|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Vad har mercan för prestanda 0-100? | |
|
acey: Ful och 80-tal? Nja... Länk I så fall tycker jag snarare att BMWs E36 ser ganska primitiv ut (särskilt bakifrån). |
|
| junior: Mercedes anger själva 6.8s till 100km/h och enligt tester gör den kvartsmilen på cirka 14.4s. | |
| acey.. ja, det är nog bara du :) | |
|
Ja baikfrån är den kanske ok. Men framifrån samt (speciellt!) interiören tycker jag känns som vilket C200 från 1989 som helst. E36an och speciellt M3orna känns mycker mer linjesköna och förarmiljön är exemplarisk! Sen finns det tyvärr många kebab-versioner av bägge bilarna som förstör det allmäna intrycket. |
|
|
93-94 dök väl c-klassen upp va? du menar 190 E? |
|
|
Skulle hellre tagit c36an, m3an känns ganska vanlig tyvärr. Sen är AMG ett mkt respektingivande namn enligt mig :) prestanda: 0-60 mph, sec 5.9 1/4 mile, sec@mph 14.4@97.7 Top Speed, mph 155 Mvh Per |
|
|
Elfrippo: Missade du Flåklypa´s tips om Alpina? Mvh |
|
|
P3r:SVIKARE m3johan |
|
|
Kanske vore idé att starta en speciell Mercedes AMG avdelning här på forumet eftersom dessa bilar verkar vara så omtyckta av folket här. :) Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Ja, det är förvånansvärt många som verkar gilla AMG här. Jag tycker att det kul när folk inte bara benhårt håller på "sitt" märke och nedvärderar allt annat. Tycker förövrigt att hela diskussionen har hållt sig på en mycket hög nivå, trots att det diskuteras rivaliserande märken. Verkligen klasskillnad mot Zatzy... Jag ska ta och kolla upp Alpina B8 med en gång. |
|
|
Nu har jag kikat lite på Alpina B8, och den verkar jäkligt intressant. Är det någon som kan kommentera kvaliteten på dessa bilar? En 4.6 liters V8 borde vara pålitligare än M3:ans 6:a, även om effektuttaget även i Alpinan är ganska högt relativt cylindervolymen. Prestandan verkar ju vara bra mycket bättre än både M3 och C36. Dessutom gillar jag att den har så högt vridmoment. Nu är frågan om jag kommer att ha råd med en sådan här bil? När kom B8 4.6 och vad får man ge för de olika årsmodellerna om man antar att bilen är i fint skick? Är de svåra att få tag på? En sökning på mobile.de gav endast ett resultat, så... |
|
|
Nu har jag kikat lite på Alpina B8, och den verkar jäkligt intressant. Är det någon som kan kommentera kvaliteten på dessa bilar? En 4.6 liters V8 borde vara pålitligare än M3:ans 6:a, även om effektuttaget även i Alpinan är ganska högt relativt cylindervolymen. Prestandan verkar ju vara bra mycket bättre än både M3 och C36. Dessutom gillar jag att den har så högt vridmoment. Nu är frågan om jag kommer att ha råd med en sådan här bil? När kom B8 4.6 och vad får man ge för de olika årsmodellerna om man antar att bilen är i fint skick? Är de svåra att få tag på? En sökning på mobile.de gav endast ett resultat, så... |
|
|
Jag hittar åtminstone fyra B8:or på mobile.de: Länk Priserna är som du ser högst varierande. De senaste åren har jag sett allt från 150' till 350' beroende på mil, skick och karosstyp. Pålitligheten är nog väldigt bra men det kan kanske någon B8-ägare bekräfta. Har inte hört om ett enda motorras, fast sen finns det ju inte så många B8:or heller. M3:orna finns ju i överflöd så det är egentligen inte så konstigt att vissa av dem har problem. Priset är som sagt betydligt högre, räkna med 200' för en riktigt fin med låga mil. Jens |
|
|
Här finns lite att läsa om B8:an: Länk Jens |
|
|
Alpina B8 ser verkligen ut att vara en bra bil, men tyvärr ligger priserna för högt för min budget. Mitt pristak är 130kkr och för det priset får man säkert en riktigt fin M3 från 93-95 eller en C36 (förmodligen från Tyskland i så fall). Men en fin B8 blir svårt att skramla ihop till... Konstigt att de flesta verkar valt spoilern som fanns som tillval. Den förstör ju hela bilen. |
