|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Skulle inte tro att denna handlare är speciellt insatt i BMW M-bilar. Att sedan inbytespriset skulle vara 80k på en -96 m3 tycker jag inte att man kan säga generellt, finns säkert handlare du kan byta in en m3 -96 för allt mellan 0-140k hos, beror ju på hur stora marginaler handlaren har på bilen du köper samt om han är intresserad utav att byta in en m-bil överhuvudtaget. Men det kan säkert stämma att inbytespriset är 80k (ellrr lägre)hos en handlare om det t.ex är en sedan det rör sig om (står lägre än coupén), är klent utrustad, handlaren har dåliga marginaler på bilen han säljer och handlaren kanske ser en högre risk i att byta in en m-bil. Att sedan denna bilhandlare du känner rekommenderade dig att köpa en e46 istället med motiveringen att den skulle vara billigare att äga än e36 förstår jag inte hur han kommit fram till. Visst, e36:an har säkert gått längre och är några år äldre så risken för att ngt skulle gå sönder är kanske större, men å andra sidan så är det mkt lättare att få tag i billiga begagnade motorer o delar till en e36 än en e46. Vad beträffar försäkringen så är e46 billigare, än så länge iaf. Men sedan så har du den kanske största kostnaden där e46:an kostar betydligt mera, nämligen kapitalkostnaden i form utav värdeminskning som borde vara mkt högre på en e46:a och även betydligt högre räntekostnader på ett ev. lån eftersom e46:an kostar kanske tredubbelt så mycket att köpa. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
| Köper man en e36 så har man väl nästan råd med att motorn rasar en gång om året.Det blir väl samma pengar som värdeminskningen på en M3 e46. | |
|
Ja, det kan man nog säga, har sett m3 3.0 motorer från 15k o uppåt och 3.2 motorer från 25k o uppåt. En m3 e46 har nog en värdeminskning på runt 50k/år just nu. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
| På tal om bilhandlarnas inbytespris. Äger en A4 1.8TQ -02 med nästan all utrustning som gick att få. Som ny kostade den en bra bit över 300k. Idag knappt 2 år gammal, 8000 mil, får man 120k för ifall man köper en ny Audi! Snacka om skambud! | |
|
Har aldrig köpt eller bytt in en bil hos en bilhandlare kan inte komma på någon bra anledning att göra det heller om man inte ska ha en helt ny bil eller är helt desperat och vill bli av med bilen på 10min. Det är samma sak som att ge bort 20-30k eller betydligt mer som i detta fallet för att betala deras lön lokaler osv. |
|
|
Köper man en lite nyare "smal" bil som t ex M3:an förlorar man ca hälften av insatt kapital på tre år. Mer om vissa investerat i "lullull" på sina bilar. Har köparen lånat till köpeskillingen kan affären bli mycket kännbar ekonomiskt. Ex vid försäljning har säljaren fortfarande en restskul på säj 100 kkr till banken. Att i det läget åny handla upp sig på en nyare BMW i samma klass resulterar förmodligen i att skulden efter nästkommande försäljning uppgår till ytterligare 50 kkr. Mitt råd, låna inte kronor till köp av t ex en M3:a. För de som satsar sparat kapital till det spektaluära köpet. Fråga vad skulle en alternativ ivestering ge för avkastning? Tacka vet jag en gammal 02 touring i orginalskick. Om bara några få år kommer min gamla beemer att vara mer värd än Era hypade M3:or. Detta är ett historiskt faktum! |
|
|
Dream on du får nog vänta ett tag innan gamla M3:or ligger på stadiga 5-10k inköp, alla kan ju inte köra runt i 2002:or även om det hade varit kul ;) |
|
|
Hur tror ni M3 CSL kommer att stå sig.......värdeminskning? |
|
|
Extrautrustning är oftast av ringa värde när man skall byta in bilen, de går ju slaviskt efter sin gröna lista, i de flesta fall. Och de vet inte hur mkt extra utrustning skall värderas.( Vem vet det förresten...) Ett exempel från min nära krets: 2 st bekanta köpte varsin Volvo V70 ny., ungefär samtidigt. Den ena köpte en 170 hk med ALL utrustning, pris 380000:-(!), Den andre köpte en 2,4T (200 hk lättrycksturbo) med enbart sk businesspaket som inehåller det nödvändigatse och lite till, för strax under 300000:-. Nu snart 3 år senare skall bägge två byta in sina bilar mot nya. Gissa vem som får mest betalt? ( de har bägge två varit runt och fått offerer på olika bilar och resultatet är det samma överallt......) /B |
|
|
Som tröst för alla M-ägare som ska sälja sina bilar kan jag lova att jag tappade betydligt mer efter 1års ägo av en S40 T4 :) Köpte bilen 01 för 150k. Fick serva direkt med kamrem osv för 7k. Köpta nya fälgar och däck för ca: 10k. Satte i stereo för närma 20k. Och sålde bilen nästan exakt ett år efter inköp för 115k :) Fanns 127st T4 till salu just när jag skulle sälja min. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
| Jag håller med acey och Beppo med flera. En stylad M3:a går helt bort i mina ögon. Då menar jag inte en sänkt bil med några hyfsade fälgar och vita blinkers. Jag syftar på dessa förhatliga vingar och ögonlock som var och varannan utrustar sina M-bilar med. Varför tycker folk att en billig remsa över strålkastaren gör bilen snyggare? Dessa går väl i och för sig att rycka bort. Värre är det då med vingarna... | |
|
Elfrippo: håller helt med dig. En M bil är snyggast original och alla vingar går bort direkt, likaså ögonlock! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.