AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.353

Att köra i USA

Sida 2 av 2
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Regeln att man får svänga höger trots rött ljus är helt suverän.
Varför inte få en sådan i Sverige?
Svänga höger vid rött regeln är superb, håller med.

Tänk också på att det är MYCKET vanligare med 4-vägsstopp over there. Uppmärksamhet, samförstånd och hänsyn är A och O, annars är jänkarna oftast snällare än vi svenskar i trafiken.

USA är ett härligt land att köra i, så mycket roligt att titta på under tiden!

MVH,
E38B12
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Nu har jag varit där och skulle vilja skriva av mig och dela med mig av mina erfarenheter.
Jag kommer inom snar framtid att skriva ett lite längre inlägg.

Men alla reklamskyltar längs motorvägarna är roliga att se på - ett tag iaf.

Mvh

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej vänner,

jag hade aldrig varit i USA tidigare, så jag åkte dit med en del förutfattade meningar i bagaget. Men dessa, mestadels negativa, förutfattade meningarna blåstes bort ganska snabbt efter landningen på Orlando International Airport.
Den servicekänsla som finns därborta är lika långt borta från svenska servicekänslan som vår servicenivå VAR från gamla öst.
Hoppas att ni förstår jämförelsen. Nu har gamla öst kommit ifatt. Med andra ord har vi mycket att lära!!!!!
Jo vi skulle ju hyra bil. Och vi hade härifrån beställt en medelklassbil med navi. Tyckte det skulle vara bra (med navi) utifrån de tips jag fick från mina vänner autopowerianer. Men problemet då var ju att uthyrningsfirman inte kunde garantera den servicen med navi eftersom de inte hade det i alla bilar. Men det de kunde göra var att erbjuda en något större bil med navi till ett lite högre pris...och vet ni vad ni kommer att få då - sade kvinnan bakom disken - jo en VOLVO! Vi fick oss ett gott skratt. Jag har inte något emot en Volvo men att åka till USA för att köra en, var roligt....OK...
Det var en S80 2.9. Inte så dum komfort, men orolig på vägen...
Det jag upplevde vad gäller körningen i USA var att det var ett lugnare tempo, alla höll sig till reglerna, folk var mycket mer hjälpsamma än hemma, tog mer hänsyn.... så mitt intryck är positivt. Sedan har de mer jäst i bilarna därover. Alla har jäst mer än europeiska bilar. Jag började skratta när jag såg deras husbilar och anordningar för att släpa med sig sina personbilar. Det var ju som en turistbuss med släp och släpet var en Jeep V8.

Eftersom vi hade navi så hade vi inte behov av att köpa en karta, trodde vi. Men man är helt lost om inte karta inhandlas. Vi hade inte en aning om var vi var, vi följde anvisningarna och kom rätt varje gång men...helt utlämnad, ... vi förlitade oss helt till navin. Tills vi köpte en karta. Det var skönt, vi använde den inte så mycket men vi viste iaf var vi var och hur det förhöll sig till andra ställen.
Eftersom vädret var kalas i Florida kunde vi inte hålla oss utan att hyra en HD. Sedan tänkte vi få lite tips om småvägar till Daytona Beach. Tjenare - de småvägar vi blev tipsade om var tvåfiliga motorvägar (det såg ut som det iaf). Även om man åkte igenom något samhälle så är det tvåfiligt åt båda hållen.
Sedan Daytona...mmm första gången i mitt liv där jag ser bilar som åker på stranden. Den används som parkering. Den hårt packade sanden tillåter det. Helt otroligt - och vad jag fick höra - enda stället i världen där det är möjligt. Till råga på allt så visades detta i Packat och klart för några dagar sedan. De pratade om fartrekord på stranden...

Mina intryck av trafiken i USA är följande:
-Alla är hjälpsamma - släpper fram en om ett fel har uppstått, kugghjulsprincipen fungerar alltid...
-Mycket bra att man får svänga hö vid rött
-Dåligt att det inte finns många trotoarer
-Trafikrytmen är lugnare
-Skyltningen är bra
-Småvägarna är stora
-Alla man frågar efter vägen hänvisar en till stora motorvägarna
-Bra med att skylta med korsande väg
-Bensinpriset är som det borde vara här.

Jag kommer säkert på mer.
Det var iaf inte sista gången jag åkte dit.

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.