|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Heinz: Klart du ska ta A-behörigheten! Jag tog för A-kortet före B så omställningen med reglage och den instängda känslan var lite jobbigt. MC är ju inte så dyrt om man bara vill ha något att kryssa runt lite på, du hittar rätt schyssta japsare i 25k klassen. Tips är att bara ta det lugnt och njuta av lektionerna (för visst har thorssa rätt: det är skitkul)! Jag var dock lite nervös första gångerna, hade en körlärare som skrek "GASA" i intercomen hela tiden... :-) Själv fick jag låna chefens cykel nu i somras, problemet var ju att jag inte kört på 6 år... Höll på att köra in i bilar bakifrån då de accade som sniglar... :-) |
|
|
Man får gratulera! Lycka till i letandet efter din bil. Mitt råd är att gå på antingen E36 eller E34, bägge är trevliga bekantskaper, e36 lite rappare i uppträdandet, men e34 är underbar på lite längre färder, tyst och bekväm. Volvon ska du inte ens fundera mer på. för 35 så får du ett volvovrak, de är toköverprisade. BMW däremot, speciellt e34 är otroligt mycket bil för pengarna, se bara upp för rost. |
|
|
Hej ALLA! Det är inte så att jag är oförskämd som inte tackar för alla gratulationer jag fått, däremot fick jag tanken att ha körkort i två veckor och sen resumera tiden som gått! För visst har det hänt saker! Men innan jag börjar med resumén vill jag tacka ALLA som har lagt ner sin tid p åat följa från att lämna in lempet till att ta körkort ( 26/1(. Tack för alla svar, det var väldigt roligt att läsa de! Jag har haft körkort i två veckor nu. De första dagarna va jag faktiskt lite rädd varje gång jag åkte nånstans, jag vågade inte fick parkera samt att jag inte fått in det där flytet man får in efter ett par dagar. Jag har förresten kört ca 90 mil på två veckor. Cirka sex mil om dagen! J Första veckan gick bra, andra veckan så trädde barnet fram i mig när det gäller hastighets överträdelser. Varje gång jag kom på en raka själv i bilen, så blev foten bara tyngre och tyngre. Känslan är extrem att för första gången köra på motorväg eller 90 väg helt själv. Man blir ett med bilen, och bilen blir ett med vägen. Det som är bra med vår bil, eller rätare sagt dåligt, det är att vår Toyota Corolla börjar rent av skaka vid farter över 130, ratten skakar och hela bilen vibrerar. Jag känner vid varje tillfälle jag kör bil, så blir jag bättre och bättre men jag inser samt hur dålig jag är eftersom tiden inte satt sin prägel på min körning. Jag var med om en olycka för ett par dagar sen. Vid Braskens Bro här i Linköping. Jag och en vit Saab 90 hundra väntar på att köra in på en huvudled (väg 34 tror jag det är). I den vita Saaben sitter en äldre herre, över 80 år ( bara för at jag säger åttio år så får man ta det med en nypa salt och subtrahera med cirka 5 år). Det kommer bilar från båda vänster och höger. Jag sitter själv i bilen, han ska in och köra åt vänster och de kommer bilar från vänster( och från höger). Han kör in på huvudleden. Och blinkar vänster, och stannar och täcker vägen, ja ni läste rät, han ställer sig mitt på huvudleden,(kommer inga bilar från höger) bilarna från vänster börjar tuta eftersom det är 70 väg. Han står kvar, det kommer inga bilar från höger, istället för att bara köra över hela vägen och hamna i högerfilen så stannar han i cirka 30 sekunder. ALLT folk börjar tuta,(inte jag, vad ger det när fyra pers rean gör det) och jag undrar vad fan som försiggår, bilen bakom mig börjar tuta, och jag vänder mig om för att se vad fan som hänt. Medan jag vänder mig om k’änner jag en extrem kraft framifrån som slungar mig bakom och det svartnar för ögonen i en bråkdels sekund. Jag slungades framåt (bältet stoppade mig från att träffa raten med huvudet) och träffade bilen som stod bakom mig, det var en liten backe. Gubben, den äldre herren hade nämligen bakat med full fart bakåt istället för at köra över och krossat framlyktorna på vår arma Corolla.