AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.988

Teleatlas vs Navtech karta for PDA-navi

Sida 2 av 3
Du får försämrad mottagning. Inte ens framme vid kanten av vindrutan blir mottagningen optimal, men oftast fullt tillräcklig. Det hela beror även på hur bilen är riktad just för tillfället och hur långt upp i norr man befinner sig. Det optimala är när antennen befinner sig utanför och kan se horisonten runt.
Jag har samma uppfattning angående Navman, skulle aldrig vilja ha en PDA osv högt upp i rutan.

FP
Till er som är i stånd att köpa navman så har jag fått info från mer än en kund att navman funkar sämre än tex TomTom. Hur det ligger till i verkligheten vet jag inte men dessa ord kommer från missnöjda navmnakunder som vi sedan "konverterat" över till TomTom. Angående Destinator III har jag testat den och gränssnittet är mycket mer likt TOmTom nu (i positiv mening) vissa saker gillar jag med Destinator som tillexempel att kartorna är ofta mer detaljerade, betydligt mer utvecklade pois= point of interest samt att man kan välja både hela länder eller bara klippa ut en liten snutt och dra över till din PDA. Vilket som är bäst är jag inte man att berätta men jag hålller på att testa vidare och pular i mån av tid en liten sida som kan vara till vägledning för folk som är på G att införskaffa PDA+GPS+NAVI

Min tekniska kunskap om detta är inte speciellt djup och folk som Hasso och Folke får gärna leta fel och komma med mer info o tips (givetvis alla ni andra oxå!)

Här kommer länken: Länk

Som sagt så är sidan inte ens halvfärdig men jag släpper adressen ändå så blir man kanske lite manad att slutföra det hela.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
För oss Bmwtokar!
folke, pcdoktor: Tack för de svaren ! Då är det som jag misstänkte att Navman faller bort pga placeringsproblemet.

Lutar åt att jag slår till på Destinator III då det rimligen bör va bättre gällande kartorna etc tack vare att det är nyare.

En fråga till pcdoktor som om jag tolkar det rätt säljer sånt här, det står att det ingår en hållare i de här paketen (både tomtom och Destinator III), är det hållare till själva mottagaren eller är det hållare till PDA'n som gör att jag kan montera den på instrumentbrädan ?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
bmw320i, kolla www.navman-europe.com/product_details.php?id=AA005410
KN: Tack, har kollat lite på det men jag ser inte att jag får något mervärde av den lösningen (förutom att jag slipper ha en sladd mellan gps o PDA förstås) trots 33% högre pris jämfört med Tomtom el. Destinator III. Men vill man ha Navman och inget annat borde det helt klart va den bästa lösningen.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
bmw320i, jag trodde du ville slippa ha handdatorn framme vid rutan vilket du gör med Navman 4410.
KN - Det gör jag med Destinator och Tomtom också eftersom jag kan placera gps mottagaren under rutan men ha PDA'n på instrumentpanelen.

Nackdelen med Navman 3450 (och det är bara den som har det problemet) är ju att PDA'n och GPS'n sitter ihop och därför kan man inte ha gps mottagaren enbart framme under rutan.

4410 har samma lösning som Destinator/tomtom bara det att 4410 använder sig av bluetooth (som finns som tillval till Destinator/tomtom också iofs).
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Hittade ett inlägg från en missnöjd taxichaffis på ett handdatorforum.

