|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska slå till på en M3 E46 01 eller 02 till sommaren. Vad bör man se upp med. Har alla problem med motorn fixats till. Hur pass dyr är servicen? Ska försöka få tag på en 02:a så man får en fri service åtminstone. | |
|
Väljer du en -02 och då också svensksåld så får du slanta upp rätt mycket mer än för en importerad. Jag skulle inte stirra på årsmodell (angåemde service) utan hitta en bil som passar din smak och sedan slå till. Med rätt ägare och historik skall det inte vaar några problem. Har inte motorn flugit i luften innan 4k mil lär den inte göra det efter heller. Jag har inte sett så många ras som skett efter 3k mil, men som sagt var, jag kan ha fel. Det är inte alls så dyrt att serva, det är antagligen en Insp I:a eller en oljeservice (4000 och 6000 mil). En I:a i "normal"-utförande är väl 5-6 kSEK och en olja 1.5 kSEK så det är ju inte så mycket att hämta med tanke på att du slantar minst 30-40kSEK mer för en svensk eftersom BMW håller priset uppe rätt rejält i sina hallar. |
|
|
Håller med CoolBlueM3Coupe. Kolla upp historien väligt noggrant. Det finns oftast en orsak till de stora prisvariationerna. Alla bilar tillverkade oktober 2001 t o m februari 2002 ska redan vara åtgärdade angående motorn men dubbel kolla detta. Dock så kan det skilja enormt i försäkrings premie på en svensksåld och en importerad. Har några kompisar som varit tvugna att sälja sina bilar pga detta. /RS2 |
|
|
Jag bruka för det mesta förespråka importbilar. Men i detta fallet med en så pass dyr bil tycker jag att svensksåld helt klart är att föredra pga att den går att byta in hos BMW när det blir dags för byte igen. |
|
|
Problemet med att byta in hos BMW-handlare är väl då att det oftast är ett asymptotiskt pris ju äldre bilen blir för att slutligen inte vara någon skillnad, oftast då garantin går ut. Tänk också på att goodwill gäller för alla bilar oavsett försäljningsland så efter 3 år är det inte mycket som talar för en svensksåld gentemot en väldokumenterad import. Köper själv import så jag är väl partisk men ... är det värt det premium man betalar och det större värdetapp du kommer att få om du behåller i 2-3 år. |
|
|
Jag kör också import och har märkt att min fd 318-97:a särbehandlades ganska kraftigt hos bilfiman. Inbytespris ca 55 ksek för motsvarande svensk och 45 ksek för min import. Detta alltså på en sju år gammal bil. För mig spelar detta mindre roll då den såldes privat för 67 ksek. |
|
|
hej allihopa jag kan fråga er här på detta inlägg så behöver vi inte öppna ett nytt inlägg!! Jag är ute efter att köpa en M3 e46cab, som jag ska importera själv, från bmw i Tyskland, det ska vara en 03a med manuell låda, jag behöver er hjälp om upplyssning, vad ska jag vara uppmärksam över, när jag ska titta på bilen, några nackdelar, inte om m3 motorrasen, jag har sökt på alla inlägg om m3 e46, och de enda jag får upp är motorras o motorras och hur kan bmw tillverka en sådan bil osv, men kanske andra saker som ni har träffat på under er tid ni har ägt bilen, kanske har caben hängt sig nångång, kanske den har varit seg, några probelm med navi o tv, lister eller fästen som har släppt, har också läst att vissa hade ett litet mellanrum mellan bakkjolen och karossen, den såg ut som den hängde lite. Skriv järna saker som jag borde tänka på som jag inte frågat er om. Tack på förhand, tacksam för svar. |
|
|
Extremt välbyggd bil och kul att köra med få kända större fel. Det viktigaste är att kolla upp historien och titta på det allmänna skicket som oftast säger mycket om bilen och hur den har sköts av tidigare ägare. Det finns lite småsaker som man ska känna till men inga viktiga saker utan dessa är lätta att åtgärda och har oftast redan åtgärdats om den varit inne på service regelbundet (t ex tändspolar, nya programvara, ny olja i bakaxeln, mm). Så låt utrustning och skicket avgöra vilken du väljer. Sen vet jag inte om det lönar sig att importera just denna bil själv längre. Det finns redan över 300 direkt importerade E46 M3 i Sverige. Om de är extremt billiga i Tyskland så finns det oftast en orsak till priset. Så jag skulle nog i första hand kolla här hemma. Lycka till! /RS2 |
|
| hej RS2, själv är jag ute efter en 03a cab, och de jag hittar här i Sverige ligger runt 600k, och då är de från bmw, om man letar utan för bmw handlarna så är många också import, jag har hittat 03or hos bmw i Tyskland som börjar från 490k, eller vad tycker du!! | |