(Vilka är lagade nu). Han backade väldigt snabbt bakåt och folk såg det och blev ännu mer förbannande. Jag trodde jag skulle få whipplash. Jag var tämligen chockad och steg ur bilen för att gå fram och ta hans nummer så försäkringen skulle täcka skadan och eventuellt göra en polisanmälan, vårdslöshet i trafik. Jag går ur bilen för att närma mig hans bil med handen på nacken, alla bilar ser mig och följer våra rörelser som ormar. Jag går fram till dennes Saab ( med rost överallt) och den äldre herren kör bara iväg. Han intill rivstartar, och kör iväg, lämnar mig där med ont i nacken, kvaddad front opch ingen ursäkt. De som ser det här kommer ut och frågar hur de gick med mig osv jag var förbannad ett tag. Med all rätt! Sen så slog tanken mig, at han va gammal, gjorde det inte med fliyt osv, men jag får ju ändå betala bilens front och kunde fått skador för livet. Men ändå, bli påbackad i full fart gör mer ont än man tror, i alla fall om man inte har airbag och är helt oberedd. Jag har funderat på bilköp, och det lutar just nu åt en tidig e36. Jag har bara ett par krav. Det är att bilen är nedlackad, tillverkad 91-93 motor 316-318 eller –320. Den ska vara i hyfsat skick. Nedlackad! Original trösklarna är inte attraktiva, enligt min mening! Liten vinge plus, inget krav, cd plus, inget krav, AC STOR plus, inget krav, under 25 000 mil och bra i låda och motor, inget vrak, svensksåld plus, inget krav, helst ljus inredning, inget krav, och framförallt SKINN, men det är inget krav, eftersom budgeten hamnar är 30 000. Jag är jävligt dålig på det mekaniska med bilar, någon som har några extra tips förutom det som står i guiden här på forumet? Någon som vet en eventuell bil ? Lite under 30 000 skadar inte om de finns, vill gärna ha ett par tusenlappar över, min bror sa att jag måste ha en kassa utanför bilen ifall det händer nåt, att man måste ha en liten bilfond eftersom att köpa bil handlar inte om inköpspriset. Han har en e30 318iS(91) och va med om nåt med sin bil i början. Alla tips beaktas ! Min inlägg blir förövrigt sjukt långa, men allt är ju relativt! Tack återigen för alla lyckönskningar. Ska hålla hårt i lappen! Har lite frågor! Hur många gånger har ni blivit stoppade v polisen? Hur många har varit med om en olycka? Hur många kan bara inte ge fan i at gasa när det är helt öppet!? Vad hade ni gjort i min situation med påbackningen i full fart? Mvh Mohsen |
|
|
Hej ! Glömde att tilläga att jag är väldigt skeptiskt till snabba affärer och "billigt bara för dig" SAMT att om man tar sig friheten att pruta, så ska personen i fr¨åga inte ge med sig för lätt, det ska va ett socialt spel! Allt för mig, för ikväll! :) Mvh Mohsen |
|
|
ett tips är att alltid och då menar jag alltid när man har varit med om en olycka hur liten som helst, och speciellt när du fick ont i nacken att uppsöka lasarettet för att få det dokumenterat. Annars kan det bli väldigt svårt att få någonting på försäkringen om det visar sig senare att man har fått whipplash. Har en kompis som blev påkörd i en korsning då han stod still. Han kände sig helt frisk efter smällen men idag ett halvår senare är han sjukskriven från jobbet, kan ite stå kan inte ligga kan inte sitta kan inte sova utan att han har en jävulsk värk i huvudet, naken ryggen etc lider av yrsel domningar i armar och händer.... ta alltid det säkra före det osäkra och uppsök lasarettet det kan löna sig. |
|
|
Jimcar : instämmer till 100% ! Man vet aldrig hur lång tid det tar innan whiplash ger sig tillkänna. 3G ger dig Cancer. |
|
|
Var det ingen som fick gubbens registreringsnummer? Smitning är en rätt allvarlig förseelse. Polisanmäl kräket, så kanske de tar lappen från honom och ngn annan slipper råka ut för samma sak. |
|
| Hubbe325 har helt rätt! Försök polisanmäl den jäveln! Visst, han må vara gammal, men kan han inte trafikregler/trafikvett så har han lika lite att trafiken att göra som du hade för ett halvår sen Mohsen! Hoppas gubbfan fick ont i nacken han med... | |
|
Tjenare! Jag ska få det dokumenterat, men hur kan man se att jag varit med om nåt, det känns ju inte nu. Ska kolla upp de där, ingen som vill svara på resen av inlägget? :) Mvh Mohsen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.