AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.829

e65 varför så billig?

Sida 1 av 2
Tittade igenom mobile.de och kollade på 735i e65 och fann flera bilar som låg långt under 400.000kr, trots få mil och skaplig utr. Bilen kostade ju långt över 700t ny med utr. Är det nåt lurt, den kan väl inte ha sjunkit 300t på ett år. Läste (gustafs inlägg) att det varit mkt barnsjukdommar, är det därför eller??
Klientelet som har råd köper en ny.
Få betalar 500' för en beggad bil, säkert fler som köper nya för 700'...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tror att det finns tre orsaker:

som pistolas skriver köper de som har råd en ny bil efter 1-2 år. Men de som inte riktigt har råd, utan köper bilarna i andra hand har blivit fattigare i lågkonjunkturen i Tyskland som på många sätt varit värre än i Sverige. Alltså blir värdefallet mycket stort.

För det tredje är det mycket dyrt att försäkra lyxbilar i Tyskland, ffa om de har några år på nacken vilket avskräcker många köpare. Det kan ju också spela in att E65;ans design väckt mycket debatt i Tyskland, men jag tror framför allt att det är ekonomin som ligger bakom värdeminskningen.

Jag har inte sett några omfattande rapporter om barnsjukdomar på E65, inlägget på forumet verkade ärligt talat mest vara baserat på hörsägen.

Så det är läge flr klipp om man vill ha én E65 och kan betala för sig.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med dagens bilklimat kan man snart äga en 2 sittsig roadster som sommarbil och ett lok som e65 som bruksbil utan att behöva spränga 500k vallen. Det är helt sjukt när man tänker efter.
Tycker inte det är sjukt alls, det som är sjukt är att bilar kostar 800 000:- nya...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Varför är det mer sjukt än att värdetappet är 50% på mer eller mindre 2 år?

Båda faktorerna styrs av marknadsekonomin men ändå, aldrig har man fått så mycket bil för pengarna som idag. Ett försäljningsargument idag som skulle vinna över mer köpare än både körglädje, status och komfort är stabilt andrahandsvärde! Om man ändå lösningen på det ;)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Mina vänner,

säg adjö till höga andrahandsvärden utom på utpräglade entusiastbilar med sjukligt starka varumärken, typ vissa modeller av Porsche och Ferrari.

Anledningen är enkel, vi lever i en överutbudsekonomi där det finns för mycket av allt som tillverkas - det leder till extrem konkurrens och prispress. Inte minst inom bilindustrin som är världens kanske mest konkurrensutsatta bransch. Det tillverkas för många bilar av för många märken i för många fabriker och det tvingar hela tiden tillverkarna att spotta fram nyheter och tekniska revolutioner på löpande band.

Ta nya femserien till exempel. Kostar i basutförande inte mer än den gamla och jag slår vad om att den är billigare i reala termer än vad en e12 var 1975 eller en e34 1990. Trots att den är större, starkare, säkrare och ofantligt mycket mer tekniskt avancerad.

I dag kostar extrautrustningen väldigt mycket pengar, och den går att ta betalt för så länge modellen är ny, men om ett par år kommer ingen att slanta extra för den. Då blir den först "paketstandard" och inkluderas sedan i priset. Man kan se framtidens foruminlägg framför sig "En 525 -05 utan HUD och Dynamic Drive är iskall. Köp den inte!". OCh så här kommer det att fortsätta.

Kostnaden för att köpa nya bilar blir hysterisk pga. värdeminskningen men om man accepterar ett par tusen mil på mätaren kan man åka lyx till vrakpris. Bra för oss som gillar fina bilar (jag är ju otrogen och vill ha en XJR) men som tycker att 800 000 är lite för svettigt.

My Bimmer is my mistress
330. Helt rätt, men man måste komma ihåg att en E60 sannolikt är billigare att tillverka än en t.ex en E34 som du nämnde. Utveckligen går framåt även på produktionssidan.
Kloka ord tretretti!

