AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.356

Att köra i USA

Sida 1 av 2
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej vänner,

jag ska till USA nästa vecka för första gången och undrar om ni har några tips om hur man skall köra därover? Vad ska man tänka på...?
Ska till Orlando och Atlanta.

Mvh

/NP
Om du ska svänga höger så får du köra mot rött, du måste dock tänka på att lämna företräde.

Jag vet inte om det är så i hela USA men i vissa delar funkar det så iaf.
dom har inte vedertagen omkörningsfil till vänster, så du kan ha 5 filer i rad där alla ligger och kör bredvid varandra, haha :)
försökte få några att fatta att jag skulle om i vänsterfilen, men dom hajjade inte :)
Alla kryssar kors och tvärs för att komma om, lite livsfarligt ibland..

carpool-lane finns åxå, minst 2pers i bilen, höga böter om du är själv och utnyttjar den "gräddfilen".

Om det är Orlando, FL så är det inga broblem att köra i Amerikanska södern. Tycker dom kör sansat och trevligt.
Däremot så bör du inte stanna på motorvägarna annat än för polisen, samma gäller inne i städerna... p.g.s risken att bli rånad.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som "bmw320i" kan du svänga höger även vid rött om du lämnar företräde. För övrigt skulle jag vilja säga att det är förmodligen 10 gånger lättare "som vilsen" att köra bil i USA än en högtrafikerad region i Sverige. Oftast bra skyltat, breda vägar och lugnt tempo.
Till skillnad mot Sverige så ser man polisbilar på vägarna, och det är många. Poliserna är mer intresserad av att du följer trafiktempot än skyltarna, ligger du ensam på vägen följer du självklart hastighetsbegränsningen. Mina erfarenheter är dock från New York och Florida kanske skiljer sig ?
I calirfornien tyckte jag skyltningen var kass, för mycket skyltar, och det står typ Long Beach på alla :-))

(skämt åsido)

Tyckte det var struligt.

Har kört en del (både på östkusten och på västkusten) och kan bara instämma. Det som skiljer tycker jag är skyltningen som är perfekt + att hu har riktning på skyltarna typ Highway 5 North etc vilket är bra om du håller på och snurrar runt lite och inte har koll på åt vilka städer de skyltar.

Tänk på att de är ute med radar och laser rätt så ofta men följ tempot (vilet ofats är 20-25 mph över tillåten) och det är OK. Sedan är det väl alltid bra att göra lite defensivt + att inte hetsa upp sig eller göra några form av tecken, kör man t.ex. i LA området vet men aldrig vem som är bredvid ;)
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Trafiken i storstadsområdena är oftast mycket intensiv +att dom kör fort.
OBS: visa inte fingret för nån, då kan pistolen dyka upp.
Kört i...
Florida
Georgia
New york
Alabama
Maryland
Delaware
New Jersey

I Atlanta är alla gator enkelriktade och har samma namn :)
Och trafiken e fan horribel där!!!

/Erik
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jaaa du Erik G då kan det vara svårt att hitta en adress... :-)).

Fingret brukar jag inte visa här heller... :-)

Mvh

/NP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med ovanstående om att det inte är några större problem att köra i USA. Har själv bott där i 3 år och kört både på öst- och västkusten. Det som brukar var jobbigast är när man rör sig kring de större städerna och på de ringvägar som går runt och igenom dessa. Här är tempot högt och folk byter filer som galningar så man får vara på hugget så man inte missar sin avfart.

Om man inte har en bil med navigator så kan man kan lägga in sin planerade färdväg på www.mapquest.com och sedan printa ut den detaljerade listan över exakt hur man ska ta sig till målet.

Alla highways har nummrerade avfarter och skyltningen är för det mesta bra.

Däremot så är jag tveksam till att det är ok att ligga 20-25mph (32-40) över laglig fart. Polisen är väldigt aktiv på de flesta motorvägar...

Tänk även på att det är vanligt med betalvägar, broar, etc så se till att ha gott om mynt.

___
BMWCS #5157
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag har kört i CA och håller med de flesta. Tempot är relativt lungt och sansat och det är mycket lättare att köra bil i LA än i Sthlm.

