AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.788

Bensin Vs Diesel !

Sida 1 av 3
Vantage
Tänkte skapa lite debatt i detta forum:-)))
Jag anser att Bensinbilar är skitigare och sämre för miljön än Diesel bilarna ( nyare modeller från 95 & framåt ).
Hävdar vidare att Diesel motor`n är 2-3ggr effektivare än Bensin motor`n.
Att Diesel skulle vara sämre för miljön är felaktigt anser jag.
Det saknas alltför mycket för att bevisen ska vara klara.
Vad tycker Ni här på forumet, är jag helt ute och cyklar eller håller Ni med mej ????

Vantage
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan du inte börja med dina egna argument varför du tycker si eller så ?

Det måste till effektiva partikelrenare för att få dieseln miljövänlig, men den har definitivt potential.
Oljebrännarna har ju fått otroliga förbättringar på senare år, och om växthusteorin stämmer så är de kanske ett vettigt alternativ. Men jag tror precis som Flåklypa att det krävs bättre partikelrening än vad som finns idag. PSA har väl en hyfsat effektiv variant såvitt jag förstått det. Men utan att veta ett skit egentligen så känns fortfarnade inte dieseln miljövänlig på nåt sätt...

____
Reach the door with a breath and a scream.
En fråga som bör passa in här, hur är försäkringskostnaden för en diesel i jämförelse med en bensinare, är det nån skillnad ? Säg en 530d jämfört med en 530i...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag jämförde i höstas lite dieslar (funderade länge på en diesel). I dom fall jag kollade så skiljde sig försäkringen egentligen ingenting, verkar som att motorstorlek och premie följde varandra i dom fall jag kollade upp. Ex 325tds och 328i hade ungefär samma premie.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Svenska Naturskyddsföreningen skriver detta:

"Diesel eller bensin?

Fortfarande är nya bensinbilar oftast att föredra framför nya dieselbilar.

Både bensin- och dieseldrivna bilar har, mycket tack vare tvingande lagstiftning, blivit avsevärt renare de senaste decennierna. Nya bilar är därför alltid bättre än gamla - det gäller även om man jämför en ny dieselbil med en gammal bensinbil. Med gamla bilar menas här modeller före 1989.

Men fortfarande kvarstår en del viktiga skillnader mellan motortyperna:

Dieselavgaser innehåller mer kväveoxider och partiklar och är därmed farligare för människa och miljö.
Dieseltekniken är mer energieffektiv och ger därför upphov till mindre utsläpp av koldioxid per körd sträcka.
Hur stora skillnaderna är varierar beroende på vilka bilmodeller som jämförs och vilka mätmetoder som används. Utsläppen av små partiklar, som är mycket skadliga ur hälsosynpunkt, är mellan 5 och 50 gånger större från dieseldrivna bilar. När det gäller koldioxid är utsläppen från dieselbilar ca 20 procent lägre, om man jämför bilar med likvärdig prestanda.

Bensinbilen att föredra

Naturskyddsföreningens bedömning är att dieselns mindre koldioxidutsläpp, och därigenom mindre klimatpåverkan, inte ursäktar dess högre negativa hälsopåverkan – framför allt eftersom utsläppen av koldioxid från dieselbilar fortfarande är mycket större än vad som är långsiktigt hållbart. Hälsoaspekterna väger särskilt tungt i tätorterna, där många människor exponeras för avgaserna.

Ställ samma krav oavsett bränsle

En omständighet som är olycklig både ur miljö- och hälsoperspektiv och som kan förvirra debatten är att man inom EU (och därmed Sverige) har olika gränsvärden beroende på vilken motorteknik det gäller. Dieselbilar tillåts släppa ut mer kväveoxider och har gränsvärden för partiklar, medan bensinbilar saknar det, se tabellen nedan. De utsläppsskillnader som finns mellan bensin- och dieselbilar är alltså helt legala och beror inte på att biltillverkare försöker smita undan eller att bilarna inte fungerar.

SNF vänder sig inte mot diesel som bränsle – det är fordonens utsläpp som är avgörande. Vi förordar teknikneutrala regler, det vill säga att samma krav ska gälla för både diesel- och bensinbilar. Detta är inte minst viktigt eftersom nya motorkoncept, t.ex. direktinsprutande bensinmotorer, utsläppsmässigt placerar sig mitt emellan diesel och vanliga bensinmotorer.

Tekniken finns

Bensindrivna bilar har sedan slutet av 1980-talet utrustats med trestegs katalytisk rening, som drastiskt minskar utsläppen av kväveoxider, flyktiga kolväten och kolmonoxid. Sett över bildens hela livscykel räknar Naturvårdsverket med en minskning med ca 80 procent. Hårdare lagkrav, bl.a. när det gäller utsläpp vid kallstarter, samt renare drivmedel kommer att minska utsläppen ytterligare framöver. Katalysatorn påverkar dock inte utsläppen av den viktigaste växthusgasen, koldioxid.

