|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det är ett måste med en tankhandske till dieselbilarna. Det är slaskigt vid pumparna, men som tur är behöver man inte tanka så ofta. :-) | |
|
->Vantage du skriver "Ändå har Diesel-motorn bara börjat utvecklats !!! Som ett Ex: BMW 530d -2003 har 218Hkr och smått osannolika 500Nm i vridmoment !!!!" Men det är ju fusk......en 530d har ju turbo som ökar vridet enormt...... skulle BMW hänga på turbo på bensinarna också så skulel de med ha megavrid, om man nu gillar mycket vridmoment och effekt vill säga. |
|
|
patand: Möjligtvis så skulle gamla microugnar kunna stråla, men inte nyare, de är skärmade med metallnät inuti, är detta korrekt gjort så kommer ingen strålning ut. Dörr problemet ar man löst med en microvågsfälla i dörrkanten. Man håller avståndet mellan metallnätet i dörren och den i ugnen på 1/4 lambda(våglängd) och då släcker vågen ut sig själv. Du kan testa din micro själv om den läcker, lägg mobilen i ugnen och ringer till den, går den att nå så läcker ugnen. (dörren skall vara stängd) (ugnen ej på givetvis....). Sen gillar jag wadels kommentar, "jag yttrar mig ej om miljöeffekterna för det kan jag inget om" ungefär... Sen som signatur "3G ger dig cancer" ... ? Men det vet du ngt om då eller? Kom hit så skall jag ge dig en kurs i microvågsteknik och antennteori så ska vi se om du fortfarande är så bergsäker på ditt påstående. |
|
|
wadel. Hur ohälsosamma tror du inte dina båda lok till bilar är? Vadå kasta sten i glashus... ----- BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
Jag talade med BMW idag och fick veta dieslar med partikelfiltret kommer i produktion första veckan i mars. Samtidigt höjs priset med 10 000:-. En ny prislista för samtliga BMW kommer i mars. 10 000:- lär vara ett själkostnadspris. För er som tvekar mellan en 530i och 530d har följande sida skapats: Länk Siffrorna talar sitt tydliga språk. Trevlig helg |
|
|
Intressanta siffror. Men så var det det där med beskattningen på dieselfordon. Var går gränsen där dieseln blir lönsam jämfört med bensinditon? Det är ju också alltid intressant i diskussionen bensin vs. diesel. Vridmoment är inte värt hur mycket som helst i kronor räknat... Funderar själv på att byta till diesel då 525´n hitttills rullat ca 2000mil/år och det lär inte bli mindre i framtiden p.g.a. våra arbeten. Vad kostar en 525tds touring i skatt per år? Och vid vilket miltal lönar den sig på ett ungefär? Med dieselpris vid pumpen räknat (och inte hemma hos bonden). Tacksam för svar! ----- BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
Vid 2000 mil kan man nog räkna att en diesel börjar löna sig. Beror ju självklart på vilka bilar man jämför (läs: förbrukning). Några dieselanhängare verkar tro att diskussionen gäller "vilken bil är bäst?" Beror ju självklart på vad man är ute efter säger jag. Diesel kan man köpa om man gillar att åka på låga varv och känna flämtandet komma när man närmar sig varvstopp strax över 4000rpm..... Hur fort det än går så är min syn på körglädje att det ska bli roligare ju längre varvmätaren går, inte tvärt om. :) |
|
| Hoppas alla förstod att det låg en smula ironi i ovanstående inlägg :) | |
|
Davve: Brytpunkten kan du kanske rakna ut efter din egen forbrukning. Skatten pa en 525tds touring ligger pa ca 7300 och forbrukningen ligger pa ca 0.7l/mil. Om jag inte ar felunderrattad sa ligger dieselpriset mellan 7,50-8 kr pa macken men ofta kan man fa battre rabatter pa denna an pa bensinen, men du kan rakna pa en kostnad for diesel pa 5-5,50/mil. |
|
|
Davve: Så här räknade jag: 530i Skatt: 1628:- Bensinpris: 9.20 / liter Drift (blandad körning): 0.95 l / mil 530d Skatt: 6797:- Dieselpris: 8.00 / liter Drift (blandad körning): 0.69 l / mil X = (6797-1628)/(0.95*9.20-0.69*8.00) = 1605 mil Alltså: Efter 1605 mil tjänar man på att köra diesel. Alltså betydligt tidigare än vad många tror! |
|
|
En sak till: Alla förbrukningssiffror och prestanda beträffande 530i gäller för 98 oktan. Så lägg till 0.30 per liter för bensinaren. Då kommer brytpunkten ännu tidigare, till dieselns fördel. |
|
|
Tackar så hemskt mycket för snabba svar! Vad dyr den var i skatt 525tds´n.... /David ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
| Samtidigt drar bilen mindre bränsle med 98 oktan, så det jämnar nog ut sig. | |
|
Anders S.: Jovisst förstod vi ironin. Men handen på hjärtat, spelar det någon roll vad varvräknaren står på när du kör? För mig är körglädje mycket vridmomentet på bakhjulen. Det är de som räknas. Hellre lågt varv och mycket bakhjulsvrid än tvärtom. För mig är det inget beskymmer att varvstoppet ligger lite över 4000 rpm. Då går det nämligen i 245 km/h på 6:an eller 200 km/h på 5:an. Är det någon som flämtar då är det nog jag. Trevlig helg på dig Anders /Claes |
