AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.786

Bensin Vs Diesel !

Sida 3 av 3
Vantage:
"När du hänger på en turbo på en bensin motor ÖKAR förbrukningen !!!
På en diesel motor MINSKAR förbrukningen !!!"

Kvalificerat skitsnack! I bägge fallen tar turbinen energi från avgaserna och anvandlar dessa till kinetisk energi som utnyttjas till att komprimera luft. Bägge motorerna ökar alltså sin verkningsgrad med turbo.

Det är inte första gången du yrar om något som du tror är rätt. Vill du behålla trovärdigheten är det lika bra att sluta chansa framöver.
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Nja, det är faktiskt inte helt rätt, Flåklypa. Själva kompressionen går till på samma sätt, så långt är vi med i båda motorerna. Att verkningsgraden ökar mer i dieseln beror på att
1. det som driver turbon är gratis - avgaserna finns där oavsett turbo.
2. Dieseln kan ta allt laddtryck vi ger den, iallafall i jämförelse med bensinaren.
3. Verkningsgraden är avhängig totalkompressionen.

Detta leder till att man måste sänka kompressionen i en bensinturbo för att öka maxeffekten -> sämre vekningsgrad på dellast (där man kan spara mest). I en diesel är det bara att pumpa på, ju mer luft desto bättre.

Nu är det ändå så att förbrukningen oftast minskar lite om man har samma motor överladdad / sug från tillverkaren (se tex saab:s siffror) men det går inte att jämföra med vinsten i verkningsgrad/prestanda hos en diesel. Du kan alltid höja vinsten mer i en diesel genom överladdning av den enkla anledningen att i en bensinare måste du undvika självantändning, medan en diesel i stället fungerar på det sättet.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Och vad gäller miljödiskussionen så verkar ju den totala intelligentian i resten av europa ha bestämt sig för länge sen. Ska bli kul att se hur länge det dröjer innan Ringholm får krypa till korset.
Såg en artikel nyligen där naturvårdsverkets utredare orerade om detta. Slutargumentet var att vi måste pungslå dieslar eftersom "det ställs lägre krav på dem". Dvs inte därför att de var skitigare, utan därför att samma myndigheter säger att de får vara skitigare! De bryr sig inte om vad bilarna de facto släpper ut, utan vad som står i deras papper.
Och är man orolig för partiklar är det ju lustigt att Sverige som är EU:s mest glesbefolkade land också tycker att det är värst? Här om någonstans skulle det väl passa med dieslar, något som andra miljöorgan (tex miljöenheten på vägverket) håller med om.
Om jämförelsen är kat-renade bensinare åker iallafall jag med gott samvete.
Håhåjaja.

Frågan var om bensinförbrukningen ökade på en bensinare med överladdning gentemot N/A och det gör den inte! Däremot att dieseln tjänar mer på det har jag aldrig sagt emot.

1. Turbon drivs gratis hos bensinaren också.
2. Sant.
3. Sant.

Pumpförlusterna minskar när man minskar kompressionen (kör med turbo) vilket leder till bättre fyllnadsgrad. Hela vitsen med Valvetronic är att minimera pumpförlusterna.

K.N. har vissa poänger här, Sverige har alltför länge trott sig bara Världens Medelpunkt, alla andra går att titta ner på, vi tror alltför ofta att vi vet bäst, har bäst metoder och lösningar på problem, miljö och annat, högst välstånd osv. Mest skitsnack som får revideras allt oftare, det enda vi är världsmästare på är att suga ut folket genom höga skatter. Var pengarna hamnar tycks vara en väl förborgad hemlighet. Tänk om regeringen någon gång kunnde sättas samman av ministrar osv som inte plockas på politiska meriter och grunder utan på erfarenhet och yrkesskicklighet inom det som man är satt att sköta?
Många skrönor cirkulerar om bensin vs, diesel.
Energiinehållet är i stort sett det samma, ändå är verkningsgraden på en dieselmotor högre eller?
Det finns ett par grundläggande skillnader mellan bensin och diesel som sällan framkommer. Förbränningshastigheten i en bensinare är mycket hastigare, en kort "stöt" när kolven just passerat övre dödläget medan en diesel sprutar in och förbränner en bra bit under kolvens neråtgående rörelse. Studera ett tryck eller indikatordiagram så syns skillnaderna tydligt.
Förmodligen därför vridet är högre på en diesel med motsvarande effekt som på en bensinmotor.

