AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.819

Opel vs BMW : motorer :)

Sida 2 av 3
320-325
jag tycker nog att gsi motorn är ganska lyckad .. men den är väl konstruerad av ford coss nånting...
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Visst gör BMW väldigt trevliga bilar, & opel gör ganska slitstarka motorer, kanske inte borde jämföra en opel med en BMW eftersom det rör sig om olika pris segment.

Men hur kan ni säga att Lamborghini, Bently, Jaguar mm saknar charm för att dom delar komponenter med andra bilar med "lägre status"!? Med sånt konservativt tänkande skulle vi alla gå runt i folkdräkt & leva på knäckebröd, kokt potatis & wallenbergare... Är det inte ganska smart att plocka godbitar från andra !? Tjeckisk öl, skotsk wiskey, Norska tjejer, Schweizisk choklad, Italienska tjejer, Thailändsk mat osv....

Sen har ju då sportbilsmärket NR1, Ferrari delat delar med Fiat sedan sent 60-tal... Tror att väldigt få här på forumet tycker att Ferrari saknar charm !?

Lotus tex tillverkar långt ifrån allt på sina bilar, min Esprit har backspeglar från Jaguar, växellåda från Renault, bromsar från Toyota, tändningslås från Opel mm mm.
Killarna på Lotus koncentrerar sig i stället på att konstruera "viktigare" koponenter själva än att ödsla tid på att designa & utveckla prishöjande smådetaljer som man kan plocka från någon annan !
viobebe
Opel har alltid haft bra motorer, har själv haft tre st Kadet Gsi varav en var 16v, har aldrig haft problem med motorerna men resten var skräp.Det var alltid roligt och ge 325:orna en match, och det var alltid roligt och se förarnas miner att en skräp Kadett
körde i från dem.

Men som sagt resten av bilen var inte ngt att hänga i granen.
El
338
ElNiko
325iT-92
Att opelmotorer kan gå länge är väl ingen nyhet? Däremot tror jag inte dagens opelmotorer är lika slitstarka... Det känns som de är fast i GM-djävulens tjäna pengar plan....

/Niklas
Kalle Hanssen: Nä, utomstående har inte gått in och förstört BMW. De sköter det internt istället med hjälp av bangle... :-)
Biffen,

Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang angående varumärkesbesudling kontra konservativism. Det är ju knappast godbitarna från de olika bilarna man plockar ihop. Istället kokar man ihop någon slags kompromiss som till det yttre verkar lockande, men när man gräver under skalet börjar det smaka beskt. En falsk fasad helt enkelt. Det tilltalar mig VERKLIGEN inte. Jag respekterar så klart om du har en annan åsikt, men förstod inte riktigt din liknelse bara. Och ja, Ferrari har bibehållit sin charm anser jag, likaså Alfa Romeo och Lancia.

Angående Lotus så kan jag bara ifrågasätta deras val av "underleverantörer". Renault-lådan är ju knappast känd för att vara optimal... Själv skulle jag aldrig köpa en Lotus.

bjoerck,

Jag instämmer absolut inte i klagosången mot Bangle, men den diskussionen behöver vi inte ta nu, igen :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Att dela komponenter är ett ypperliggt sätt att hålla ner kostnaderna för biltillverkarna. Så länge det görs på ett snyggt sätt stör det mig inte det minsta. Min Jaguar delar vissa komponenter med Ford. Inte tycker jag det stör särskilt mycket. Bilen är bakhjulsdriven, har jaguarmotor mm mm. Däremot är X-type ett gränsöverskridande. Jaguar hör inte hemma i det simpla segment som är ämnat för BMW 3-serie. :-)

Visste du förresten, Kalle, att din E30 delar bromsbelägg med Saab 900? Du kör alltså omkring i en simpel Saab 900! Eller?
bjoerck,

Du säger det själv, visst kan man dela ett par komponenter, men det ska göras på ett snyggt sätt. Detta har fungerat i fallen med fiat/ferrari/alfa. Det har delvis fungerat i fallet audi/lamborghini (än så länge). Det har dock inte alls fungerat i fallet VW/Bentley Continental GT, Ford/Jaguar X-type med flera.

