|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
En C20xe lämnar med SBDev´s sats 208hk med spjällinsug o bättre grenrör den första Bmw E36an har 286hk på 3 liter vilket betyder 95,3hk per liter. den andra motorn lämnade 321hk på 3.2 liter vilket är 100.3hk per liter. En BMW M3 motor har juh extractorrör samt spjällhus original. så den blir juh då HELT jämnförbar mot en C20xe med SBD´s sats. Vilken lämnar 104hk per liter. UTAN Vanos!!!! Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i | |
|
Kul att en trimmad Op*lmotor kan lämna samma trimningsgrad som en M3, fast du råkade missa e46an som har 107hk/l. Jag antar att op*ln har samma jämna vridkurva och gassvar som nämnda motorer, eller inte. Utan Vanos!? Snacka om stenålder. Har Op*arna bladfjädring också? |
|
|
Det är väl i ett sådant sammanhang tämligen irrelevant att jämföra en sugmotor med en överladdad motor. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kalle: Jag tror han menar dendär 2-litersmotorn som sitter i Kassett GSI 16v från 88-91 eller något sådant. Den är inte överladdad. Trevlig motor för övrigt. När den fungerar. Har inga goda erfarenheter av driftsäkerheten på den motorn dessvärre. Men som sagt; trevlig när den fungerar. calibramannen: Vad innehåller dendär satsen för något och vad kostar en sådan? |
|
Paap Reeder |
Hej! Det har väl alltid varit så att motorerna på Opel är ganska hyffsade - slitagemässigt men karosserna är fortfarande av konservburksplåt. Opel Rekord 1960. Framsynt kaross men man fick snabbt fotografera den innan den bara "försvann" p g a rost. ......sedan en liten detalj till. Man kan säkert ta fram 125 hk/lit men det skall ju också fungera ett tag. Eftersom Opels karosser försvinner ganska snabbt kan man ta litet större risker med hållbarheten på motorsidan .......innan kunden upptäcker att motorn va´ kass så har karossen försvunnit. ..... sedan en liten detalj till. Vem säger att Opeln fixar fram 104?? reklamen? De kunde ju skrivit 109 så hade det sett ännu bättre ut. Jo .... några reflexioner. Såg förresten idag att BMW är den enda biltillverkaren i Europa som gör alla sina modeller - som stolt bär ett BMW- emblem - i Tyskland. (RR och Mini görs i U.K men de har inget BMW- emblem) Även stjärnan är "utlokaliserad" till bl a spanien för att inte tala om alla övriga. VOLVO, SAAB, FORD, ?, ?, o s v mfl. Ett hopkok av olika delar från andra bilmärken och kanske även moped och båtmotorer - vem vet. Focus görs tydligen i S:t Petersburg? Inget illa om den staden men vilka bilbyggartraditioner finns där? Nåväl ... känns skönt när man vrider om starten på en genuin produkt ..... "ingé hemkört i Gent". MVH /// Paap R Kalle - menar du att det är turbo på Opeln? ... och den fixar bara 104??? Stämmer helt rätt med hopkok ...denna gången var tydligen även cykeltillverkare inblandade. Sätt överladdning på en E 46 och den plockar 200hk/lit....lätt som en plätt! |
| Z3 tillverkades i USA, men det kanske gällde aktuella modeller? | |
|
Paap, har du inte missat BMW:s jättefabrik i USA? Där man tillverkar Z4 och X5.... Jag tror även att man har kvar sin fabrik i Sydafrika! Opels motorer har väl historiskt sett generellt varit rätt bra. Relativt driftsäkra, gett relativt hög effekt och varit relativt bränslesnåla. Tyvärr har man inte haft lika hög kvalitet i bilarnas övriga komponenter.... :o/ Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då ber jag om ursäkt för min bristande kunskap gällande Opels motorer och deras beteckningar. Tog för givet att det var en turbomotor som diskuterades, vilket jag baserade på trådstartarens bilinnehav :) Håller i övrigt med Paap Reeder. BMW är snart det enda märke som är självständigt! Märken som Lamborghini, Bentley, Aston Martin med flera har i mina ögon helt och hållet förlorat sin charm nu när de ägs av och delar komponenter med Audi, Volkswagen respektive Ford. Usch för denna inavel! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