|
|
Finns ju C43 AMG också! Något dyrare, men nyare och lite starkare. Acey, jag hade ungefär samma åsikt som dig bara för några år sedan, men sen började jag gilla mer och mer MB och minder BMW. Speciellt efter provkörning, fastande jag mer för AMG. Känns som att bmw bygger fulare bilar ju längre tiden går, men det är ju bara min personliga åsikt. |
|
|
M 3: Jag gillar faktiskt mercedes och SL55an är en underbar skapelse! Har inget emot dagens AMG MBs. Däremot tycker jag att ny C och E MB är lite väl slätstrukna och tråkiga om man jämför med BMWs nya formspråk. Jag tycker faktiskt att E36an känns modernare och spänstigare (speciellt interiört) jämfört med motsvarande C klass. Dock tycker jag fortfarande att BMW är överlägsna när det gäller körkänsla/mekanik samt att MBs kvalité fallit ganska ordentligt senaste 5-6-7 åren. Titta bara på SLRen. Utmanare till McLaren F1? Knappast va? Automatlåda... Samma sak där, säkert en rolig bil att köra ner till rivieran med men ingen sportbil. Det stämmer väl överens med MBs kunder och vad MB står för. Kan inte se Mercedes släppa något som liknar M3 CSL direkt! Därför gillar jag BMW bättre än Mercedes. |
|
|
Hm, intressant synpunkt, men var går gränsen till en sportbil egentligen? Titta bara på dagens F1 bilar. Ingen manuell låda där och sportigare kan dom inte bli, elle hurr? Ang SLR och MClaren F1 är det kanske en anning svårt att jämföra då de byggdes inte under samma omständigheter, eller samma tid. Men visst är SLR en värdig utmanare, i alla fall prestanda mässigt. Att den har automatlåda istället för manuell kallar jag utveckling då den automatvxl bilen är överlägesn på alla synpunker ( förutom kanske känslan, smaksak ) den manuella. Förstår verkligen inte att du tycker nya C och E klass är tråkiga jämfört med bmw. Jag tycker dom är klart snyggare än bmw-s motsvarande modeller, då speciellt nya 5-serien som är assful både inv. och utv. E46 då, vad är det som är snyggt på den bilen? Att bmw skulle va överlägsna mb när det gäller körkänsla/mekanik håller jag heller inte med om. Viss försprång finns fortfarande men den har krympt ordentligt senaste tiden. Tror faktiskt att MB inom den närmaste tiden kommer att avancera ifrån alla andra märken och befäster ännu mer sin ledande position inom bilbranchen. Lät kanske lite anti-bmw men det är det faktiskt inte utan bara en opartiskt bedömning :). |
|
|
M 3; Design är ju subjektivt så det ämnet lämnar jag därhän. Däremot håller jag inte med dig om att MB skulle "komma ifatt" när det gäller körkänsla. Det är ju ett medvetet val av MB att inte ha det vi kallar körkänsla, som finns i en BMW. Körkänsla i en BMW handlar ju om chassisättning, styrkänslighet, distinkta lägen i växellådan etc etc. Detta har BMW eftersom det ingår i deras image att ha det. MB har, och vill ha, en mer sofistikerad image med mer komfort och exklusivitet i sina bilar. Olika målgrupper helt enkelt. MB kommer inte försöka imitera BMWs "körkänsla", det är inte deras grej helt enkelt. När det gäller mekaniken så tycker jag inte att MB ligger bakom BMW. Däremot har de även här olika inriktning. BMW har högvarvande n/a-motorer i sina sportiga modeller och MB har kompressorer. Det ena behöver inte vara bättre än det andra, det är bara en fråga om vad kunden föredrar. De har olika målgrupper som sagt. Jag väljer BMW nu eftersom jag vill ha en sugmotor som varvar högt och ett sportigare chassi. Om några år väljer jag kanske AMG istället, eller Alpina för den delen :) Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.