|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hade nöjet att företa en liten sväng med nämnda fordon idag. Boendes i fjälltrakterna kan man ju ha viss nytta av 4-hjulsdriften. Denna sattes inte på några svårare prov eftersom jag höll mig på vägen :). De isiga vägarna märkte man förstås inte så mycket av. Växellådan var den manuella 6-petade. Insåg att det var ett tag sedan jag körde en manuellt växlad, någorlunda färsk BMW. Vilken känsla det är i lådan... 3-literssexan gör sig bra även i den här modellen, möjligen att ljudet vid acceleration kunde fått vara lite mer dämpat, men jag är kanske miljöskadad av 540:n som har ett rätt dovt morr. Vägljudet var högre än vad jag är van vid men 225:or med dubb är ju sällan helt ljudlösa. Dock går 540:n trots sina snart 21.000 mil tystare. Som vanligt när jag satt mig i en ny BMW-modell var där inga konstigheter (nåja när jag testat iDrive-försedda modeller var det väl inte RIKTIGT sig likt) utan man hittade det nödvändiga där man kunde förvänta sig och nog var det BMW känsla i det mesta. Provbilen granskades int så ingående men var försedd med elmanövrerade stolar, skinn, ACC, CD-stereo med lilla navigatorn och antagligen lite till. Har satt upp en på önskelistan till om några år när den finns begagnad till summor mer anpassade till min plånbok. **** Mats E BMWCS 3050 | |
|
Kul jag ska få prova den på lördag. Hur kändes inredningen kvalitetsmässigt? Är det samma som på Z4 att värmereglagen är plastiga som på en småbil? |
|
|
Jag körde X3 i veckan. Inredningen var som i 3-serien tycker jag. Det gav en kvalitetskänsla. Jag körde också 5-serien och gillade inte alls inredningen. Jag ska kolla in en 530 hur den ser ut invändigt.... |
|
| Tycker personligen att kvalitetskänslan i inredningen är sämre i X3 än i E46 och E39, tycker även reglagen i E60 "känns" billigare. Men det är kanske bara jag som är konstig =) | |
| Håller med dig "BMW 320". Jag tycker också att det känns lite i plastigt. I E60 också, tex de runda grå värmevreden i den utökade kliman. Små grå och plastiga. Lite bättre känsla i standardkliman dock. Hoppas verkligen att E90 (nya 3) inte känns smäckig, för då är det nog dags att överväga märkesbyte. | |
Gemini__ |
Precis min åsikt också, synd att de nya modellerna(E60,E83 t.ex.) tyvärr inte har den rätta känslan i inredningen. Knappast en förbättring gentemot tidigare modeller. Mvh: Thomas Länk |
|
JAg körde en fullutrustad 545 e-60 igår. En polare som köpt en. Har faktiskt ingen att gnälla på. En underbar vagn med bättre väghållning än i min förra m5a e-39.. Det säger en hel del!! A M-POWER! Letar Sportavgas o Fälgar Länk |
|
|
Har E60 redan börjat levereras?! Trodde jag inte... fast det kanske är jag som inte hänger med i svängarna ordentligt :) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Heinz Keller: E60 började levereras redan i juli-augusti om jag inte minns fel, så lite efter ligger du allt ;) /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Masten >> Hahahahaha! Jaha... där ser man =) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
chrille70 |
Håller med om att den nya generationens BMW-bilar (E69, X3 och Z4 framför allt) har lite sämre kvalitetskänsla än E46, E39 m fl. Men för den skull behöver det ju inte vara något fel på bilarnas kvalitet. För kvalitetskänsla och verklig kvalitet är två helt skilda saker som inte ens har med varandra att göra. Se på Audi t ex; Suverän detaljfinish in i minsta detalj, det känns som Audibilarna skulle kunna hålla i evigheter. Men i själva verket är kvaliteten sämre än hos Ford, Renault m fl... MVH Chrille |
|
Ytterligare ett bevis på att detaljkvalitet och detaljfinish inte är samma sak; Volvo 240 - 940, toyota carinaE och corolla, samt mazda 626! Pissigt utförande med en sjuhelvetes kvalitet och hållbarhet på grejerna!! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Överväger att köpa X3 3,0d som dragbil åt tävlingbilen. Provkörde en i förra veckan och kan sammanfatta MINA synpunkter såhär: Jättefin att köra, stadigare på vägen med vinterhjul än 3serien, även i högre hastigheter (150), bra körställning och tilltaget baksätesutrymme. Avensis-plastiga dörrar, högre vägljud än 3serien, högt motorljud vid pådrag, lite plastig inredning (typ plastlocket på instrumentbrädan om man inte har navi), dåligt bagageutrymme, hårt stoppat baksäte, bilen känns stötig särskillt i baksättet, högt pris. Priset baserar jag på att X5 är måttligt dyrare i grundutförande. Synpunkter? Mwh Stefan |
|
| Chrille70 - Jag håller med helt o hållet. Jag har mitt eget exempel där min E46'a stod på verkstad ungefär 1 gång varannan månad under mitt ägande, medans jag nu haft en S60 i ett år utan ett enda verkstadsbesök, bilarna är/var likvärdiga när det gällde ålder och antal mil, så helt klart är det så att kvalitet och kvalitetskänsla är två helt olika saker. Dock skadar det ju inte om en bil har både och ;) Tycker det är speciellt märkligt i bmw's fall där de tidigare haft kvalitetskänsla men nu "bygger bort" den lite, ytterst märkligt anser jag. | |
|
Har de börjat att lev 545an . de blir väl i mars. |
|
|
545an finns redan på beg marknaden:Länk _______ Min:Länk --- Lass dir raten trinke spaten |
|
|
i tyskland ja. |
|
|
fel av mig |
|
|
Tycker inte E60 har en sämre kvalite på inredningen, exakt vad är det för nått som har fått sämre kvalitet? F1 satsningen kanske kostar för mycket pengar så det måste sparas på kvaliteten. Z4 har så pass dålig känsla i reglagen att jag tvekar att köpa en 2.5 som jag hade tänkt göra i augusti. |
|
|
Clubsport -- Som Ollen nämnde tidigare så är ett av de tydligaste grejerna vreden till AC'n som känns som om de borde sitta i en bil som kostar hälften (o knappt det) så mycket som en E60... Finns fler exempel men det är det som jag stört mig mest på iaf. Men som sagt, det är inte kvalitén som blivit sämre, utan känslan i grejorna. Det är fullt möjligt att det håller lika bra som förut ändå, men jag tycker dock det ska "kännas" som att det är bra grejor i bilen också och den känslan får jag inte när jag sitter i en E60, tyvärr. |
|
|
Det känns inte bra för mig heller att sitta i en E60. Jag ska kolla på en 530 med skinn och hoppas att känslan av inte gilla det försvinner. Det är typ kantig inredning som känns lite plastig och inte top of the line. Gillar gamla 5-serien. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.