Eftersom dieselmotorn arbetar med luftöverskott kan inte utsläppen av kväveoxider minskas med samma metoder som i en bensinmotor. Och för att få bort partiklar ur avgaserna krävs särskild reningsutrustning.

Vissa biltillverkare, bl.a. den franska PSA-koncernen (Peugeot och Citroën) har tagit fram en teknik som innebär att en stor del av partiklarna filtreras bort ur avgaserna.

Det är troligt att många biltillverkare kommer att behöva tillämpa någon form av reningsteknik för att klara de EU-krav som träder i kraft 2006. Hösten 2003 tillkännagav t.ex. Saab och Volvo att man kommer att sätta filter på sina personbilsdieslar med start 2004. De minsta bilarna, t.ex. Volkswagens dieseldrivna modell Lupo, klarar 2006-kraven utan rening.

Om partikelfiltren kommer till bred användning innebär det en drastisk förbättring av dieselbilarnas miljöprestanda - utsläppen av partiklar minskar enligt oberoende mätningar ner till samma nivå som från bensinbilar.

Ett kvarstående problem för dieselbilarna är utsläppen av kväveoxider. Toyota har utvecklat en helt ny katalysator som nu testas i trafik. Enligt företaget kan utsläppen av både kväveoxider och partiklar minskas kraftigt (DPNR - Diesel Particulate and NOx reduction System)."

Anders: Tack ! Överväger att köpa diesel nästa gång såvida det inte blir en bil mer åt det sportiga hållet (coupé/cab).
or
725
oreo
323i -85
FYI:

BMW (och MB) slapper ett partikelfilter pa sina storre dieslar under varen. Med detta skall dessa klara de nya EU kraven. De mindre dieslarna skall enligt BMW klara kraven anda.
Det är ganska roligt att dieseln är så farlig för människan.Nere i gruvan på tusenmeters djup så skulle inte man överleva särskilt länge om bilarna kördes med bensin,där är dom totalförbjuna endast ambulans o dyl har tillträde.Ja jag vet att dieseln inte är nyttig överlag men jag ville bara visa en poäng i det hela.

_______
Min:Länk

---
Lass dir raten trinke spaten
Vantage
bayern münchen:
Tänkte precis på detta med gruvor och Dieslar !!!
Hu så farliga dom är Dieslarna, ändå så finns dom i de mest ogästvänliga miljöerna eller hur ???
Påtal om miljö...
Vad skulle en lastbil dra med låtsäga en bensin motor ???
15-25 lit/mil............???
Är detta miljövänligt då de flesta bensin-bilarna dra 100% mer än en Diesel-bil ???
Svavlet har varit föremål för spekulativa åsikter som cancer-framkallande mm.
Visst Svavel är LIVFARLIGT !!!!
Men Bensin och Diesel kommer från samma källa...RÅOLJAN..
Bensin är en mer "raffinerad" produkt än Dieseln men substansen är den samma !!!
Nu till detta med Svavel.......
Dessa partiklar används som argument mot Diesel-bilar mfl Diesel fordon.
Sveriges bönder tvingas årligen sprida ut ca 800-1000 Ton svavel på åkrarna för att balansera markens förmåga att ta upp näring mm.
Ett ex på Hallands-åsen från 1991-2001 gjordes för att utröna effekterna av den försurning som regnet medförde på skogen.
I detta forknings objekt satte man bokstavligt talat "Tak" på skogen och avledde regn-vattnet från denna provyta så enbart grundvattnet togs upp av träden(dvs inget Surt-regn kunde påverka träden ).
Döm om forskarnas förvåning när träden stannade iväxt och ca hälften av träden i provytan dog ???
Det visade sej att det sura regnet(som man ansog skadligt i all dess form) bidrog till att träden kunde tillgodogöra sej viktiga substanser mm.
Fel???
Titta på våra motorvägar vad grönt det är vid sidan om dom !!!
Till detta kan tilläggas att Diesel-motorn`s effektivitet är betydligt högre än den bästa av Bensin-motorer.
Ändå har Diesel-motorn bara börjat utvecklats !!!
Som ett Ex: BMW 530d -2003 har 218Hkr och smått osannolika 500Nm i vridmoment !!!!
Jämnförelse kan nämnas Ferrari 550 Marinello med 450Hkr och 456Nm i vridmoment !!!
Den faktiska effekten ur en motor är just Vridmomentet!!
Alltså en BMW diesel på 3lit spöar en Ferrari motor på 4,5 liter !!!
Jaja 0-100,0-200,0-300 har en diesel inte en chans det medger jag men haka på ett släp och åk i 130km/h på 50 lit och BMW kommer 3ggr så långt !!!
Eller som bränsle förbrukningen anger ...
0.78 versus 1.8lit/blandat !!!!!!
Sen kommer vi till detta med förmogan att kunna rena Dieslarna !!!
I kulisserna i Sverige är Dieslarna bara ett föremål för att driva in HÖG skatt !!!
Hurvida det går att utveckla Dieslarna näms inte i sammanhanget!!
Eller som Ringholm sa vid ett tilfälle...
Citat.."så länge jag sitter i denna position,så kommer inte Dieslarna att få lägre skatt"...Slut citat.
Ser man till Fakta,vetenskap eller bara pengar ????
Oljebolagen gnuggar givetvis händerna....varför???
Tja de som åker bensin tankar dubbelt så ofta eller hur ???

