AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.101

köpa delar på biltema ?

Sida 1 av 2
Visa användare
38
clockboy
BMW 320i -88 "Custom"
prisexempel till 320ik-88

oljefilter 49,90:-
luftfilter 49,90:-
kamaxelrem 139,00:-
spännrulle 198,00:-

...e de skrotgrejer eller funkar det ??

_Man ser bättre ut i 250 km/h_

-BeeMWe-
Funkar men du bör byta dem tidigare än med vanliga delar. Kamrem/spännrulle skulle jag köpa orginal.

st
251
strypt
525 -92
318is -90

Köp original oljefilter också. Kostar under hundringen på BMW
Visa användare
38
clockboy
BMW 320i -88 "Custom"
.......okej ingen större skillnad på oljefilter ,men
.....vad kostar kamrem & spännrulle på bmw butiken ?

-BeeMWe-
Kör man oljebyte 500:e mil så e d lugnt med biltemas filter.

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
När det gäller motordelar, köp alltid orginal. Det må vara aningen dyrare med orginal men det är billigare än att behöva köpa en ny bil.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Detta kan man diskutera i evigheter men det är ingen som kan bevisa svart på vitt om piratdelar är sämre än originaldelar. Jag köper dock original..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det inte skiljer mer än 30-40 kr mellan originaloljefilter och biltemas filter som är av "okänd" tillverkare, skulle inte jag chansa i alla fall!

Originalfilter eller motsvarande kvalitet men med "Tillverkarmärkning" (t ex Knecht Mahle eller Mann Filters) är en billig livförsäkring för motorn.

Kamaxelrem ligger väl på ca 300kr och spännrullen kostar väl knappt 400kr hos BMW.
Fråga om du vill chansa med så vitala delar...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Phu, ännu en tråd om BILTEMA! Som väl lär bli med samma stora andel tyckanden och troenden och väldigt litet fakta!

Fakta för mig är att jag ALLTID kört alla mina bilar med BILTEMAS oljefilter och ALDRIG någonsin haft problem med detta!
Tex har min 3.0S hittills gått 64.000 mil med BILTEMAS oljefilter och lär gå många mil till!

Så länge det finns delar som passar till mina bilar och verktyg som jag vill ha så köper jag gärna dessa på BILTEMA!

Per L

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tror inte heller det är nån speciell fara med oljefilter. Har kört biltemaoljefilter på min hela tiden. Farsan har gjort det på sina äldre bilar i alla år...

Däremot är det väl dokumenterat att t ex bromsskivor och stötdämpare från biltema har kortare livslängd än orginal?
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Köpte spännrulle till e36 hos BMW. Låg runt 200-300kr om jag minns rätt...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Njuren
Ärlit talat snakas precis som att motorerna är gjorda av plast "köp original".....Dom ska fan hålla för biltemas med!jisses

BMW - i nöd och lust
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
<IRONI> Morsans 318 ska fan hålla för 13000varv och lite fullgasväxlingar den är ju inte gjord av bakelit </IRONI>

Allvarlig talat så handlar det nog inte (iaf inte för mig) om biltemas produkter är sämre eller bättre än orginal utan mer om att man VET att orginal produkter uppfyller de krav som tillverkaren ställer, medan med biltemas produkter KAN vara lika bra som orginal.

Per L > Att din tre-nolla gått 64k mil med biltema filter är väl inte så konstigt, det är ju en gammal motor med brutalt mycket större marginaler vid tillverkning än dagens sköra konstruktioner.

Dock tycker jag som hemmamekare att biltemas verktyg räcker för det lilla mekandet jag gör.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
clockboy: helt off topic, men jag blev lite nyfiken på vilket band du möjligen spelar i? musikintresserad som jag är.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Tryggve:
Jag har inga som helst betänkligheter att köra min SAAB 9-3 Aero -00 med BILTEMA:s oljefilter heller. Fast den har ju inte gått mer än 15.000 mil än så där kan jag bara tycka och tro hur det ser ut om 50.000 mil.
Med min 3.0:a vet jag hur det ser ut! Och jag tror i motsats till dig att en gammal motor mår lika dåligt av skitig olja eller för litet flöde som en ny! För det bör väl vara något av detta som händer med ett dåligt oljefilter!?

Min slutsats är således:
Köp ni BILTEMA:s grejor med gott samvete. Dom är säkert inte bättre än BMW:s grejor men dom är enligt min mening inte alls så dåliga som en del vill ge sken av!

Att man har oturen att få dåliga grejor någon gång behöver ju inte betyda att alla grejor från den firman är dåliga! Jag köpte tex nya bromsskivor på BMW till min 3.0! Efter 3000 mil hade dom slitits så mycket att dom låg utanför slitagegränsen!
Inte alls konstigt tyckte BMW:s serviceavdelning i Sth!

På BILTEMA hade jag säkert fått nya utan knussel! Synd att dom inte har några som passar till min bil!

Per L
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Köper också oljefilter från Biltema och byter ut dem en extra gång (4-500 mil) mellan oljebytena (7-900 mil)...

Mvh
Visa användare
38
clockboy
BMW 320i -88 "Custom"
.......tackar för alla synpunkter & åsikter !!!
tror nog det blir lite biltemagrejer till min gamla E30 i a.f ...

fdgdfgdg: jag spelar i "Hülphers" ...

kn
310
knudi
535i -92
på insatsfilter finns det väl inga backventiler?
dem sitter väl i själva filterhållaren så där ska det väl kvitta.

/Steffee
Aldric
Med all tillbörlig respekt för fordonseleven, vilken firma vill sälja ett oljefilter som har ett inbyggt designfel som kan leda till totalt motorhaveri?

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
???
Har inte biltemas oljefilter någon retur?

Jag tror att fordonseleven får gå tillbaka till sin bok och läsa lite mer! ;o)

Däremot saknar dåliga filter både backventil och övertrycksventil.
Om så är fallet med Biltemas filter, skall jag låta vara osagt!

Troligen är Biltemas oljefilter inte så dåliga som vissa vill göra gällande, MEN det största problemet med biltemas oljefilter är enligt mig att man inte vet vilken tillverkare det är och vilken standard de är tillverkad efter.
I bästa fall håller de motsvarande kvalitet som originafilter, i värsta fall är det dålig kvalitet på dem.

Man tjänar inte många kronor på att handla dem hos Biltema i förhållande till att köpa dem hos BMW. Slår man dessutom ut kostnaden på kanske 1000mils serviceintervall, är förtjänsten försumbar.
Därför betalar i alla fall jag 30-40kr mer för ett oljefilter som jag VET är tillverkat enligt de krav som BMW har ställt på filtret och dess funktion!

Insatsfilter har varken back- eller övertrycksventil, oavsett vem som tillverkat dem. Den funktionen sitter i själva filtergbehållaren på motorn!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Sammandrag från ett finskt test av oljefilter bl.a Biltema.

Länk

Håkan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.