|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Det är så att min bil har inte servats under 2500 mil. Det är en idot som har haft den och han har inte brytt sig ett dugg. Bara kört och kört. 2500 under ett år ungifär. innan dess så har den stått bara i ett år oxå. När jag köpte den för ca: en månad sedan så bytte jag olja till Castrol Magnetec ganska dy, typ 900 kr men har docj 2,5 liter kvar. Oljan är nästan svart och den är ju som sagt bara ca: en månad gammal, (underligt, mysko, hmmmmm) Ja massor med fråge tecken hur det har kunnat bli så. Runt olje påfyllningen så har det samlat ca en dc med gul gegga moja, vet inte vad det är. Kondens säger endel. oljestickan är det samma sak tar upp den fullt med gegga, ser nästan inte hur mycket olja det är i den. Rengör sticker ner den tar upp den , ja det är samma sak igen. Vad denna gegga är vet inte jag och inte en motor tekniker som har arbetat med motor konstruktion i åratal. Han gissar också på kondens men är osäker. Så nu återstår det för mig att göra rent motorn invändigt. så min fråga är har någon erfarenhet från detta. Finns det några riskeer med detta. Får jag bort geggan?. Iblan får jag ett rasslande ljud som kommer och går. inte alltid men då och då, typ en gång på 4 dar. Då säger en kille som jag känner att det är på grund av att motorn ä väldigt skitigt och orkar inte dra upp oljan, alltså oljetrycket är för dåligt och stör kjedians arbetsgång. Detta med CRC motortävtt är hans idé. Jag ber om hjälp och skulle uppskatta verkligen tips. | |
|
Använd omegas inv. motortvätt nr 907 finns på Länk Använde det själv och det kom ut mycket dynga BMWCS Nr: 4798 |
|
|
Så du föredrar omega 907 framför det som mekonomen säljer. typ CRC. |
|
|
Att slå i olika rengöringsmedel i motorn är alltid förknippat med viss chanstagning! Jag skulle personligen satsa på att köpa några dunkar av biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-olja (Ja den är bra! - klassad API SJ och ACEA A3) som kostar ca 50kr/litern eller 189kr/4liter samt 419kr/10liter, och sedan göra ett eller två "korta" oljebyten (inkl oljefilter). Dvs byta olja och sedan köra 2-300 mil och sedan byta olja/filter igen. Efter två byten lär du ha fått ut det mesta av smutsen. Därefter skulle jag slå i en BMW-godkänd olja och montera ett nytt filter. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ormen |
jag har också testat omega:s motorskölj + tillsats en gång (köpt på mekonomen), märkte ingen skillnad, men nån nytta gjorde det säkert.... mitt tips är ändå att du köper nån delsyntet som är lite billigare (typ en 20 litersdunk) och sköljer igenom motorn med täta bytesintervaller... och byt filter samtidigt. |
|
Lämna in bilen på Bilstein motordialys. Kostar cirka 1000:-, men då får du motorn ordentligt sanerad invärtes. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Tack för svar! Den sista är jag lite tveksamt mot, men tack för förslaget ändå! 1000 kan jag göra många billiga oljesköljingar/byten. Jag vet att jag kan rengöra motorn på så viss men vad är den gula geggan som inte går bort. Jag trodde att den fanns bara uppe vid påfyllnigen men den finns överallt i motorn stör oljetrycket. Det sägs även att om den blir kvar allt för länge så övergård den till allt fastare form och i och med det så blir ju det svårare sedan att ta bort den. Det blir ungifär som en dag så kommer bilen att få hjärtattack pga trånga olje kanaler. Det har väl inte jag råd md eller? |
|
ormen |
nu vill jag absolut inte skrämma dig, men mina erfarenheter av den geggan är att vatten kommer in i oljan och tvärtom... men det kan även förekomma på vintern, uppstår p.g.a. kondens...det är säkert det du råkat ut för, är kylvätskan stabil? köp 10-20L olja, (Biltema går säkert bra) och kör 10-50mil/byte, testa en Omega motorskölj efter ett par byten i.s.f. |
| ormen: Kylarvätskan är väldigt stabil och tecken på vatten i oljan finns absolut inte därimot så när jag öppnar oljepåfyllningslocket så kommer det nästan 3 matskedar med kondensvatten ut. detta vatten är som kranvatten, den är med stor sanolkhet kondens. Och om man tittar i kylaren så är det bara kylar vatten och inget annan blandning i. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan inte annat än hålla Johan B, det är den "billigaste" och säkraste metoden utan en massa hokus pokus tricks. Gegga under lock och på sticka är inte ovanligt alls, speciellt om man kör mycket stadskörning och kortare sträckor så motorn inte hinner bli genomvarm, sådan körning har också en tendens att göra oljan "svart i förtid". vad som kan orsaka problem med mycket kondens är att vevhusventilationen kan frysa samt att det blir mycket koks av svart olja. Försvinner inget kylvatten är det ingen fara. ///MVH Hasso Länk |
