AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.505

Hur mkt skilland på M5 3,6 vs 3,8

Sida 2 av 3
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
320-325:

540i/iA är ganska likvärdig med M5 3,6, men ska man dra det långt så är ändå M5:an marginellt snabbare, åtminstone i toppfart.

3,6 är i sin tur ganska likvärdig med 3,8, men ska man dra det långt så är 3,8:an något kvickare, speciell skillnad är det under 4500 rpm.

Jag vet inte vad du har för krav på äldre exklusiva bilar, men tänk på att de flesa M5:orna är kraftigt utslitna och somliga rejält misskötta. Vill du inte reparera och renovera så undvik det undre prissegmentet eller fråga i alla fall ordentligt här på forumet innan du åker och kollar på en sån bil. Jag har tack vare att jag mfl gör ett svenskt register på dem fått kännedom om många "lik" och kan hjälpa dig via e-post om du vill.

Har du inte mycket pengar över till reservdelar och service så är inte en M5 rätt bil, det blir bara en eländig bil som är i dåligt skick men kostar massor i bränsle och försäkring ändå.

3.8:orna har ett stötdämparsystem (som heter EDCIII) vilket reservdelarna till är mycket dyra. 3.6:an har väsentligt billigare framstötdämpare och även bak. Alla M5 E34 har nivåreglering, dock kan det vara borta pga att ägarna inte hade råd med dämparna bak och ersatt med icke originaldelar, så de upp lite där, kolla genom noggrant. En sån bil ska vara originalskick i så stor utsträckning som möjligt, annars är det liksom ingen mening, anser jag och de flesta andra som kallar sig entusiaster.
Jag tycker inte att en sån bil ska vinterköras, men det går väl om man har en bil i bra skick, rätt utrustad för vintern, och då menar jag inte kupévärmare och extraljus utan rätt sorts motorolja, schysst batteri, kontrollerat kylvätskans frystemp (kylaren förefaller vara mycket känslig på dem), riktiga fina vinterdäck (minst 16" och 225mm enligt fabriken) mm mm.

Kolla www.bmwmregistry.com, väl avdelningen FAQ och sedan M5 E34, där finns mycket bra information om bilarnas tekniska utförande.

I bra skick är det en kanonbil, bland det bättre BMW släppt ut tycker jag. Dock ska man veta att servicen är a och o, jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, ventiljustering vid varje Inspektion (dvs var 2000-2500:e mil) är jätteviktigt!
Görs med chimsbrickor och ett speciellt BMW-verktyg.
Motoroljebyte likaså, fixar man inte de sakerna så blir det skrot.
Häll inte i vad som helst, tala med en BMW-handlare eller fråga här på forumet.
Originaldelar är en förutsättning, allt ev. snåleri får man igen senare i alla fall, när bilen ska säljas.

Vad det gäller körkänsla så är 3,8 något mer bekvämt lagd, lättare koppling, lättare växellänkage, starkare på låga varv. 3.8:or som är utrustade med Nürburgringpaket har dessutom bla servotronic och ställbar EDC från kupén i P och S-läge.
3.8:an har ett system med en tändspole per cylinder, större spjällhus, förbättrat insug, större ventiler, metall-katar (3.6 har keramiska), modernare Motronic osv. Jag tror det står en del om skillnaderna på mregistry, kolla också www.e34m5.com,
där finns tekniska beskrivningar att ladda hem.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
320-325
och om dom kunde säga att M5 är värd det ... ägandekostnader m.m
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
0,9 > 1,1 Li vi landsvägs-/motorvägskörning i 90 > 140 km/h är inga som helst problem med S38B38-motorn, det går att köra
i 'sexan' HELA vägen om man nu vill det, är det bara DET man är ute efter behöver man nog ingen M5:a, en 540i-6-vxl är även en
mera plånboksvänlig bil för övrigt, f.ö. fattar jag inte riktigt vad det här handlar om egentligen, 3.8 Li M5:an är bränlesnål i förhallandet, vikt/komfort/prestande, det finns ju andra bilar att
spara pengar och miljön med, även BMW ;)
320-325
okej ... tackar grabbar det låter som 3,8 är helt ok då.. eller 540
Jag snittar 1.6-1.8l/mil....bara tanaka och le
Jag tror inte det är soppan som är dyrast på en M5. Smakar det så kostar det.
320-325
hmmm verkar så....
320-325
540 verkar ett klokare val .. men det är nåt speciellt me M ändå som lockar .. men man måste inse fakta ..
320-325
Tack (HD91) mkt färdefull info..och alla andra med.
Dawwe: Jo det är sant, menade väl att det är enda sättet att låta bil å halka upp till 150km/t helt automatiskt...

En 540 lär väl vara snålare??? Speciellt en manuell??
Min 740 -95 drar mindre än M5:an, speciellt på långkörning.

Storebror Kilander
320-325
mm .. och då snackar vi en ännu tyngre bil än M5 samt större motor V8 4liter
320-325
föresten ... din E30 är ett monster..hehe
Jag har kört på 0,86 i medel som bäst men då var det ingen stadskörning. Bränslekostnaden är ju dock som sagt inte den största kostnaden med en m5, allt annat som reservdelar, service och försäkring kostar fruktansvärt.. man måste ha lite konstiga prioriteringar för att äga en m5 :-P

- G -
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
förresten skillnaden 3.6 Li (88-92) > 3.8 Li (92-95) -
vad sägs om:
3.6 Li = 232kW/315 PS/ (DIN)
3.8 Li = 255kW/347 PS/409nm (DIN) -
-
den du ;)
m5toureg:

Trott det var 250kW i 3,8l?
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
det var just det som knepet var !!
3.8 Li = 250kW/340 PS/400 nM (ECE) = YES !
-
förvirringen är att
3.6 Li siffror visas normalt i DIN-siffror och
3.8 Li siffror visas normalt i ECE-siffror och då jämför man
'äpplen med päron' -
tidigare visades alla siffor enligt DIN och senare/numera enligt ECE-värden -
lätt att se men också lätt att förbise ;)
OK, så detta förklarar ännu bättre den stora prestanda skillnaden mellan 3,6l Och 3,8l.....
320-325
för min del lutar det åt E38 740i manuell kanske i senare tillfälle kompressor. MEST BIL FÖR PENGARNA och inte så törstig som en M5

passar mej bra iallafall
Jag säger bara Alpina B10 4,0...

PeHå
Länk

PeHå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.