Vantage
Ja
760
JanF
530i-93
Säger bara en sak, i Europa är dieselbilar mycket vanligare än i Sverige.

När man hamnar efter en sprillans ny BMW eller Merceds diesel och det börjar bli lite uppför eller fullgas på autobahn så ryker det värre än helvetet själv och man håller på att förpestas ihjäl därbakom.

Varför är det så????? Moderna dieslar verkar funka så länge man gasar lite försiktigt, men vid fullgas så är det lika illa som det alltid varit.
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
JanF:Då måste det varit fel på dom bilarna då legat bakom,en ny diesel blir inte mycket rök bakom vare sig vid full gas eller uppför.
I allafall inte så mycket att man förpestas ihjäl =)
Annat var det på gammla Mercedes tiden (även andra gammla dieslar för den saken skull) då rök det ordenligt =)

"Riktiga män luktar diesel"
Vantage,

"Hävdar vidare att Diesel motor`n är 2-3ggr effektivare än Bensin motor`n."

Skulle alltså en dieselmotor ha 2-300% högre verkningsgrad än en bensinmotor. Helt fel.

"Att Diesel skulle vara sämre för miljön är felaktigt anser jag.
Det saknas alltför mycket för att bevisen ska vara klara.
Vad tycker Ni här på forumet, är jag helt ute och cyklar eller håller Ni med mej ????"

Inlägget från Anders S som klippt från Naturvårdsverket reder ut det hela bra tycker jag. Diesel drar mindre bränsle men har höga utsläpp av kväveoxider(försurande) och höga nivåer av cancerframkallande partiklar(i förhållande till bensinbilar)
Själv anser jag att ditt uttalande falsifieras, dock är frågan inte svart eller vit anser jag varför kategoriska åsikter som att "bensin är bättre för miljön" eller "diesel är bättre för miljön" är enkla att argumentera emot.

"Den faktiska effekten ur en motor är just Vridmomentet!!"

Helt fel effekten är kombinationen av vridmoment och varvtal. Tror du mig inte läs gärna "Dr Bjoercks" inlägg nedan. Om det vore som du säger skulle en dieselbil verkligen vara så snabb som du säger eller hur(som de nu inte är i praktiken...)?

Länk

/Simon
Tilläggas kan att en bensinmotor har en verkningsgrad på ca 30% och en dieselmotor på ca 40-45%. Alltså som mest 50% bättre verkningsgrad.

/Simon
Om nu dieselbilarna inte är miljöfarligare än bensinarna, varför håller då alla tillverkare på att utveckla effektiva reningssystem till dom? Dom gör det knappast så att vi i norden kan öka försäljningen med 0.5% och i Sydeuropa åker alla redan diesel idag.
Förresten. 500Nm kan jag åstadkomma sovandes med en skiftnyckel, men jag flyttar inga laster för det.
Ja
760
JanF
530i-93
->M.Nilsson

Då måste det vara fel på alla nya dieselbilar. Har bilat massor i Europa och det ryker alltid friskt vid lite last.

Eller så beror det på att man har skitigare diesel där nere. Min fasa är fortfarande att hamna effer en diesel i uppförsbacke i tunnlarna i alperna. Eller så är det kanske bra, man får ju hela bilen rostskyddsbehandlad gratis....
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kan ju hålla med om att dieselröken är synlig emellanåt vid tung belastning. Frågan är väl om den är farligare bara för att den syns? Bensinbilar som belastas tungt hamnar också lätt i det läget att inte full förbränning uppstår, vilket ex. ökar kolmonoxid och kanske även annat. Dock syns inte detta lika tydligt.....

---
Always Diesel
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Inte för att jag vet något om långsiktiga miljöeffekter med diesel , men fy busan vad dieselmotorer luktar illa , och den där svarta röken från främst tyngre fordon gör faktiskt att jag sitter och hostar i min egen bil ! vet inte vad hostandet beror på men hamnar man bakom en gammal bensinbil med svart rök hostar jag iaf. inte.

Så för min del kan man gott höjja dieseln till 150:- kr litern så slipper jag hosta + att fasaderna i städerna slipper bli så himla fula och solkiga.

3G ger dig Cancer.
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Wadel: "3G ger dig Cancer" för att inte tala om 2G (GSM) och 1G (NMT) eller mikrovågsungnarna. Strålningen från mikrovågsugnarna är betydligt kraftigare, men det är ingen debatt om att stoppa utbyggnaden av mikrovågsugnar i hemmen...

Förresten är det inte alls bevisat att man får cancer av elektromagnetisk strålning i de låga doser som avses ovan.

Oooopppsss.. kom ifrån ämnet lite... sorry. :-) Men det kanske var det wadel ville belysa med sitt lilla inlägg att "inget är solklart"?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.