BMW har en fabrik i S:t Petersburg för öststatsmarknaden också om jag inte missminner mig. Har ni förresten tänkt på att BMW är det enda större märket som klarar sig utan att bygga lastbilar? :) /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Och X3 i Österrike... OT: gör BMW fortfarande marindieselar?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Paap Reeder |
Hej Johan! Jo ..... det finns fabrik i USA men sammanställningen gällde Europa. Där är BMW alenarådande i Tyskland. Redovisades ingen BMW i S:t P. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Vad menar du och vart vill du komma med ditt resonemang? Kalle Hansen: Krasst sett har BMW förstört Rolls Royce på samma sätt som VW förstört Bentley. |
|
|
BMW gör inga marindieslar. Inte MB heller men är delägare i MTU. Dessa gör marinmotorer. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
calibramannen: "En BMW M3 motor har juh extractorrör samt spjällhus original. så den blir juh då HELT jämnförbar mot en C20xe med SBD´s sats. Vilken lämnar 104hk per liter." Undrar vad en trimsats till M3 skulle kunna ge? Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
Gasar-Magnus: Har bmw gjort marin dieslar? Jag har haft äran o mecka med 3 bmw marin motorer men de har varit raka bensin 6:or allihop. Dessa var uppskattningsvis från slutet 70 talet / början av 80 talet. På dessa satt de även drev med bmw emblem i godset. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
bjoerck, Visst är det så! Detsamma gäller i sådant fall Range Rover och Mini också. Dock så anser många(även de värsta bil-anglofilerna) att BMW lyckats bevara märkenas ursprung och charm, och bara förbättrat koncepten. Detsamma anser jag inte kan sägas om Ford-Jaguar, Ford-Aston Martin, VW-Bentley och så vidare. I de fallen rör det sig om varumärkessabotage, anser jag. Däremot har inget utomstående företag gått in och förstört BMW, vilket var min huvudsakliga poäng. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
ormen |
egen erfarenhet: Opel med GSi motorn ( 2 st. hade jag ), lyckades jag aldrig köra sönder, ska tillägga att jag var en gasglad 19 åring då jag ägde den första kadett gsi:n (16v). Den pallade hela vägen, men det gjorde aldrig mina m20 motorer (3 sådana har jag lyckats få ur spel på ett el. annat sätt). Sedan är det mycket riktigt att opelmotorn kunde likaväl suttit i en bajamaja, för kaross med tillbehör var = skit. Men om jag jämför opels gsi motor (16v) och m20 spisarna, båda fanns ända in på 90 talet, så TYCKER JAG att opelmotorn är bättre..... sedan när man kommer till M50, M52 osv, så är de helt klart överlägsna... men dock är det ändå rätt många (för många) som verkar rasa såfort de jagas upp lite... (kolla bara här i forumet) var bara tvungen att lägga mig i diskussionen när det gäller opel.. |
|
jag säger bara en sak om opel =) köp en opel bli belåten se naturen genom plåten. __ bmw323.cbj.net |
|
|
ormen: Att dom rasar kan beros på dålig service...men att det är många kan jag inte hålla med! Tänk dig hur många vi är här på forumet både här i Sverige som från hela norden. Försök få ihop lika många opel ägare och fråga dem hur många som fått motorer rasade! Det gamla motorer var kankse bättre hos opel, men hur många bilar från tex calibra turbo som håller?? och vanliga opel motorer har ju knappast den effekten som bmw har i sina motorer... ta tex en 523 med bara 170hk 0-100 på 8,5sek. för ett sådan tung bil! Vad väger opel?? lättare eller hur! Ta vectra med ecotec 175hk 2.0 turbo motor 0-100 gissa!? 9,1 sek. där ser du vriden är mycket sämre i Opel därför kanske är det svårare att köra sönder dessa motorer, men det gör dom till slut! MvH Bmw 4-ever |
|
ormen |
oj. nu blev det hett! jag menar absolut inte att opelmotorerna är bättre än bmw, aldrig! jag säger bara att äldre motorer var helt ok, de höll! (mina i.a.f.) men det gjorde varken 320 el. 323 / 525 -M20 jag hade. Men visst, det finns säkert lika många opelsnurror som pajar, man har inte koll på allt.... |
320-325 |
jag tycker nog att gsi motorn är ganska lyckad .. men den är väl konstruerad av ford coss nånting... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.