bättre/mjukare med Castrol. "Tappade ur lådan" fler gånger, för att minska risken för gammal olja kvar i lådan Mvh Jocke W |
|
|
Hade samma skit på min 735:a , hällde i en liten flaska "slick-50 ATF treatment" , märkte inget alls första milen men efter 20-30 mil vart det lite skillnad vilket jag trodde var mest psykiskt. När jag hade kört bilen ungefär 100 mil växlade den som ny , inget "sparkomatic" på någon växel vid något varvtal , killen som köpte bilen frågade om lådan var renoverad för att den växlade så mjukt. tror sådan flaska slick kostade runt 250 kr och det var värt vartenda öre. 3G ger dig Cancer. |
|
|
Hej! Just det där med att få ut all olja på 735:ans låda iaf kräver x-antal oljebyten(ca3-4) för att vara hyffsat säker på att all olja växlats...Mitt oljebyte kostade mig ca 12-14liter Dexron III olja om jag inte minns alldeles fel nu. Just ZF lådan som bl.a. sitter i 735:an har ett litet "smörjproblem" har jag hört av aut expert så det har även slunkit ned en tillsatsolja i bytet.. Växlingarna kändes en smula mjukare o bättre efter bytet iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Har hört nånstans att ett frächt batterie ska ge ungefär 14,4V!?ska ta å kolla batteriet först. det med att man ska behöva göra 3-4 oljebyten tror jag inte på,har fått råd & hjälp av en jag känner på bmw om hur jag skulle göra & gjort så. Mvh Andreas |
|
|
Hej! Skall du få "all" gammal olja ut från lådan inkl momentomvandlaren ,så bör du byta 3-4 ggr i och med att du inte får ut all olja enbart med att lossa på pluggen en gång(oljan i momentomv. blir kvar s.a.s.).. Man byter tills oljan är röd och klar innan man slutar med avtappningsprocedurerna.Då efter ca4byten bör det mesta av oljan vara utbytt... Men du gör naturligtvis som du vill.. Mvh Janne. |
|
|
det jag gjorde var att jag lossade pluggen,lät all olja rinna ut lossade sedan en sida på tråget så att ytterligare olja kom ut sedan tog jag ner tråget,där det också var en hel del. efter det så lossade jag silen ovetande om att det också där kom ut en halv liter över mig:) men nu om jag tar upp stickan så är det samma färg som kom ur flaskan som syns på papperet & eftersom den oljan som var där tidigre var mycket mörkare så tror jag att det mesta har kommit ut. nån som vet i verklighet hur mycket olja det ska va i lådan? instruktionsboken säger 3 liter likaså mekonomen,men det jag tog ur var ca 3.7liter så det är nått som inte stämmer tillägas bör att oljämängden är perfekt på stickan(längst upp varmkörd) Mvh Andreas |
|
|
7-8 liter vill jag minnas att lådan innehåller. Har läst det någonstans på nätet, kan inte hitta var. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| pallar man upp bilen bak,tar bort tråget o lägger i driven o kör tills du har 250 på mätarn så blir det garanterat tomt.........obs,skämt.he he | |
|
Jacke: Provar du på din först? ;-) Seriöst: När man tömt oljan, kan man starta motorn och låta den gå på tomgång i 5-10 sekunder. Då rinner det ut ytterligare ca ½ liter. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| ja jag får väl testa det senare:) | |
|
Som sagt,du får ut ca 3liter olja varje gång...Då har du ca 5liter kvar som "skvalpar" omkring av gammal olja som man vill ha utbytt också. Det bästa? är då att köra en sväng , in i verksta'n och tappa ur igen och så håller du på 4ggr(borde räcka)...Då har du fräsch olja i lådan nästan överallt. Kostar som sagt lite olja men jag iaf är inte speciellt sugen på att göra det "halvdant" när man ändå håller på att jäv**s. Automatlådehaveri vill inte jag veta av pga bristfällig oljeservice hur som helst.. Mvh Janne. |
|
|
För att få en effektiv tömning av automatlådor vid oljebyte kan man tömma tråget på olja (c:a 3 liter!). rengöra magneterna och torka rent tråget o montera en ny oljesil! Sätta sedan tillbaka tråget och fylla upp 3 liter, sen lossar man ena röranslutning mot oljekylaren och ansluter en slang ner till ett spilloljekärl på golvet. Starta sedan motorn och låt den gå på tomgång, oljan kommer då att pumpas ut genom oljekylröret, var samtidigt med och fyll på samma mängd genom påfyllningsröret till lådan (kan underlätta om man är 2 som hjälps åt om man inte gjort detta förr!) När sedan ny, fräsch o röd ATF-olja rinner ur oljekylarröret kan man avbryta renspolningen och stanna motorn. (eller när man har hällt igen 8-9 liter!) Skruva sedan fast röret och efterfyll event. olja, varmkör lådan ordentligt minst 2-3 mil och kolla sedan oljenivån med bilen på plan mark och växelväljaren i P el. N! Oljemängd vid tappning via trågplugg c:a 3 liter Total oljemängd 4HP-22 7,5 liter Totaloljemängd 4HP-22-EH 8,5 liter (alltså med körprogram!) ///Magnus |
|
|
Tack så mycket för alla svar... Tänkte då slutligen fråga om orsaken att den växlar ryckigare nu kan vara att 2 oljor blandats? Mvh Andreas |
|
|
Svårt att säga så där rakt av....Men om du inte "blir av" med ryckigheten inom kort så gör oljebytet komplett som bl.a. jag försökt att beskriva. Dvs byt/tappa ur några gånger till( bytt silen och rensning av de två magneterna+rengjort tråget osv har du väl redan gjort?). Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.