|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
nida3 |
Vad är det för fel på ATF? - 699 är en 5w20 - funkar fint i kalla klimat... just det, det finns inga andra multigrade ATF på marknaden, eller? ;) /Niklas |
|
Jag har ju nivåreglering på bilen......men då undrar jag ...är servon kopplad till nivåregleringen??? Ja trodde den va luftstyrd!!?? De ä roligt nästan jämt... |
|
| Ja! Servo och nivåreglering använder sig av samma system. Om du har nivåreglering så ska en annan olja användas, ej ATF! Hör med din BMW handlare, de fixar rätt olja åt dig. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu är det så här!! Att E39 har inte hydralisk nivåreglering utan pneuamtisk så den har ingenting att göra med servostyrningen!! ///MVH Hasso Länk |
|
Tyckte väl de :-))) De ä roligt nästan jämt... |
|
magmo |
Hej! Har samma tröga problem på min 528iT -97 (E39) när det är kallt ute. Nu har jag bytt till Omega 699, och får nog anses som den bästa oljan som finns i världen på just detta område. Tömde och spolade säkert 10ggr (körde och svängde mycket mellan tillfällena) men problemet kvarstår. Börjar nästan misstänka att det är dålig pump, eller om man skall titta över smörja upp själva styrningselementet/parallellstagen (från ETK:n) >>>>699 TRANSMISSIONER OCH HYDRAULIK Extraordinär kylning - oljekylare är ”överflödiga” Stabil ”nollskummande” olja, extrem kyl och kraftöverförings- förmåga. Överträffar senaste Dextron III med råge. ATF Type A, Converter, Hydrostater och Tuff Hydraulik Dextron III, Ford Mercon, Alison, Cat och många andra Lågenergi egenskaper - ”ökar verkningsgraden”<<<<< Var och en har sitt eget helvete! |
| Jag har ochså samma problem när det är mellan -20 och kallare så måste den stå på tomgång ca 5-10min för att vara dräglig att svänga med.min bil är ochså en import. | |
|
Hej, Vad jag har förstått så använde man ATF på de tidiga E34:orna och CHF på de senare (efter -91?). Min är en import -94 och jag har CHF. När jag frågade efter olja på BMW så sade jag att jag skulle ha servolja till en -94 och då sade de genast att då skall du ha CHF olja och inte ATF. |
|
| OCH PÅ PÅFYLLNADSLOCKET STÅR DET "ATF ONLY" | |
|
Jo problemet är att locken har "ATF only" ingjutet. För på de bilarna som fylls med CHF-olja, sätter man ett runt grönt klistermärke över den ingjutna texten i locket. Problemet uppstår den dagen som klistermärket av en eller annan anledning lossnar (kan göra det vid t ex motortvätt). Då kommer det fram en text som är felaktig... Och när man blandar CHF och ATF kan man tyvärr få läckage i systemet! Mvh |
|
|
Hej, På väg hem från jobbet idag tittade jag in på Mekonomen och på frågan vad jag kan fylla på med för servoolja i min bil så sa de att jag skulle ha Castrol TQ Dexron III (eftersom jag inte har aut nivåregliring). Jag påpekade flera gånger att det står "CHF 11S ONLY" på locket till servooljebehållaren på bilen och undrade om det är samma sak, men det verkade säljaren väldigt säker på att det var. Stämmer det? /Micke |
|
|
Nej! CHF 11S skall du ALDRIG blanda med ATF-olja! Då är risken överhängande att du kommer att få läckage... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för snabbt svar! Men bra, precis som jag trodde då. Eftersom jag var en skeptisk köpte jag inte nåt och tur var väl det. Klåpare på Mekonomen... Vad är det för olja jag skall ha då? Om jag söker på "CHF 11S" så får jag bara en massa träffar på Pentosin CHF 11S. Är det bara exakt den oljan som funkar eller finns det olja av annat märke som går bra att fylla på med? /Micke |
|
|
Pentosin är en tysk oljetillverkare. CHF11S är en beteckning på en standardiserad typ av helsyntetisk hydraulolja (ursprungligen avsedd för Citroens gashydrauliska fjädring). Det kan finnas fler tillverkare av kvaliteten CHF11S och då går det bra att använda den oljan, men BMW säljer Pentosin. Köp förslagsvis oljan hos BMW, kostar ca 130kr för en liter. Kan bara hålla med om att det var en klåpare bakom disken i den Mekonomenbutiken! Då han uppenbarligen inte visste vad han snackade om valde han att chansa. Och den chansningen skulle lätt kunnat kosta dig ett byte av styrväxel och andra delar i styrhydrauliken... :o( Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, då vet jag vad som gäller. Kanonbra! /Micke |
|
|
Och bara för att spä på johan b inlägg,så har föregående ägare fyllt på ATF i min 325a å nu läcker det både här o där.Så det blir till o dränera o byta och hålla tummarna. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Jag var förbi BMW nu på morgonen och de sålde inte Pentosin utan Castrol LHM. Är det ok att fylla på med sån olja? Jag vet ju inte vad som är i nu, utan bara att det står "CHF 11S ONLY" på locket... /Micke |
|
|
Nej, du skall inte blanda LHM i CHF! LHM är en mineralolja och CHF11S är en helsyntetisk olja. Enligt Pentosin (och andra källor) skall man aldrig blanda andra kvaliteter av olja (t ex ATF, CHF7.1 eller LHM) med CHF11S. Vilken BMW-verkstad var det som bara sålde LHM? Kolla färgen på oljan i behållaren, är den grönaktig är det med största sannolikhet CHF11S (även om både LHM och CHF7.1 också är gröna) är oljan rödaktig, är det ATF-olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kom på en sak: Om BMW inte säljer CHF11S, åk till en Citroenverkstad! De har garanterat den oljan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Verkar ju mycket märkligt att en BMW-verkstad inte säljer CHF-oljorna! Min lilla men mycket välutrustade norrländska verkstad har alltid både CHF7.1 och CHF11s hemma. På min import bytte vi till CHF7.1 eftersom min ATF var brunröd och luktade allt annat än fräscht. Dessutom rekommenderade verkstaden att byta pga det kallare klimatet. CHF7.1 är mineralbaserad och fungerar utmärkt än så länge (2år), inget läckage annat än vid slanganslutningen till behållaren. CHF är mycket tunnare vilket säkert var anledningen. Efter byte av slangklämma blev det helt tätt även där. Servon fungerar perfekt i alla temperaturer, så jag är mycket nöjd. Mvh Rasmus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.