FP
Vantage
Flåklypa:
Verkar som du är lite hetsig av dej eller ???
Är det någon som har full koll på vad en Bensin turbo motor drar idag ??
De flesta Bensin turbo motorer drar kring 1 liter/mil blandat vad jag vet, medans dom utan turbo ligger från 0,7 lit och uppåt ( givetvis med lägre effekt ).
Min Diesel är på 143Hkr & 280Nm.
Har en Mitsubishi Sigma ochså på 3.0lit 24v V6 som levererar 205Hkr & 272Nm.
Skillnaden mellan dessa två är 0,65Lit/mil(Diesel) & 1,02Lit/mil (Bensin).
En skillnad på 0,37 lit/mil !!!
Klart bensinaren är piggare men skillnaden är inte så stor.
Däremot så skulle skillnaden bli större om Turbo användes på Sigman, likaledes förbrukningen.
Kring 1,2lit/mil för sigman.
De äldre dieselbilarna (utan turbo) låg väl inte lägre i förbrukningen heller ??
Förbrukningen är väl ganska lika med en avgörande skillnad "effekten" !!!
Vad gäller min trovärdighet så får det stå för dej,om detta skall kallas för ett forum så måste väl allas röst beaktas eller ???
Tror inte att du själv(läs:Flåklypa)kan allt heller men har inte på något sätt ironoserat dej heller !!!
Detta inlägg skapade jag för att debbaten kring Diesel bilar har varit relativt "enkelriktad" i media på sistånde!!
Man mäter och avslöjar bara det som jag anser ligger till fördel för en bibehållen skatt på diesel bilarna.
Det som är lustigt idetta sammanhang är att i den "renaste" av bilar LUPO`n som är en sk hybrid-bil så är förbränningsmotorn en diesel.
Är det någon hybrid med el-motor/förbrännings motor som har en bensinare ???

Vantage
Toyota Prius!

FP
sen jag köpte diesel kör jag inte mer bensinare om det är längre än 1km bort
prestandan är bra men ekonomin överlägsen
är det desutom en turbodiesel är det bara att ställa upp trycket så blir det kul
har kört ifrån skitmånga bensinare med 150-200hk
senast var en bmw 325i
kolla in dieselmekens bilar så förstår ni vad jag menar

helgonet
Lupon är ingen hybridbil. Det är en "vanlig" trecylindrig hi-tec diesel. Att den är snålast kan jag hålla med om, men det är inte samma sak som renast.

Bägge motortyper ökar sin verkningsgrad på turboladdning, men dieseln ökar mest.
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Eftersom lupon är snålast även utan hybridteknik skulle jag vara intresserad av hur den skulle gå med!
Prius är bara en kombinerad annonspelare samt testbänk för drivningen i framtida bränslecellsbilar. Den går bara snålare under vissa betingelser, och skulle då alltid gå snålare med en diesel.
Folke: Tack för medhållet. Dieseln har bättre verkningsgrad främst eftersom den har mycket högre kompression.
Jag håller inte med dig helt om skatterna eller att vi borde ha tjänstemannastyre (teknokrati) men det står allt klarare tycker jag att välfärdsfasaden börjar rasa och demokratin gått i stando. Den viktigaste fördelen med en demokrati som jag ser det är att den balanserar makten på så vis att alla är ersättliga. Tyvärr känns det som allt mindre av det som driver politikerna av idag är principer och allt mer är maktutövning. Detta beror nog huvudsakligen på att vi haft ett parti vid makten alltför länge, vilket kunnat bygga upp en politisk nomenklatur som känner sig relativt säkra vid makten. Att det är så är olyckligt och lika mycket avhängigt oppositionens oförmåga att presentera ett rimligt alternativ som regeringspartiets skrupellöshet när det gäller regeringsmakten.
Puh, hur kom vi från diesel till det där, hehe!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.