|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
320-325 |
som sagt vad är skillnaderna .... på dom olika m5 orna inom E34 karossen .. har hört att 3,6 liters motorn är något hållbarare och att det är 5 växlat på 3,6 men den lådan har starkare lager ..än 6växlade men annars lika bra förutom en växel mindre. har nån några kommentarer på prestanda m.m o skillnader .. Och varför dricker dom så förbannat mkt bensin ...vid bl körning enligt modellguiden ...? stämmer det ? är en 540 likvärdig me M5 3,6..? så fall skillanden ? och jag har sökt på ``sök inlägg´´ |
|
Motorelen är väl bra mycket modernare på 3,8:an vbad jag vet. Drar mindre soppa och ger mera kraft. Det var bara -95:or som hade 6växlar. 3,8 utan tvekan! M.V.H. |
|
320-325 |
såå 3,8 drar mindre soppa än 3,6 an eller..? |
320-325 |
hmm det såg jag att det gör den ... 1,47 på 3,6 och 1,39 på 3,8 men det är ju ganska mkt ändå ... om man jämnför me 540 4l V8 |
| Om du ska ha en bränslesnål 5:a så är det 518 du bör titta på i första hand....Att komma ner under litern med en 3.8 är inga större problem under en längre färd....Det finns indikationer på att 3.6 är hållbarare än 3.8....3.8:an är känsligare med tunnare cylinderväggar osv...Växellådorna är det nog ingen skillnad på i hållbarhet,däremot är det svårt att få tag i en 6-petad låda om den skulle rasa,och nej,du kan INTE byta från 6-petat till 5,eller tvärtom.Isf måste även kardan mm bytas... | |
320-325 |
jag skiter i om det är 6växlad eller 5 växlad men därimot så kör jag mkt så VISST spelar bensin notan in ... bara för det är en M bil så kan den inte dra hutlöst mkt bensin ... då försvinner ju lite av körglädjen ... om man måste tanka vart 10 mil .... |
|
Det är ju därför de har 90-liters tank i stället för 80 som på vanliga 5-serien... (bortsett Winkelhock då förstås) :) //Magnus |
|
320-325 |
en BMW M bil ska ju inte sörpla i sej lika mkt bensin som en sönder trimmad volvo 740 tic.... dom kraven är väl inte för höga.. men 1,47 bl är ju ganska mkt FASTÄN det är en M bil man får ju se på motor storleken kontra effekten m.m bara för det är en M bil så är den inte magisk eller vad man´ska säga .. den kan ju inte bete sej hur somhelst bara för det är ett M på den ... min gamla E 30 me m20B25 på 170 hk`` minst ´´ med utväxling på 4,10 på bakaxeln = varvar skit mkt på motorvägsfart ... den har jag fått ner till 0.79 vid 130kmh o me 4 pers i bilen me tillhörande packning för 2dagars övernattning .. sen normal körning me tung gas fot = 0,95 -1,1 ungefär och då är det många rejs m.m prestanda 0-100 på 7,3 sek ej flygande start på 3an 80- 120 = 4,7 sek en växling till 4 an med räknat .. det jag vill komma fram till är att bara för man har lite prestanda så ska inte bensin notan se ut som hur som helst nu går det självklart inte på några sett jämnföra min skit bil med en M5 men jag tolererar inte vad som helst bra för det är en M bil det finns ju gränser liksom ... om en kompressor matad 540 eller 740 är bränsle snålare än en E34 M5 så börjar man undra lite ..rinner det bensin rakt igenom M motorerna eller..? |
|
3.8 tar en hel del soppa... Min uppfattning är att det inte går att komma under litern, enda sättet är isåfall att sätta farthållaren på 100. I stan kan den mycket väl dra 2 liter om man leker lite. Tex. m3 3.0 drar mycket mindre. Storebror Kilander |
|
|
Återigen...Om bränsleförbrukningen är det viktigaste för dig så är M5 inte rätt bil...Ska man "rejjsa" osv så lär du hamna på ca 1,3-1,6L/mil....O en 540 är garanterat inte snålare...M bilar "sörplar" inte i säg bensin men med en motorvolym på över 3,5L o den rådande "trimningsgraden" så är det svårt att komma under 0,9... Kör man någorlunda lungt så klarar du dig lätt under 1,2... |
|
|
S38B38:På min 3,6 så var det precis tvärtom,med farthållaren på konstant hastighet, ca 100, så drog den över litern pga att den mata på duktigt i branta i uppförsbackar...Däremot när ja körde utan kunde ja komma ner i 0,95 som allra lägst....3.8 är för övrigt snålare än 3.6... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
320-325 |
hmmm heheh bränsle förbrukningen är verkligen inte det viktigaste MEN det finns vissa gränser vad en motor får sörpla i sej anser jag ... fastän det inte spelar någon roll m.m |
| passar inte galoscherna ere bara o kliva ur.. | |
320-325 |
även om jag inte har några problem att köra en M5 a´´ o kan ta alla kostnader .. så spelar det visst roll för mej ändå att den inte sörplar allt för mkt soppa bland annat så lär katalysatorn inte gilla det o sen m.m men drar den 1,2-1,3 vid normal körning så tycker jag det är grymt okej ... men börjar vi snacka 1,47 - 1,6bl då undrar man lite var bensinen tar vägen ... bensinen ska ju oxå omvandlas till kraft liksom o får man lite kraft med mkt mängd bensin då undrar man liksom .. |
320-325 |
ja du om det inte passar så köper jag ingn M5 så det är ju därför jag tar upp detta på denna tråd ... det trodde jag alla fatta .. men men .. |
|
De gånger jag har åkt M5 E34 tycker jag bensinen som gått åt har används till att utveckla en hel del kraft. Bilen i fråga är inte direkt lätt. /Anton |
|
|
Det är i allafall en VÄLDIG stor skillnad på förbrukning om man kör i stan eller lite långvägs..min M3:a tyckte ja drack ganska mycket i början..mellan 1,1-1,2..men de var mest stadskörning.. Sen åkte ja 25 mil på motorväg..i ca 150 minst 15 mil..då drack den 0.8...så nu e jag nöjd... Som sagt också..varför överhuvudtaget ha en M5:a om man inte vill tanka..då kan man lika gärna ha en M3:a..de som skiljer e ju sämre komfort..som e negativt mot M5:an... ///M3 |
|
| jo, men hur mkt du än skriver om det i den här tråden så kommer m5orna alltid att dra lika mkt :) | |
V12 LeMans |
Satsa på en 540 eller en Alpina B10 4.0 , om du inte tvunget vill ha en bil med manuell vxllåda . V8 låter trevligare . |
320-325 |
mm... jo det är klart men då är det fler som får reda på den sorliga sanningen i sånafall ... i mitt tycke så tycker jag att 3,8 l motorn är helt ok.. |
320-325 |
jo jag är inne på 540 men ville jämnföra lite .. mot M5 o ville se vad M5 ägarna ville säga om bränsle förbrukning m.m |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.