|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
BMW i Linköping. Jag sa även här flera ggr att det står CHF 11S på locket, och jag fick då LHM-oljan. På förpackningen är det Citroen-märke, och det står att den är speciellt framtagen för Citroens hydraulsystem. Det står också att det är en mineralolja, vilket gjorde att jag blev en aning misstänksam eftersom jag läst här att CHF 11S är en syntetolja. Oljan i behållaren är grön, men det säger ju som sagt inte allt. /Micke |
|
|
LHM, LHM+, CHF7.1 och CHF11S är alla oljor som ursprungligen är framtagna till Citroens gashydrauliska fjädring. Som jag påpekat innan, köp CHF11S om det är den som skall vara i systemet. Om din lokala BMW-handlare inte har oljan (är det inte panik, be honom ta hem rätt olja!), åk till en Citroenverkstad...! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, självklart vill jag köpa det det ska vara (CHF 11S), men eftersom jag inte är alldeles hemma i det här var jag inte säker på om det fanns ett antal trebokstavsförkortningar som betydde samma sak (tex CHF och LHM). Tydligen var det inte så. I vilket fall tycker jag det är skrot att BMW säljer LHM när jag går in och tydligt säger att jag vill ha CHF 11S. Får tydligen ta en sväng förbi Citroen i eftermiddag. /Micke |
|
|
Jaha, och på Citroen såg de ut som världens frågetecken när jag frågade om CHF 11S. "Det här är det vi har" sa han och fipplade fram en flaska LHM+. Snart har jag inventerat hela stans oljeförråd. :-) /Micke |
|
|
Om jag vore som dig, skulle jag be BMW-verkstaden ta hem rätt olja (CHF11S), för den finns i BMW:s ordinarie sortiment och finns t om med i deras reservdelskatalog (be dem kolla i ETK:n). Kan bara hålla med om att det är dåligt att de inte har den oljan på hyllan! Det hade RS bil i Växjö i alla fall, när jag skulle byta olja i styrservot (vilket egentligen inte skall vara nödvändigt, men jag ville det ändå...). Ca 130kr för en liter Pentosin CHF11S, betalade jag! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sådär, efter en bra stunds diskuterande med BMW är nu en burk Pentosin CHF 11S beställd. Dock vidhöll BMW att det går utmärkt hälla i LHM-oljan även om det redan är CHF 11S i. "Det går precis lika bra som att blanda syntet och mineralbaserade motoroljor" tyckte de. /Micke |
|
|
Jo det är möjligt, men visa dem texten på Pentosin CHF11S-burken! ;o) Där skriver Pentosin att man inte skall blanda den oljan med andra kvaliteter... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Får göra det. :-) Tack för hjälpen! /Micke |
|
|
Vill gärna tillägga att jag hade läckage i servostyrningen, pga att ha hällt i ATF-olja i systemet på inrådan av BMW-service i Varberg, efter att ha haft molande ljud i servon. Hällde i packningsskydd Omega 917 & läckaget försvann efter en tid. Vid byte av gasklockorna till nivåregleringen spolade jag igenom systemet ett antal gånger med Total Hydraulincage & hällde sedan i en olja som jag ville testa i systemet; Omega 611Länk Länk Den oljan är grön i färgen & lite mer trögflytande än CHF 11S. Fantastiska köldegenskaper & smörjförmåga etc. Fungerar hur fint som helst i hydrauliksystemet :-) Kanske något för er att tänka på för att det ska fjädra bra i nivåregleringen & styra lätt - även vid kall klimat. Tyckte att den skulle passa bättre till servo-hydrauliken än vad Omega 699 skulle göra i detta fallet. Jag tror knappast att jag valde fel. Min bimmer: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Lyfter tråden lite :) Behöver fylla på servoolja i min 518i e28. Brevid påfyllningsbehållaren sitter där en lapp där det står att "Enbart CHF oljor får användas", men oljan som är i nu är defenitivt inte grön, utan röd! Röd = ATF-olja, right? Letade igenom alla gamla kvitton från verkstäder men hittar ingenting om vad det är för olja de har hällt i, men det lutar väl åt ATF... Så, bara att köpa en flaska ATF-olja och hälla i och se glad ut eller? :) |