Det jobbigaste jag råkade ut för var när jag enligt skylt skulle av på nästa avfart och lade mig (som jag brukar) i höger fil och när avfarten dyker upp så är den till vänster - 9 filer bort! :)

Lätt att köra, mera proffsiga trafikanter än här hemma. Suverän skyltning, udda vägnummer på N-S och jämna på Ö-V, underlättar lite när man inte vet vilket håll det bär iväg på...

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag kan bara instämma i det som Programmer skriver, runt och i storstäder är det bra att ha navigator om du kör ensam eller åtminstone en utskriven färdbeskrivning.
Men inte medtrafikanterna proffsigare än i sverige däremot mer toleranta.

Mvh, Steaman

D-diddy
Ibland så finns det en fil mellan körfälten som är till för att sakta in och svänga vänstersvängar. detta är i centrala delar ofta då det är 2 filer i vardera riktning. I dessa filer så kan man då givetvis få möte så det gäller att ligga där så kort tid som möjligt. Linjerna till dessa filer är heldragna hela vägen men är ok. att köra över.

Annars är det som hemma. förutom att alla skyltar är i klartext. Det står "No right turns" "Yield" (Lämna företräde.) etc.
Ett tips är. När man blir stoppad så lämnar man fram sitt svenska körkort och hoppas att du får samma bemötande som jag. då det inte står ett enda engelskt ord på körkortet så vet dom inte hur dom ska skriva ut böter. I mitt fall så sa polisen efter att ha varit borta i 20 min. sen kom dom tillbaka och sa. "Ok I'm gonna give you a warning mr. Körkort."
David.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min lilla erfarenhet är som alla säger.
Mycket lugnt tempo.
Omkörning på motorväg lite hur som helst...
Å trafikpoliser överallt verkar det som...
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Du får inte passera en stillastående skolbuss, inte ens om du möter den.
De har många korsningar med stopplikt för samtliga, den som kom först till korsningen får köra först.
De är väldigt dåliga på att surra lasten på deras pickuper, Jag krockade med en hurts som tur var klarade både jag och bilen bra.
Lars
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jag har ej kört själv men har åkt med...
Många varnade oss för rånare som går rakt in i bilen, så se till att hålla bilen låst, iaf i stadstrafik, köer och vid trafikljus.
Risken att bli rånad är ju större om du kör hyrbil...

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Om du kör hyrbil, tycker jag det är värt att betala extra för navigator. Jag hade Hertz "Neverlost" i hyrbilen när vi var i Florida i höstas, och den fungerade bra och sparade oss massor med tid. 40 dollar i veckan är småpengar för den!
Annars är det mängden poliser som jag minns bäst, mellan Miami och Ft. lauderdale såg jag säkert 30-40 polisbilar! Om man ser tre mellan Gbg och Stockholm är det ett nytt rekord. Och kör hellre 5-10 mph över, 20-25 mph över så tar polisen dig.
Annars, det är lugnare tempo än Europa, bra skyltat, rejäla vägar. Fast jag är livrädd för långtradarna, jag har blivit omkörd en gång av två långtradare (en på varje sida!) som körde MINST 140 km/h. Och jag låg ändå +5-10 mph mot hastighetsgränsen....

Mvh Johan
Hej

Har bott i CA ett år och varit där ett par gånger efteråt och tycker det är lätt att köra där. Trafikanter är vänliga, kör mycket lungt och tar hänsyn, här har vi svenskar mycket att lära!

Förutom under rusningstid är det sällan man ser någon som kör snabbare än 15mph (ca 20km/h) än skyltarna på de större Interstate vägarna, det är min erfarenhet. Polisen har stenhård och regelbunden bevakning och tolererar sällan hastighetsöverträdelser på mer än 5mph, också av egen erfarenhet :-(

Skyltningen på/mellan de stora vägarna är kalas och de syns mycket bättre i mörker då de lagt in sk. "kattögon" i bokstäverna.
Däremot är kan skyltningen till de större motorvägarna i städerna vara undangömda bakom en bussstation eller reklampelare och därför vara svåra att upptäcka.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
lalaw:

Skolbussen får du passera fast den står stilla, dock med iakttagangde av försiktighet. Det är om den står stilla med blinkljus på som du måste stanna.
har själv åkt i atlanta.. ta det bara lugnt och planera körningen bra.. Kör du på landsväg sen så kolla noga så du hittar rätt EXIT, annars kan det bli en omväg på fleeera mil..

//Svebba
BMW Z Power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.