|
|
Flåklypa: Blandad körning för 530i är 0.95, 98 oktan Kör du på 95 oktan och vill ha sama prestanda drar den väl mer än 0.95? Alltså ska du lägga på 0.30 på bensinen och behålla förbrukningen. Eller tänker jag fel....? /Claes |
|
| Sant. Du skall behålla förbrukningen och lägga på skillnaden mellan 95 och 98 okt om du räknat på 95 oktanspriset och 98 oktansförbrukningen innan. | |
Vantage |
Simon: Förstod inte ditt inlägg tidigare här?? Jag är inte motståndare till Diesel, tvärtom!!! För att förtydliga mitt tidigare inlägg...... Att Diesel motorer har turbo är självklart ett effekt tillägg,det medger jag självklart !!! Men att en bensinmotor ska vinna på att ha en turbo är fel !!! När du hänger på en turbo på en bensin motor ÖKAR förbrukningen !!! På en diesel motor MINSKAR förbrukningen !!! Sikken otur för bensin motor`n hehehehe.... Nä skämt åsido, detta är bara fakta... Sanningen är att Diesel motor`n ger ett högre vridmoment till en lägre förbrukning än Bensin motor`n. Vidare kan tilläggas att en Diesel motor kan renas till minimala utsläpp ( se Peugeot senaste HDI motor ). Dess fördelar har länge varit kända i gruv-sammanhang, där "vatten-filtret" användes för att rena alla avgaser !!! Att biprodukten "Svavel" kommer från dieslar är ochså känt , men att liknande produkter kommer från bensin talas det mindre om !!! När jämnförelser mellan bensin & Diesel motorer kommer på tal så stannar debatten bara vid Dieseln`s negativa sidor !!! Vad beror detta på ???? Om jag ändå kunde svara på detta, men ett är säkert...... Varför luktar Kat-bilar så Jä..la SURT vid gas pådrag och uppförs-backar ??? Vissa modeller mer än andra !! Jag säger inte att Diesel-bilar är bäst för framtiden,ej heller att katalysator`n är det på bensin bilar. Det jag vet är att Co-värdet som det talas om med bensin bilar är 3-5ggr så litet ( 66-80%) mindre i diesel bilar av motsvarande storlek !!! Att det sedan jämnförs andra utsläpp gällande diesel`n är okej bara man gör detsamma med bensin motor`n !!! Här har vi den "Lobbyism" som förekommer idag..."läs Ringholm".. Tyvärr så funkar inte denna debatt & sak-kunskap på ett tillförlitligt sätt idag ( anser jag ). Vi vet i dag vad som kommer ur "röret" på en Diesel men vet vi vad som kommer ur en "bensinare "...????? Summasumarum så vill vi alla ha en bättre miljö i framtiden oavsett Diesel eller bensinare eller hur ??? När det kommer riktiga beräkningar och vetenskapliga bevis som stödjer än det ena eller andra så kommer jag personligen att följa dessa beslut, men idag anser jag att det ges en "snevriden" bild av vad som finns och utvecklas !!! Vantage |
|
Hubbe 325: Funderar, hur kan 1/4 våglängd stämma både vid 2450, 1800 och 900 Mhz? Ugnarna läcker ung. lika mycket sen de kom i slutet på 70-talet, dvs inget nämnvärt, men går att detektera med enkel mottagare 10-20 meter bort. Rör man sig däremot i t.ex ett hamnområde, på båtar osv så exponeras man för mycket högre nivåer från radar osv. Eller springer lite genom larmbågarna i butiker osv. Men som vanligt, det som inte schasas upp i debatter, press och media (med tillhörande mängder av fel uppgifter), det har man inte ont av heller. Mycket psykologi i detta. Mobilen på 900 dämpas inte märkbart i ugnen, går alldeles utmärkt att ringa till och den iofs grova signalmätaren med 7 staplar ändrades inte med dörren stängd. Då körde jag iofs bara på defrost...))) Lite OT, men ändå intressant. FP |
|
| Aldrig i livet att jag skulle köpa mig en Diesel Doris. | |
|
Claes, du frågade: "spelar det någon roll vad varvräknaren står på när du kör?" Helt ärligt JA, men det hänger ju mycket på att ljudet bara blir bättre ju högre den rör sig. :) Jag ser en stor tjusning i att dra motorn från lågt varvtal och låta den varva lite extra dom gånger man känner sig på det humöret. Jag har kört ganska många dieslar och tycker att det är riktigt bekvämt och skulle definitivt kunna tänka mig att åka diesel, men jag tycker fortfarande att det är roligare med en sportigare karaktär (enligt min syn på det) och det får man inte i en diesel, hur snabb den än är. Sen vill jag tillägga att jag aldrig skulle köpa en diesel med manuell låda. Det känns mer som att "jaha, nu måste jag växla igen" i en diesel. I en diesel ska man ju njuta av det låga varvet (höga lågvarvseffekten) så en automat kan lika gärna få växla kuggar i så fall. Tycker jag. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.