Sen förstår jag inte riktigt vad du vill ha sagt med faktumet att min bil har samma bromsbelägg som Saab 900? Det är väl viss skillnad mellan att dela bromsbelägg och att dela motor?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
så länge delarna är av hyfsad kvalitet tycker inte jag det spelar någon roll om de kommer från annan tillverkare.
tar man 10 olika bromsskivor och klossar å tittar på så är det inte SÅ stor skillnad mellan dem beroende på vad för bil de skall sitta på.

kan ionte påstå att en bmw bromskiva till en bmw som väger 1700 kila är bättre än en volvoskiva för samma vikt.
själv har jag en varningstriangel från en Fiat ritmo i min 750 , och det fungerar kanon.

3G ger dig Cancer.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ursäkta att jag stavar som en kratta.

3G ger dig Cancer.
Honda civic VTi har också rätt bra HK/liter

sammt Honda S2000 ;)
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
skulle en opel kasset gsi 16 v gå bättre en 325 E30??..Har jag då inte märk. Har kört i från två gsi 16 v utan problem. Till och med jag har kört i från båda dessa bilar med 323an min oxå utan nå problem.

Och det roligast var en då i sommras det var en kille som hade en 320 kom det fram en killen i opel kasset gis 16v ska vi rejsa. killens i 320 visst men jag åker ju bara på stryk tyckte han. jaja det här blir en lätt match för kasseten. Ajo jävlar 320 tokpiskade kasseten till vår stora förvåning. Dom körde om 3 gånger 320 van varje gång.

Så min erfarenhet av opel kasset gis 16v är att dom inte alls går så bra som alla tror ..

__
bmw323.cbj.net
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Teres:
Snackar vi snabbast mellan grillen och storgatan eller någonstans där det svänger?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Det där är rakt fram .. Men förr förra året körde jag min golf 1,6 förgasare ner till Mantorp. Då hade jag med min vän som kör kasset 16v. På dom krokiga vägarna ner körde jag till och med i från han med den =) 323an och 325an är det redan barnleken och köra i från han på krokig väg =) visst jag kanske är bättre förare en vad han är det vet jag inte ..

__
bmw323.cbj.net
Kadett GSI är snabbare än E30 325.

Till Haglunds stora förtret har jag för mig att Kadett GSI spöade E30 318iS 16v rejält när TV testade de båda på bana. Det krävs en M3 om någon E30 skall slå Kadett GSI på fingrarna.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
bjoerck:
Då vill jag gärna vara med och se det. ;) Har åkt ifrån ett par stycken på bana även på gatdäck. Intet sagt att Kassett GSI är dålig på bana. Det är ett utmärkt utgångsobjekt för banåka, men jag tvivlar fortfarande.
viobebe
Teres:

GSI 16V kör i från 325i E30 lätt, men en vanlig Gsi blir frånåkt av 325:an, men 320i E30 lekte jag med min 205 GTI och det går inte att jämföra GSI 16V med en 320.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
sen kanske både min 323 och 325a går bättre en orginal vad vet jag .. Jag har iaf inte haft nå probelm och sätta dom jag kört mot på plast.

__
bmw323.cbj.net
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
viobebe: jag känner två som kör gis 16v du jag har inte haft några som helt problem och köra i från dom. När jag till och med gjorde det med 323an så kan man ju börja undra hur bra dom där bilarna går igentligen.??

och sen där där 320 kanske gick mycket bättre en orginla det kommer ingen av oss får reda på. Men kasset gis 16v fick iaf duktig med smisk.

__
bmw323.cbj.net
Haglund2306: Är din bil i strikt originalskick? TV testar som bekant bilarna i strikt originalskick och då är Kadett GSI 16V snabbare både rakt fram och genom böjarna. Har för mig att 318iS 16V framstod som en komfortvagn i jämförelse med Kadetten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.