|
|
De finns ett av bmw känt fel för detta de är ett fel i asc/dsc modulerna ver 5,7 monterade på e38/e39 from 09/98 tom 09/00 deras åtgärd då vara att byta till en uppdaterad modul Mvh Erik |
|
|
Lyfter tråden några år igen då :) Är ju viktigt med oljorna i bimmrarna. På min står det ATF only men eftersom det är en årsm 2000 bör det ha suttit en lapp med CHF only som försvunnit under tidens gång. Det jag kan se i min utmärkta bok är att ATF = Dexron II medans CHF = Pentosin CHF. Har nästan alla kvitton från förra ägare insatt i en pärm och där ser jag att BMW-verkstaden hällt i Dexron III. Då vet jag i alla fall vad som är i nu och rättar mig efter det. |
|
|
Och jag gör väl som ni andra och lyfter tråden jag också =) Det senaste har det börjat låta riktigt illa när man svänger, och nu även när man står stilla utan att svänga. Hackar gör det också i ratten. Kollade oljan till styrservot och det har visst börjat läcka för det fattas ganska mycket. Det står på klisterlappen på locket att det endast ska vara CHF 11S. Den ska alltså vara grön ? Antar att det är det som har vart i den förut då, men när jag kollade nu så var den röd. Lite brunaktig men absolut inte grön. Så jag tänkte bara kolla vilken ände jag ska börja i nu. För det låter riktigt illa alltså. Men får väl börja med att fylla med samma ? och se om det blir bättre med rätt mängd olja. Eller hur brukar det bli när det endast är för lite olja ? //Kim |
|
|
När min lät illa fyllde jag på olja och då försvann ljudet direkt. Ja är den röd ska det vara mineral gissningsvis går det med Dexron III. Jag doppade vitt rent papper i min servo då syntes färgen riktigt bra. Sitter lappen kvar så var det i alla fall CHF från början. Någon kan ju ha gjort ett misstag och fyllt i ATF. Sen får man tänka på temperaturen. När det var 25 minus häromnatten stod min bil ute eftersom jag inte var hemma. Upptäckte sedan att jag fått läckage i styrservon. Slutsatsen jag drar är att oljan var för tjock och gick inte genom filtret tillräckligt lätt/snabbt, så det blev övertryck och sprang läck. Kan inte komma fram till någon annan slutsats. |
|
|
Jag har dock rätt svårt att se vad det egentligen är för färg nu. För oljan är helt brun. Som coca-cola ungefär. Antar att även den gröna kan bli lika brun som den är dålig ? hmm.... //Kim |
|
| Har kikat på röd mineral som varit dålig och den är i alla fall då brun. | |
|
Och så blir det även med den gröna eller ? Blir ju lite smått jobbigt att veta vad som egentligen är där i nu. Finns väl inget annat sätt att ta reda på det ? //Kim |
|
|
Hej, Har CHF 11S i min. Innan jag bytte så var den brun/grå. Svensksålda bilar har CHF-oljan, medans importerade har Dexron III. Om man byter all olja på en gång så kan man hälla i vilken som önskas. CHF-olja skall tydligen ha lägre viskositet, och funkar därmed bättre i kyla. Mvh Håkan |
|
|
Yes, min är svensksåld och har en klisterlapp där det står att endast CHF 11S ska användas. Men är lite osäker på om inte förra ägaren har hällt i något annat. För det har läckt en massa nu. Och sen är ju färgen somsagt brun. Så jag är lite osäker här. //Kim |
|
| Sitter klisterlappen kvar + att den är svensksåld så kör på chf. Jag kör på Dexron III men min kommer från Tyskland den. Mineraloljan stinker ju också jämfört med synteten, apropå annat sätt att ta reda på .... klisterlappen är dock tillförlitlig. Det är värre i alla de fall där klisterlappen har ramlat bort. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.