| ingen mer här, som har några fler åsikter... | |
|
Tycker det finns några saker som man kan kolla på lite extra noga: * Koppling * Kolla bromsskivorna fram * Missljud i bakaxeln Sen kan man även kolla på frontspoilern om det är mycket lackskador (från stenskott o dyl.). Om det är mycet tyder det oftast på att den gått mycket landsväg vilket är bra. Som sagt, kolla upp gällande försäkring. Ett exempel är en kompis som tog in en M3 som fick offert på nästan 70000:- för en helförsäkring. Sen tycker jag personligen att det känns skönare att köpa en beggad här hemma hos BMW då man får 1 års begangnat garanti, då är det bara att lämna in o få det åtgärdat om något händer. /Danne |
|
| crazym3 jag förstår dig, men jag är ute efter en 03a cab, och om jag köper den hemma så måste jag lägga ut 100k extra. vilket jag inte behöver göra om jag köper den från tyskland. | |
|
CrazyM3: Man kan ju leta i Tyskland efter en som har Euro Plus garanti. Då fungerar den garantin på samma sätt som den du får på en begagnad i Sverige. Det är ju inte alla återförsäljare i Sverige som delar ut garantier på en begangnad M3 idag, oavett om den är svensksåld eller inte. / Jacob |
|
| En annan fördel med svensksålda är ju försäkringen... | |
|
farah: Finns en 03 och flera 02 på börsen som är till salu, 02 från 399 och 03 för 599. |
|
|
farah: Jo jag förstår dig helt, det är ju betydligt billigare... Har en bekant som har en cabbe som han valde att krama ett träd med förra veckan... den kan du nog få billigt :) Jacob_M3: Om man lyckas få en med Euro Plus från tyskland kan man då lämna in den här i sverige? |
|
|
mina vänner, troligen så tror jag att det blir en 03a cab från tyskland med hela garanti kittet(euro plus, goodwell) från bmw. Jag ska ha bilen själv, inget köpa o sälja och hämta en till. Och när det gäller försäkringen, så har jag kollat upp det, en Svensk såld m3 e46 03a cab ligger på ungefär 8000:-kr helförsäkring(då har du 2år nybilsgaranti). Och en samma bil som är import ligger på 16000:-kr helförsäkring. Dela båda alternativen i 2, eftersom bilen ska ställas undan på vintern, så på ett ungefär 8000:-kr för en import helförsäkring halvår. Tycker att det är ganska bra, som Starre skrev finns det en 03a och den ligger på 599, och i tyskland kan man hitta samma bil med ungefär samma utrustning för 500 tusen. Så tycker ni det låter bra... |
|
|
klart du hittar den billigare i tyskland men du får ju 15% mindre sen när du säljer den eftersom den e tysk så det blir samma sak. blagge.... |
|
|
Sök på EuroPlus här så ska du få se några intressanta saker. BMW vill inte kännas vid EuroPlus garantin längre här i Sverige och åtgärdar bara saker om du själv betalar och sedan kräver det tyska försäkringsbolaget (Allianz?) som står ibakom garantin / försäkringen på motsvarande summa pengar (vilket inte alltid är det lättaste). Detta trots att BMW själva under ett tag sålt begagnade bilar med EuroPlus. /RS2 |
|
|
Farah: om du ar radd for att andrahandsvardet ar lagre har for en importbil, ar alternativet alltid att salja den igen nere i tyskland.. RS2: har last dessa tradar om Europlus man har svart att tanka mig att BMW har mojlighet att svika ett fortroende och avtal, bara pa grund av att man inte finner det lonsamt langre.. Skulle sa vara, borde ringarna pa vattnet vara storre vid det har laget, och krav pa ersattning ifran individuella agare vara en realistisk konsekvens.. Det later helt enkelt for hemskt for att vara sant, men jag kan naturligtvis ha fruktansvart fel. Tror mer det handlar om BMW- handlarens individuella relation med BMw tyskland & Europlus, inte ett uttalat stallningstagande ifran BMW:s sida. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Haha, mbolo =) Jag gick själv igenom europlus-pärsen för ett par månader sedan, reparedade lite småfix för 8 papp. Fyf_n säger jag bara. Det måste upplevas för att man ska förstå. INGEN svensk bmwhandlare åtar sig bilar med tysk europlusgaranti längre, man får helt enkelt lägga ut slantarna själv. Men pengarna ramlade in. Ring gärna ex. BMW Solna och låtsas att du har en bil med denna garanti och säg att växellådan totalhavererat eller vad som helst. Svaret du får är chockerande och när man ber att få tala med någon "högre ansvarig" så finns det ingen sådan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.