"Destinator 3

Programmet är ju rena bluffen.
Fortsätt använda gamla 2:an
istället, då får ni åtminståne
uppgradering av kartor.
Det nya programmet är ju
med gamla kartor ...
1900:- kronor bortkastade
pengar och hur länge ska man vänta
på uppgraderingen?
Snygg design, fina varningar.
Men, man kommer inte fram, tyvärr!
Besviken taxichaffis nära Malmö-trakten"
Har du länken ? Kanske hittar nåt annat nyttigt att läsa där...
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Länk
Tack !
Okej, har läst en hel del nu. Är Navman4400 och Navman4410 i stort samma sak eller skiljer det något ?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Navman4410 är en nyare version än 4400.
Se Länk
Tack igen, får fortsätta fundera men ska man ha Navman får det bli BT-GPS iaf.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Det blir nog Navman 4410 för mig men jag avvaktar tills den nya HP Ipaq 6000-serien kommer.
to
268
tooon
325ix -07
För er som enbart tänk ha en sådan lösning (PDA/GPS) i bilen skulle jag definitivt rekommendera Garmin's Ique!
Fruktansvärt bra lösning, jag sålde min och letade efter en bättre i DIN format men det slutar nog med att det blir en Garmin igen.
Garmin använder förövrigt Navtechs kartor.
Den stora nackdelen med Garmin är just att man bör ha ciggladdaren jämt, batteritiden är ganska dålig dessvärre.

Av det jag sett hittills slår Garmins Ique ut det mesta, men det är mycket möjligt att både TomTom och Navmans produkter blivit bättre det senaste halvåret.
Men ta i a f en titt på Garmin innan ni handlar upp er på andra produkter.

/ Peter
tooon - Den faller bort för oss som redan har en PDA och bara är ute efter GPS'n, om jag förstått det rätt ?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag väljer HP Ipaq före Garmins Ique mest pga att jag vill ha wlan på min PDA.
Till er som tänker köpa lösningar som dessa vi diskuterar här så har tomtom nu släppt sin version III, ett par viktiga funktioner har tillkommit och kartorna är fräschare.

Här är en test av det hela, testen är skriven innan första uppdateringen till TT III släpptes och dom hanterar detta med bortrensning av buggar mycket bra skulle jag vilja säga.

Länk

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har skrivit en del tyckande om Tomtom 2 och Destinator 2 i min dagbok.
Har även installerat TomTom i min Ipac Navi för att se hur detta system funkar, kartorna verkar vara lite nyare upplaga än Destinator 2 , då en del rondeller som är ett par år gamla är med, men systemet är bökigare att hållas med, visst lite roligare gränssnitt och lite andra funktioner, men jag gillar inte att "behöva" åka nästan till Hallsberg när jag åker hem från jobbet, samt att jag gillar inte heller att bli hänvisad till cykelbanor och gator som varit avstängda dom senaste 15 åren :) Det har inte Destinator lyckats med trots att deras kartor är någor äldre (Navtech).
Destinator är mera likt i menyerna som originalnavin och enklare att handha, men man lär sig väl hantera TomTom också så är det säkert inte sämre, men onödigt mycket olika funktioner och menyer, men vi får väl se när jag testat lite mera, men känns mera flaschigt än funktionellt praktiskt just nu.

Tomtom som jag testar funkar hyfsat bra har lite större adressregister än Destinator och tom, Axvall travbana fanns med.
Men i Skövdes rondeller så fick Tomtom för sig att jag skulle köra vänstertrafik i utgående fil:)) dvs välja påfarten istället för utfarten mot Mariestad.
Så alla naviprogram har sina fel och nycker:))
Tomtom kan även bli lite stressande, om man är sent ute, talar om hur långtid och klockslag när man ska anlända till målet, och det inbjuder omedvetet till att ville köra fortare än vad som är hälsosamt för att se hur det påverkar sluttiden.

Men bägge programmen funkar bra och de uppgraderade uppföljarna kan väl knappast vara sämre.??.
Jag känner mig personligen mera tillfreds med Destinators handhavande, men Tomtom är mycket bra det också.
Var jag tvungen att välja ett så är det fortfarande Destinator som jag föredrar pga sin enkelhet. Men tomtom upplevs som "roligare" och mera innehållsrikt, har även upplevt som Folke att kartan börjar snurra tillfälligt i högre hastigheter.
Medans Destinator har någon "Bugg" i Västerås när man åker från 08 mot Örebro, då låsers sig kartan på exakt samma ställe, får starts om programmet då. Märkligt har hänt 3ggr men inte på andra sidan mittlinjen på väg mot -08.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.