|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Vid temperaturer från -10C och nedåt så går servon/ratten tungt första vridningen åt båda hållen. Sen går den normalt.Ju kallare desto tyngre.Kan de va oljan som ä av dålig kvalitet eller är de det norrlänska klimatet som är för extremt....vill inte ens prova ratta ut bilen från parkeringen när de kryper ner mot -30C. Mvh.... | |
|
Kan vara så att det är vatten i oljan. Har du kollat nivån? Är det en privatimporterad bil eller svensksåld? De svensksålda brukar ha Pentosin CHF 11S i servosystemet, många privatimporterade bilar har ATF-olja i servosystemet. CHF-oljan är bättre i kalla klimat. OBS! Man får INTE blanda CHF (grön) och ATF-olja (röd), då kan du få läckage vid packningarna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
cane |
ja, blanda inte... lärde mig det den dyra vägen i form av ny styrväxel till min e30..... |
|
Den är privat importerad av killen som jag köpte den av,han hade ägt den i 3 år.Han bodde iof i Munkedal å jag bor i Norrland så de är inte säkert att han upplevt samma problem pga mildare klimat. Ja ska kolla vad de är för olja och om den är bytt vid någon service (vet inte om de ingår i vanliga servicarna?) Vet nån hur man byter ut oljan om de nu skulle behövas?De räcker väl inte med att bara suga upp det som är i behållaren!? Kanske bäst att låta bilen stå i varmgaraget tills de är fixat...eller vänta tills de blir mildare (kvicksilvret ha krypit ner till-25C nu) Då få PV:n från -61 slava istället :-)) Tack för hjälpen tills vidare! Mvh... |
|
|
Har kollat oljan å den är röd= ATF. Förutsatt att CHF oljan inte sabbar packningarna? så kommer jag nog att byta till den. Nån som har ett bra tillvägagångssätt för att göra denna operation på ett sätt så att all ATF olja fås väck (skulle ju inte vilja blanda dessa). De ä roligt nästan jämt... |
|
| Och varför ska du byta till CHF om det är så att ditt styrsystem har ATF..du ska inte blanda och du får inte bort all ATF utan att demontera pump och styrväxel och skölja rent..då måste det väl ändå vara lika bra att byta till ny ATF ..glöm snacket om ev.vatten skulle du ha det och det frös så skulle det skrika ganska hyggligt om pumpen då den pumpar torrt..som Cane säger han lärde den dyra vägen..en bytesstyrsnäcka kostar över 10 tusen | |
|
Jag fick bara tipset att göra det pga att den (CHF) skulle palla kylan bättre. Men nu kom ja på andra tankar när de är så bökigt. Skulle ju kunna byta ut oljan mot ny ATF å SLICK 50 behandla....Va tror du om de? gto80 PS Vatten tror inta jag heller på,kollade olja å såg inga spår av nå vatten DS De ä roligt nästan jämt... |
|
| Byt olja om du känner för det men är den röd och fin samt inte luktar illa så är det inte så akut..men bry dig inte om Slick däremot så finns det en Omega produkt som är bra om du har lite läckage eller att det skriker lite i servot.. dom finns i Vännäs snudd på dina trakter Länk. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW byter ut oljan vet jag. men det gäller att tömma systemet grundligt, man ska kunna skölja det, men det är ett blaskande vad jag förstår av kompisen som gjort det några gånger på olika bilar där all olja ska bytas. Pentosin CHF 11S är en syntetisk hydralolja därför ar den avpassad bättre för våra förhållanden och är "standard" på svensksålda bilar. Jag skulle byta till denna olja i ditt läge. Det ska finnas även syntestisk ATF olja men jag vet inte om den är gångbar till BMW ///MVH Hasso Länk |
|
