AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.830

e65 varför så billig?

Sida 2 av 2
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Ingen som tänker på det faktum att Bmw:s sjuserie säljer riktigt dåligt i hela Europa. I Sverige såldes förra året 40st. Varför skulle det vara så många som vill ha bilen beggagnad? Den blir ju varken snyggare eller bättre för att den är beg, bara billigare. Faktumet att tillgång och efterfrågan styr 7-seriens pris som det mesta annat är ju självklart. I Tyskland finns det mängder av beg e:65 men det är inte någon efterfrågan på beg e:65. Skulle nästan tippa på att det finns lika många beg, som det har sålts totalt i Tyskland. Bara en gissning men det kanske ligger till så.

Varför skulle priserna vara höga om det finns ett stort överutbud av något som ingen vill ha?

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det är klart att det finns lika många begagnade som det sålts nya. Men alla är inte till salu ;-)

My Bimmer is my mistress
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Det har du helt rätt i! Skulle nog inte ha formulerat mig som jag gjorde :-). Jag skulle väl ha skrivit (det finns lika många tillsalu som sålda exemplar) givetvis.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Även om E65 är kontroversiell i Tyskland så har ju nyförsäljningen gått bra och jag tror att det ligger andra orsaker bakom det stora begutbudet än att bilen är oattraktiv (se tidigare inlägg). Jag tror knappast att det relativa prisfallet var mindre på den gamla modellen.

My Bimmer is my mistress
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
"säg adjö till höga andrahandsvärden utom på utpräglade entusiastbilar med sjukligt starka varumärken, typ vissa modeller av Porsche och Ferrari."

Håller med, jag lyckades sänka en 523i-99 svensksåld, 11.000 mil, skinn, ACC, m.m (Förutom Navi) från 145.000 till 115.000.

Jag tycker att alla drömmare borde förstå nu att man kan inte sälja sin 6,7... år gamla bil för 180.000+:-
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
en god vän till mej köpte en e65 -02a och körde ett halvår/år och var helt klart nöjd med den, men suktade efter en cab. sålde den för 525kkr, inte alls någon stor värdeminskning med tanke på att han var andra ägare. äger för tillfället en audi A4 cab, vet inte om jag ska tycka om den eftersom det inte är en bmw...;-)

***Älska V8!***
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Ja det är helt klart en riktig höjdar bil. Det är extremt komfortabel, och har en helt underbar drivlina (har både kört och åkt). Jag gillar dessutom designen på den, framför allt interiört (lite dansk stil). Det kanske verkar som jag är väldigt skeptiskt till e65:an (tid. inlägg). Jag har hört mkt negativt om den, men tänker man efter så finns inte direkt något fel på bilen annat än att den kan tyckas vara för stor (läs klumpig) och avigt designad. Designen skyller jag nästan uteslutande på att bilen inte funkar med annat än med 19" eller 20" hjul. Problemet är att de flesta exemplar som rullar inte har dessa dimentioner utan 17" eller 18". Intrycket av bilen blir bara missvisande med dessa dimentioner. Om bilen har 17" ser den bara stor ur, utan finess. Hade det varit en S-klass eller en e38 med samma fälgar hade man inte fått detta intryck (och de har/hade 16" standard). Det fungerar inte att designa en bil efter 19", möjligen en prototyp.

Vet inte direkt om detta har med ämnet att göra?
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Tretretti: "...slår vad om att den är billigare i reala termer än vad en e12 var 1975 eller en e34 1990..."

Det där stämmer inte riktigt, enligt TV 3/04:

"Om bilpriserna följt konsumentprisindex sedan 1973 borde en ny Volvo V70 kosta 120 000 kronor."

Så bilar är dyrare nu än då, men man får ju som du säger lite mer för pengarna också :)

/markus
Njuren
säger bara en sak: Inflation

BMW - i nöd och lust
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
Volvo har visserligen väldigt mycket luft i sina priser, när s60 kom, kom volvo med en reklamkampanj där det stod att volvo kommer inte bli billigare i nybilspris än nu, var ett antal procent raatt man fick (var de 20%?) men sen har priserna ändå gått ner mer sen den kampanjen, så jag tror att volvo tar väldig stor mellanskillnad från tillverkning till försäljning om de kan gå ner nästan 20% utan förlust...

*köp volvo, så försvinner du i mängden*
chrille70
Inte så konstigt att Volvo har stora marginaler, de håller ju på att pressa ihjäl sina stackars underleverantörer. Volvos mål är att minska produktionskostnaderna med fem procent per år. Dessutom har de ju väsentligt lägre transportkostnader än sina tyska kolleger, de slipper ju frakta bilarna över hela kontinenten...

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.