|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
"They can put a man on the moon, but they can't konstruera ett grymt fälglås" /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
| Jodå jag hade låsbultar, förvisso "bara" en per fälg, men låsbultarna gjorde inte mycket nytta! | |
|
Jag har av en här på forumet fått tag på blanketter man kan använda sig av om man vill anmäla försäkringsbedrägerier. Man kan vara anonym. Om jag fick kännedom om ett uppenbart bedrägeri så drar jag mig inte för att anmäla detta. Det är trots allt jag och alla andra som får betala för detta. Sen kan man tycka vad man vill om detta, och försäringsbolagens chefslöner. det hör inte hit. Som ngn skrev ovan att när vinsten minskar sänker dom knappast chefens lön...... Lider med såna stackare som daniel som får betala halva bilens värde i försäkring. Mest pga att klåfingriga tjuvjävlar inte kan hålla fingrarna i styr, men också för att folk tyckar att de har rätt till återbäring eftersom de betalt så mkt i premie.... /B |
|
|
Det finns 30st låsbultar i BMW's sortiment, och vemsomhelst får lov att köpa dem. Låsbultar hindrar "tillfällestjuven", alltså han som råkar åka förbi i all hast. Då gör det helt klart nytta, då låsmutter gör det hela ett par steg jobbigare. Men, vill dem -verkligen- ha fälgarna spelar det inte sådär himla stor roll vad ni låser dem med, fälgarna åker av på under 10min, och inget larm går. Det är bara att acceptera. Dom 'bästa' låsmuttrarna som finns är volvo-original, dom är svåra att få loss enbart med verktyg och rätt låsmutter krävs nästan. Den absolut mest effektiva låsmuttern är att dra en svetsloppa på dina originalmuttrar på varje hjul. Då får dom flesta det jobbigt, men också du om du råkar ut för punktering eller måste byta däck snabbt. /Vol |
|
|
3 låsbultar av olika fabrikat per hjul borde åtminstonde sinka tjuven en stund, hoppas jag... Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Att köra 5 olika (utan original) borde ju vara bättre än original. (tar i alla fall längre tid) Ägaren till firman ja köpte min a Breyton 18" sa att d räckte med "1 extra sats" fasen vill han inte sälja? men han kanske inte ville invagga mig i någon falsk säkerhet... tur man har försäkring o Securitas Bevakning! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
björk: tack för den länken: mycket intressant läsning! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
NOLL7NOLL |
Bjoerk: för att förtydliga min inställning. Jag tittar inte hur andra deklarerar. Lika lite som jag tittar hur andra anmäler sina skador. Det är inte mitt problem. De får göra vad de vill, jag bryr mig inte. Ägnar mig dock inte åt det själv. Jag har inte anledning att göra det..... Försäkringsbedrägeri och angiveri överlåter jag till andra.... |
NOLL7NOLL |
Sen ang låsbultar, finns det inte en firma som tillverkar bultar för 1500 spänn. I västberga eller ngt. Dessa ska väl vara ganska orginella. Eller de kanske är kassa de oxå. |
|
Bland annat Intera gör måttanpassade låsbultar som anpassas helt efter fälgen för att minimera möjligheterna att komma åt bulten i glipor mm. Här är deras hemsida: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Att betala de belopp Intera vill ha för att fixa sitt speciallås är vansinnigt. Med lite kunskap tillverkar man med lätthet en motsvarande låsskruv för en bråkdel av vad intera vill ha. Se min länk. | |
|
Bjoerk, mycket möjligt! Jag vet inte vad Intera tar för dem. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns faktist ett tips till, som fungerar ganska bra, och är dessutom helt gratis. Om du har flerbilsparkering, kom överens med en granne att ni parkerar med era passagerarsidor mot varandra. Mycket mycket nära såklart. Då måste tjuvarna isåfall spräcka rutan, lossa handbroms och flytta bilarna innan fälgarna kan tas. Det blir mycket jobbigt naturligtvis, plus att larmet går. Om man nu inte står nära andra bilar kan man ju stå nära en vägg eller annat fast föremål. Själv parkerar jag med mitt ena bakhjul typ 2cm från en stor betongpelare. Bilen -måste- flyttas om dom ska ha alla 4 fälgar.. Och vem fan tar tre :) Har inga låsmuttrar, breyton 18" fälgar.. Ingen har nånsin varit på dem efter detta. |
|
| volatile: Med en garagedomkraft, som de flesta tjuvar har, är det inte särskilt svårt att flytta en bil. | |
-Daniel- |
men då går väl larmet också? |
|
Jag sa inte att det inte går, men det blir mer eller mindre omöjligt att ta fälgarna utan att larmet går. Och det krävs mycket som gör att tjuvarna hellre tittar åt andra håll. Problemet är ju att dom så enkelt lyfter bilen utan att larm går så det gör själva stölden till en optimal stöld, de kan ju skruva av alla muttrar i lugn och ro, kommer nån så drar dom ingen ser något. Kommer ingen så fortsättter dem och lyfter sedan bilen med 3 domkrafter samtidigt, och fälgarna trillar av så snällt och stillsamt att ingen märker något. Dessutom, stöldsgods utan bindande serienummer (i de flesta fall) och man får enkelt ut bra summor för dem, gör helt klart fälgstölder mycket attraktiva, välbetalda och med små risker. Tanken är ju att göra det så jobbigt för dem att tjuvarna hellre väljer en annan bil. /Vol |
|
|
Synd att de flesta hellre ägnar tid åt skitsnack än att hjälpa Kenneta med den ursprungliga frågan. Kenneta, Om dina fälgar inte var den modell som Maria föreslog Länk så är det med största säkerhet kopior. Vilket även din bild indikerar eftersom texten "BMW" runt fälgcentrum saknas: Länk |
|
|
Betr. intera bultar har jag sådana och det är en stålring som gör det svårt för packet att slå på en hylsa, men som bjoerck sa undvik Intera 1500 :- är åthelv.. för dyrt för det jobbet, men åk gärna och titta ,låtsas vara intresserad, sedan är det bara att ta med dig idén till en verkstad.. |
|
|
Kenneta: Om du var osäker på om det var tvådelade splitfälgar så verkar modellen finnas som fälgar gjutna i ett stycke också. Iaf enligt BMWs tillbehörskatalog från 2000. Dom heter likadant ändå. "Dubbeleker-Split 71". Där står däremot inget om att fälg-modellen ska finnas som tvådelade fälgar. Skulle ju iofs kunna vara olika från år till år. Men stod det inte BMW nånstans på dem kanske det var kopior. /Carl Länk |
|
|
Hade du förresten dimensionen 7.5x17 runt om? I så fall kan jag tillägga sådana fälgar i "komplett hjulsats" (fälgar + Michelindäck) kostade 31 000 inkl. moms hos BMW det året. Endast fälg kostade 4 615 inkl. navkåpa och moms. Om det var "äkta" BMW-fälgar kanske det kan vara till nytta när du tjötar med försäkringsbolaget. Sen har man ju oftast åldersavdrag på grejerna.. /Carl Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.