Servon är ju knäpptyst å luktar inge speciellt heller.Men ju kallare det är ju tyngre går den vid första "svängningarna" åt varje håll(sen funkar den som vanligt) Vid -20C känns det som en gammal 240 me lågt luftryck en varm sommardag på torr asfalt :-)) ursäkta liknelsen.... Hasso: Vet du vad man ska "spola" igenom systemet med? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man använder den olja som man ska fylla med vad jag förstått. ///MVH Hasso Länk |
|
Okej! Tack för hjälpen... De ä roligt nästan jämt... |
|
|
Det är ett vanligt fenomen att servon är seg när det är kallt ute. Tar ca 2-5 sek innan den bärjar att tina. Precis som Växellådsoljan. den är oxå trögare på vintern. Inget ovanligt och inget farligt. Jag tog upp detta med en BMW verkstad och de sade att det inte är något att göra åt erftersom att det är ett vanligt fenomen på BMW. Man får helt enkelt vänta tills att den blir lite varmare. Samma sak med att man inte skall köra varvilligt med en kall motor. Oljorna måste värmas upp. Högst upp till 4000 varv/min när motorn inte är helt uppvärmd. |
|
|
Det låter ju troligt....men.... ja ha aldrig upplevt de problemet med nån annan bil.Ska nog testa att byta olja för den gå tungt nå vansinnigt!! dom första rattvarven. De ä roligt nästan jämt... |
|
| Det är sant, jag har heller inte stött på detta fenomen på någon annan bil. Men det är olika hur Servon är. Det finns ju elektronisk servo och det finns dem som jobbar med oljetryck. Det är mycket möjligt att BMW servopumb är svagare än andra och behöver mer lättsmord olja än andra...Skall undersöka saken lite närmare. | |
|
Oavsett hur pumpen fungerar, finns det nog en bra anledning till att man fyller CHF 11S i bilar som skall exporteras till "kalla länder", och ATF-olja till övriga! Mitt råd är att byta olja till CHF 11S (inkl sköljning av systemet med samma olja innan fyllning, enligt Hassos rekommendationer). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ormen |
Jag tror (det står så i vissa böcker) att CHF/LHM är till för bilar med hydraulisk nivåreglering, och ATF till bilar utan.... men jag kan ha fel.. Johan: Är det Dexron II eller III i en 520 -95? Hittar bara "ATF" överallt i manualer mm... mina böcker är utlånade.... |
|
Min svensksålda 518i-95 utan nivåreglering har CHF 11S till servon. Jag bytte den igår, eftersom jag tycker styrningen går trögt i kyla. Nu väntar jag bara på att det ska bli riktigt kallt, så att jag kan se om det hjälpte! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Varför byta till annan olja än den som är? ATF fungerar perfekt på våra 4 BMW bilar även i -25 grader :-) Alla importerade och alla har ATF. Jag tror inte att packningar och pump håller för ett byte av oljetyp. | |
|
per_j82: Om nu era 4 BMW funkar med ATF så måste jag ju ha skit i systemet eller riktigt gammal olja.Tycker den borde bytas på servicarna nån gång. Kollade oljan igår å den va inte klarröd som den är när den är ny utan den luta lite åt brun röd. Så min instinkt säger att den är gammal.Man skulle ju kunna testa å byta till ny ATF å funkar inte de få man väl göra de stora ingreppet å spola systemet å hälla i CHF´n. De ä roligt nästan jämt... |
|
| Ja det är inte så dumt... Lukta också på oljan, den ska inte lukta bränt. Det sitter en urtappningsplugg på servopumpen, du tar den lättast underifrån. Skruva bort eventuella hasplåtar så kommer du åt. Köp ny fin ATF, jag har kört med OKQ8:s ATF Dexron 3, egentligen avsedd för automatlådor, men den har funkat perfekt för mig. Kolla också slangarna efter läckor. När du tappat ur all olja, fyll sedan på ny och lufta. Lufta gör du helt enkelt genom att ha bilen på tomgång och göra fulla rattutslag åt båda hållen några gånger. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.