|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad är den avgörande skillnaden mellan BMW E12 och BMW E28. Båda bilarna har 1,8 liters insprutsmotorn, Bilarna är från 81 resp. 88. Jag vet design skillnaderna, men vilka motor skillnader finns det? Skulle man kunna ha E12:an som reservdelsbil till E28:an. Tack på förhand! MVH// Dava | |
Paap Reeder |
Hej! Själv vet jag att dörrarna passar samt många detaljer i bl a framvagnen. M30 motorerna är ju lika. Vet ej vad som gäller för 1,8. MVH /// Paap R |
|
e28 88:ans motor har en klart mer effektiv förbränning än de i e12. troligen skiljer ganska mycket invändigt även om de är ganska lika utvändigt. Vad mer exakt som skiljer vet jag ej då jag aldrig haft behovet att äga en e28.(ännu) växellådorna är INTE likadana. Själva plåten i dörrarna passar men inte tex. fönsterramarna så dessa måste skiftas mellan dörrarna. (B-stolpen är annorlunda på e12). Inredning funkar med vissa mindre modifikationer. Troligtvis är alltså inte e12:an direkt lämplig som reservdels bil åt e28:an , men varför vill du laga den ? montera e28:ans delar i e12:an i stället så får du både en ovanligare och snyggare bil . ;o) ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
| Det är bra Niklas, mer E12 åt folket :) | |
|
Om e12an är ok i chassi...så plocka över delarna till den. framvagnen skiljer på e12/e28. bakvagn?? |
|
|
Hmm, E12 är snyggare, bilen jag funderade på att köpa kostade 1500kr, och det säger väl en del om skicket. Bilen hade varit vit, nu var den grön av "alger?". Tyvärr var det en massa rost lite överallt. Tack för all information! Tror tyvärr inte att jag kommer att köpa denna E12:a men det är inte omöjligt att det blir en E12 i framtiden. |
|
|
Den E12:a (520-73)som jag ägde var utrustad med dubbla förgasare och var en riktig SKITBIL för att uttrycka sig korrekt... Fick 4st 1:or och 5st 2:or på första besiktningen-PUST! Mvh Jögge |
|
|
Att du fick många poäng på besiktningen betyder inte att en E12 var en skitbil. Det visar bara att just Ditt exemplar var behäftat med ett antal fel som måste åtgärdas före ett godkännande. Senast jag var på SBP var det en helt upprostad vovlo där som fick körförbud på plats. Är alla alla vovlos "riktiga skitbilar" för den skull? Heller en gammal E12 än en ny Volvo, är ett bra valspråk. Bosse J. BMW CS 185 |
|
tn |
Tycker att e12 ans mod är ballare nu än e28 i sammma utförande Har en Länk ska på med turbo bbs fälgar delortor mm å då blir den även besiktigad.. tn |
|
Bosse J. ----> Helt klockrent skrivet !!! E-12 Billy B-10 |
|
|
Billy : HAR DU KÖPT DEN GRÖNA ????? ... "¤#%¤/#* ;o) Jag vill omedelbart ha ordentliga bilder på den bilen. Var seriöst intresserad av den (om den nu var i utlovat skick). Om den nu är i det original skick som den verkar så måste den ju sparas/vårdas ömt ... eller ? Bosse : Ja du har ju sett mina e12 så det är ju klart du vill ha en ;o) (fast kanske inte den silverfärgade jag hade första året Norrträffen på F21 i Luleå) Jögge : Dåligt underhållen bil kanske ? Min 525:a har gått genom besiktningen utan några anmärkningar så länge jag ägt den (3år) ..utom då för en pluggad EGR (drar effekt) ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
tn : Din länk funkar inte , är det en e12 eller e28 du har? ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
The sentinel , du har mail....... E-12 Billy B-10 |
|
|
Den gröna är fin, behöver 2 st framskärmar och lite mera rostlagning. Fin inuti men vi som känner E12 vet ju vad som händer med klädseln när man börjar använda den. 1 känd ägare före. Finns lite fler poänger också emn för pengen så är det ett kanonfynd. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 |
|
tn |
