AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.989

Teleatlas vs Navtech karta for PDA-navi

Sida 1 av 3
or
725
oreo
323i -85
Hej,

Tankte kopa navigationspgm till min Palm T3 och tankte hora ifall ngn har erfarenhet om hur bra Navtech resp Teleatlas kartor ar for Sverige? Kor oftast i mellansverige (Uppsala/Stockholm) och norrut (Jamtland/Dalarna/Harjedalen). Tacksam for all information!
Jag vill rekomendera Navtech, som jag tycker är mycket bättre på detaljnivå. Teleatlaskartan har t.o.m lyckats leda ut mig åt fel håll på en europaväg, för att sedan ångra sig och be mig göra en U-sväng... :-)

Satsa på Navtech!
Jag vill rekomendera Navtech, som jag tycker är mycket bättre på detaljnivå. Teleatlaskartan har t.o.m lyckats leda ut mig åt fel håll på en europaväg, för att sedan ångra sig och be mig göra en U-sväng... :-)

Satsa på Navtech!
or
725
oreo
323i -85
Bstrom:

Vilken typ av navi har du testat kartorna i? For PDA eller fast montering? Var nagonstans i Sverige har du kort med dem?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Destinator kör med Navtechskartor funkar mycket bra.
Länk
har kommit en ny Destinatorversion alldeles i dagarna ver.3

///MVH Hasso
Länk
or
725
oreo
323i -85
Hasso:

Laste din dagbok for ett tag sedan och det ar val en av de kallor som fatt mig att bestamma mig for att kopa ett PDA baserat system istallet for att bestalla ny-bilen med integrerad navi. Tyvarr sa finns ju inte Destinator for Palm, men nu borjar det ju dyka upp nagra olika produkter. Jag har hittat TomTom (TeleAtlas) och Digimap (Navtech), Euronavigator (Navtech). TomTom ar litet billigare och verkar ha ett smidigt paket dar allt ar inkluderat, men om Navtech kartorna ar battre sa kanske man far spendera litet tid pa att bestalla tillbehoren separat till Digimap.
or
725
oreo
323i -85
Ytterligare en fraga nar jag ar pa gang:

Hur stor skillnad ar det i prestanda pa de olika GPS'erna. Tycker det verkar smidigt med en Blatand baserad, men vad ar det for prestanda man skall titta pa for att jamfora de olika marken som finns?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet att Folke testad även TomTom/parallelt med Destinator och det har lite annorlunda gränsnitt, men är också helt ok att använda enligt honom "likvärdigt ".

///MVH Hasso
Länk
Kör själv tomtom och tycker den är great! Har mer än en kund som gått över från Navman och destinator till Tom Tom av olika anledningar.

Angående Destinator III för PDA så är mig veterligen den inte släppt i Sverige än, för ett par dagar sedan fick jag cirka en eller två månaders leveranstid. Däremot till PC skall Destinator III finnas ute.

Fördelen med blåtanden är att den är enkel att flytta och fullt möjlig att ha med när du klättra upp för Mount everest tillexempel : )

Nackdelen är väl strömförbrukning, "krångel" med kommunikation (en kabel är en kabel)

Rent hastighetsmässigt TROR jag det kvittar om du kör Seriellt,USB eller blåtand, jag skulle gissa att beräkningar snarare handlar om ren processorkraft.

Att tex beräkna KORTASTE vägen i genom en stor del av tyskland tar i regel LÅNG tid att beräkna oavsett PDA medans SNABBASTE vägen från göteborg till Stockholm i regel går väldigt fort.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
PC doktorn: är man reggad som "kund" hos Destinator så kan man ladda hem det via internet fick erbjudande att köpa både kartuppgraderingar och III programvaror för ca 3 veckor sedan.

///MVH Hasso
Länk
or
725
oreo
323i -85
PCDoktor:

Har funderat pa om det skulle ga att anvanda samma GPS till CarGard T70C och till PDA navi. Enligt CarGard sa kopplas GPS'n till larmet med en NMEA 0183 ingang - vet du om detta ar en standard kontakt for GPSer? Tror du att man skulle kunna fixa en GPS med tva kablar sa att man kan anvanda en GPS till bagge andamalen?
Oreo:
Jag har haft fasta system, alla monterade i samma bil. Först hade jag ett VDO MS5000, med Navtechkarta, som fungerade mycket bra. Sedan bytte jag till ett Blaupunkt DX-V, med teleatlaskartor. Nu har jag ett Pioneer AVIC-900HVT med Navtechkarta.

Jag har kört mest i mellansverige, och en del i skåne.

Det kanske inte är riktigt rättvist att jämföra mellan fast monterade utrustningar, och PDA lösningar... men kartinformationen bör ju vara densamma!
De flesta om inte alla GPS-puckar lämnar NMEA-signal ut men till PDA rekommenderas SIRF-protokollet istället, ger snabbare överföring. Omställning mellan protokollen görs med GPS:en PC-ansluten så det är inte praktiskt att använda till både larm och navigation.
TomTom och Destinator är tämligen likvärdiga, har dock inte testat III:an än. Vid mina tester har TomTom ballat ur runt 120-130Km/h, visar då runt 30-50Km/h och kartan vrider sig, dvs man kör på tvärs över skärmen. Så fort man går ner mot 110-115Km/h så blir allt normalt igen. Nån som har samma probs med detta?

FP
or
725
oreo
323i -85
folke:

Tolkar jag det rätt att det är bäst att köpa en fast monterad GPS för larmet och en special GPS för NAVI'n? Vad skall man titta efter när man väljer respektive GPS, de flesta jag sett verkar baserade på samma chip - är det något annat man skall titta efter?
Folke: Har inte upplevt det problemet och inte läst om någon annan som gjort det iheller (förutom dig då.)

Hasso: det måhända men då kräver det att man är reggad som kund och det är ju dom flesta inte när man är i stånda att köpa NAVI, men i vilket fall som helst så är Destinator III på gång.

Det som talar för destinator III är ju att kartmaterialt borde vara fräschast på marknaden och det är ju inte helt oviktigt.

Jag har fått indikationer på att 3:an skall vara riktigt trevlig men har själv inte fördjupat mig i den, någon som kikat på den i PDA eller PC version?

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Här finns en bra recension av Destinator 3: Länk
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag har tänkt köpa handdator med GPS (tex Ipaq & Navman4410).
Vad jag har läst så har Navman en gränslös funktion sk. "mapstiching" som verkar mkt användbar, finns det fler som har denna funktion?
Hur menar du då? Tomtom har en zoomfunktion där man steglöst zoomar från fråm gatunivå med husnummer till hela Norden t.ex. Är det nåt sånt du menar?

FP
Någon som testat Destinator 3 än ?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Det som Navman menar med sk. "mapstiching" är att man kan göra en ruttplanering över landsgränser tex Stockholm-Nice. Detta medför att man inte behöver föra över alla länders kartor i helhet till handdatorn utan enbart det som är intressant för aktuell rutt.
Finns denna möjlighet hos andra än Navmans produkter?
Fråga angående Navman, jag vill egentligen helst ha Navman 3450 men gillar inte riktigt att man måste montera hela gps med pocketpc framme vid rutan, är det någon som vet hur det funkar om man monterar Navman inkl pocketpc som Hasso gjort med sin Destinatorlösning Länk ? Blir mottagning avsevärt sämre eller spelar det ingen roll ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.