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
De mest exklusiva modellerna har oftast tappat rejält första åren. Jämför 750 och 850 modellerna i början på 90-talet.
Bilar som låg närmare miljonen nya sjönk ganska snabbt till 300 KSEK.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tretretti:

Intressant, fast finns inte risken med att ökad produktion (och billigare produktion) samtidigt som bilarna inte blir billigare (kostnadseffektivitet?) att färre väljer att köpa nybil? Om trenden med andrahandsvärdet håller i sig så kommer färre att ha råd och lust att köpa en ny bil för att sedan tappa 50% av det värdet första året. Trenden bör gå mot bättre fast billigare bilar (se hur det ser ut på elektroniksidan).

Det är faktiskt så att Porsche inte längre är någon garanti för bra andrahandsvärde, även Ferrari är påväg ner pga högre produktion och mer tillgänglighet samtidigt som nyttan med en ferrari går upp för varje modell (rimligare serviceintervaller, mer praktisk och tillförlitlig).

Jag klagar inte, men glöm att det är aktuellt att köpa en ny bil så länge jag inte vinner 58,5 miljoner på lotto.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
acey,

jag tror att statusvärdet i att köpa ny bil är så starkt att det motverkar det du skriver om. Dessutom, om bilarna blir sämre tror jag att begpriserna sjunker ännu mer eftersom servicekostnaderna ökar.

Dessutom, bakom boomen för premiumbilar och annan lyx ligger stigande inkomstskillnader i nästan hela den industrialiserade världen. De som har råd att lägga pengar på en ny dyr bil får mer och mer pengar att skotta in. "Mellanmodellerna" drabbas, det gör ju nästan inga gamla hederliga Ford Granada/Opel Rekord-bilar längre, stora och rejäla men utan bjäfs och status. Ingen vill betala för dem.

My Bimmer is my mistress
Måste kännas j*vligt surt att pynta 800.000 för en bil som två år senare kostar 365.000Länk. Men har man pengar så har man.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Skulle tippa att minst 75% av alla nya bilar i den storleken säljs som företagsbilar. Då spelar andrahandsvärdet mindre roll.
//Marin
Tretretti,

kloka ord, bra beskrivet. Det hela är väldigt enkelt. De som köper en ny bil för 800KSEK har oftast råd att köpa två bilar för 800KSEK styck. Skulle tro att det lånas ytterst sällan till den typen av bilar också om nu det inte är företag som absolut vill leasa.

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men problemet med dåligt andrahandsvärde drabbar även volymodellerna som e60 tex. BMW går inte runt på att direktörer leasar/köper en och annnan fet 760iL. Det är ju även dystert för 5ser tyvärr när det gäller andrahandsväret.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jättebra att e65:an tappar så mycket i värde , om något år kommer e38:an att vara så billig så man likagärna kan köpa en sådan som en 10 år gammal volvo.

Man har ju redan sett hur e38:orna dalat i pris sista året och det verkar finnas gott om prutmån både hos handlare och privatpersoner.

3G ger dig Cancer.
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Det är ju kanon !! då kan jag ha garaget fullt med tysk lyx..

Zaharald
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tycker detsamma , men tråkigt för de som gav över 150 000 för en e38 och får köpare som snikar kring 100 papp å tycker det e för dyrt för en välskött bil.

Själv bryr jag mig inte om att jag åker i billiga bilar , statusen är ganska oviktig , bara jag trivs så är det struntsamma att "alla andra" har sprillans nya halviljonbilar.

3G ger dig Cancer.
Vad som ingen nämt här nu är fabriksgarantier.
Jag har aldrig tidigare varit intresserad av att köpa en ny bil pga av priset jämförelse med bagagnad. Nu pratar jag bilar i allmänhet. Tänk att pröjsa 200.000 för en bil utan någon som helst garanti. Snacka om att jag varit sömlös på nätterna då. Köper jag däremot begagnad bil från en bilfirma så har jag tryggheten i vissa fall att ha en garanti i ett år i allafall.
Köpte en bil i augusti, EJ Bmw. Bilen var uttagen 0110 och har garanti till 0410. Har inte ännu utnyttjat det men hade jag köpt en ett år äldre bil för några tusen billigare så hade jag inte haft garanti. Spelar för mig, väldigt stor roll om bilen kommer med garanti eller ej. Läs bara inläggen om E39ans rostproblem. De flesta ligger ju precis utanför garantin men har betalat en väldans massa pengar.
Hoppas ni kan förstå vad jag skrivit. Missade några ord. Sitter på jobbet och känner mig lite "observerad" emellanåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.