|
Gör 1-2 "oljesköljningar" till! Mvh |
|
ormen |
jag kan nog lugna dig med att jag var precis o bytte olja på min (500 mil), och det var gäggigt o vattningt på insidan av oljelocket. Det har varit kallt som fan i GBG de sista veckorna och jag har kört mestadels korta sträckor... jag hade samma grej med min 318 förra vintern o dessförinnan, jag kommer nu ihåg att körde man en längre sträcka och bytte man olja så försvann fenomenet... så det är ingen fara, byt olja ett par ggr. så blir det bra! |
|
Dåå tackar jag alla för era svar. Ska köra ett tag till och byter olja ett par gånger samt kanske använda Omega 907. Då hoppas jag att det blir bättre. Blir det inte bättre så ska jag plocka isär skiten framåt sommaren och rengör. En sista grej, vad händer om kylarvattnet minskar? |
|
|
Antagligen har då toppackningen gått och kylvatten läcker ut... Då får du ta ett komp.prov och har du låga värden på två cylindrar bredvid varandra så är det toppackningen. Men jag tycker du så fort som möjligt ska köpa 5W-40 från Biltema, sen åka till OK, köp en sån där invändig CRC motortvätt och häll i, åk två varv runt macken och kör sen in i GDS-hallen och byt olja + filter. Ta en längre tur (7-9mil?) sen i den närmsta framtiden (1-2 veckor) och kolla om geggan minskat eller försvunnit. Om geggan är kvar eller ökar och du framförallt märker att kylvatten försvinner så är det dags för komp.prov... Mvh |
|
|
Rattans oxå, det är in kille på mekonomen som påstår att det är kylarvatten som kommer in i motorn. Jag var där och skulle handla omega 907 och då frågade han vad jag skulle göra med den. Han fick komma ut och titta, och när han såg att det var gegga på stickan så sa han jaha, det är kylar vatten som kommer in.... |
|
|
Bara för att en person på Mekonomen säger att det är kylrvatten i oljan, behöver det inte vara så! Låt en riktig verkstad uttala sig i stället... Eventuellt kan man skicka iväg ett prov på oljan för analys. T ex Preem har den servicen, men det kostar några hundra. Enklare/snabbare att kanske att mäta avgashalt i kylarvatten eller trycka kylarsystemet och göra komp-prov. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det kan det ju inte vara om kylarvätskan är stabil. Kylaren fyller ju inte på sig själv. Så länge kylarvätskan är stabil så är det säkerligen bara kondens. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
ormen |
ja, vi har just nu en gammal Nissan i familjen som toppen är sprucken på, den används dock dagligen, men man får fylla på ett par liter i månaden och byta oljan när den har blivit ett grått klägg. Konstigt bara att den har klarat avgasvärdena på bes.... jag skall testa hur länge den klarar 5000rmp på vatten innan skrotning, (en svullo) den skall skrotar efter sommaren... |
|
Nu har jag tagit bort allt geggamoja och ska se om det kommer nåt mer. Den håller faktiskt på att minska runt stickan. och kylaren är faktiskt stabil. Jag tänkte bytta ett olje filter var 30-40 dag, de kostar ju bara 40 kr så det är inte så mycket. Låt se om den hjälper då. Fråga::: Hur kan man kolla om det är packningen eller om plocket har spricka? Är det det som kallas kompprov eller?. Vad kostar ett sådan test och vilka är det som gör de? Vad hade hänt om autopower inte hade funnits. |
|
|
Kör motorn varm varje gång du kör så borde det minska ännu mer. Mvh |
|
|
Det är nog ingen fara. Det händer ofta på vintern att jag får in bilar med gegga på oljestickan och påfyllningslocket för oljan. Det är alltid kondens på bilar som går normalt. Ett oljebyte och en rejäl tur på motorvägen gör underverk. Oljetrycket har inget med detta fenomen att göra, så det finns ingen anledning till oro på den fronten. Några stora mängder vatten i oljan blir det inte heller, även om det är mycket gegga på locket och oljestickan. Några snabba mil med skaplig belastning, och allt vatten försvinner. Hasso har rätt i att det inte behövs något trixande med motorsköljningar och dylikt. Motorsköljning kan nog läggas till raden av fantasifulla påhitt med avsikt att lura av bilägaren hans surt förvärvade slantar, som bättre används till inköp av ny fin BMW med garanterat ren motor. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.