Funkar inte länken? fasiken inget i dag verka funka?..:) Det är en 1974 års e12 520 a.. rost finns knapt på den . under kofångaren(bak 1 hål) ..skitfin under å i hjulhus å golv mm.. kör med den varje dag..skattebefriad å veteran försäkring kan man ta..:) Det bästa av allt ..att man kan få den igenom Svensk bilprovning med Turbo å få den godkänd. Nån som vet om det går å få på... E34 235-45-17 tums BBS fälgar på en sån här? Utan att den ser för jävlig ut.. tn |
|
Bosse: Jag skrev inte att E12:an i allmänhet var en skitbil, utan just mitt exemplar som borde hamnat på skroten... Mvh Jögge |
|
|
The senitnel : Fick du mailet??? Annars så kan du maila mej så svarar jag tillbaka ! Bosse J : Hmmm , vad fick du för intryck av den "gröna"...??? Jag antar att det var du som va och tittade på den innan mej... OBS! Du kan maila istället för att svara här.... E-12 Billy B-10 |
|
|
Bosse : Ok , då var det rost i den alltså, höll nästan tummarna på att den varit förvarad i garage :o\ .. priset var ju ifs. hyfsat med tanke på milen. tn : ok, nu funkar tydligen länken igen. Har du några fler bilder på bilen? På e12 är 225:or det bredaste som går in med original fjäderben utan modifiering av skärmkanter och liknande. Jag kör med 225/50 -16" bak på min och det är vääääldigt precis det går in, BBS RS split fälgar men har inte ET på fälgen i huvet.(ca 2mm från skärmkanten bak) 205/55 -16" fram. ca 2mm från skärmkanten bak. Billy : fick inget mail men har svarat med ny mailadress till dig. ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
et. Du får inte veteranförsäkring på en vardagsbil Dessutom måste den vara väldigt fin och helt original samt att du måste vara medlem i en MHRF-klubb; BMW CS, t.ex. 205-däcken ser bra ut, bredare bör man inte ha med tanke på belastningen i länkarmar och chassi! Turbinfälgarna är vad som gäller för att det skall vara "från tiden". Jögge. Jag läste bara vad du skrev och kommenterade detta. Inga bad feelings, alltså. Att hitta en E12 utan rost betraktar jag som omöjligt. Å andra sidan, mina krav kanske ligger högre än de flestas krav/behov/acceptans. Billy. Återkommer direkt till dig. Niklas. Bilmisshandel och barnmisshandel hanteras enligt lag och det förekommer ingen som helst preskriptionstid när det gäller misshandel av E12-or. Känn damoklessvärdet hängande över dig.... Norrträffen 2004 i Umeå?? Jag kommer! Solen skiner-12C och B10-an rullar på. Ha det Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
Håller med Bosse om däckbredden, på en vanlig e12:a dvs, 14" ballongdäck ser klart tuffast ut. På min bil ska chassiet uppgraderas och alla bussningar i bakvagnen bytas. Jo, ordet omöjligt att hitta rostfritt ligger nära tillhands men jag hade nog väldigt tur när jag hittade min 525:a. Jag har 2st mindre rostfläckar som ska fixas men de beror på slarvigt arbete vid en lackering och dök upp i samband med vinterkörning. Lackeringen i övrigt ska oxo göras om, fast troligen inte förrens vintern 2004-2005. Bosse : Den silverfärgade 528i e12 som jag hade då (och ännu äger) är bortom all hjälp när det gäller rost, precis ALLT är rostigt i den bilen, hål stora som dasslock i bagaget tex. Den har/hade gått alldeles för länge på saltade vägar. Länk Köptes ursprungligen för delarna men fick tjänstgöra en sista gång på norrträffen det året. Så man kan kalla det mer en sista prestation än misshandel, förvånade mig att inte fjäderbenstornen kollapsade in i bilen. (ett var krokigt) ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
| Bröjar man gräva så hittar man, på de mest konstiga ställen också. Tex som på min 77:a, rost under underredsmassan på fogar som aldrig nånsin belagts med lack = plåtrena = rost. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.