AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.417

328Ci vs. 330Ci ?

Sida 2 av 5
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
OJ OJ OJ! tack för alla svar. Nej, jag har inte kört nån av dom för att det finns ingen BMW återförsäljare som har dessa bilar inne som provkörning. Det kan man ju tycka rätt dåligt!

330 är dyrare i inköp men då kankse man hittar en som fortfarande har vagnskade garanti kvar.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Borgs Bil i Vällingby har 4-5 st 330 inne. Jag ska ev. sälja min egen bil, har inte bestämt mig för hur jag ska göra.

My Bimmer is my mistress
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Är det nån Coupe dom har inne? Så tråkigt att dom inte tar killar på 20-23 års åldern på allvar när man kommer in till dom. Dom borde kolla efter ens plånbok!
Inte så konstigt. Hur många i 20-års åldern har råd med en 330?Visar du att plånboken backar upp snacket är det nog inga problem att prova.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
wendtan: Din 330 så riktigt fin ut, samt 330 egna front. Vad är det mer som skiljer på dom bilarna utanpå?
Patricia: Åk och slit ur Wendtans 330 vet jag.

Man hjälper väl alltid en forumvän i nöd? :-)
Flåkypa: Du menar att jag är ovanlig? :) Tycker de finns gott om folk på forumet meed 330 som är under 30 bast.

bmw_patricia: Tackar för berömmet!
De som skiljer 330ci från övriga från övriga e46 couper extreriört är:
Silverinlägg i fronten
Ett eget specialdesignat avgasystem
titaninlägg i strålkastarna

Säljare på Bmw kan vara lite kostyminriktade, jag har dock inte haft några problem när jag skulle provköra, 316 som m3e46 faktiskt.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
20-årsåldern skrev jag iofs.
Wendtan & Tretretti:

...nu blir jag nervös..."fabriksfel på kondensor/kylfläkten"...har jag aldrig hört talas om...har ni bytt på era?

Länk
Ufo: De var en återkallningsaktion under 01.
Dom byter hela midevippen.Den blev bytt på min bil i samband med att den såldes i aug -01.
De borde bmw tyskland kunna kolla upp på din bil.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det är inga problem om grejerna är bytta och BMW brukar vara ganska generösa med den här typen av "standardfel". För mig blev det dock lite jobbigt med kylfläkten eftersom den gav upp en onsdag eftermiddag klockan 17 på Skanstullsbron riktning söderut. Jag var på väg till ett kundmöte och hade ungefär en miljon arga bilister efter mig. Det tog en timme innan bärgaren kom. Var garanterat med i Radio Stockholm den dan. :-(

När det gäller försäljarnas ovilja att låta folk provköra; om du är seriöst intresserad, ring innan du åker dit och snacka med en begförsäljare och boka en tid så är jag ganska säker på att du får testa. Jag har blivit mycket väl bemött där tidigare, men så är jag ju lagom tjock och medelålders... ;-)

My Bimmer is my mistress
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Tja gott folk..

Har nu fått möjlighet att provköra en 328CI och en 330CI ifrån Bmw GBG..

Jag vet inte va ni tycker, men jag tycker iaf inte att 330in är så mycket grövre än 328an... klart nästan 40 häst mer men så stor skillnad är det inte.. Sen skiljer ju prislappen en hel del.

Sen måste jag säga att krominlägget på 330ins lampor är så frukansvärt fint. går väll å lägga på en 328 antar jag..

Bmw om du älskar att höras..
Enligt denna tråden Länk skriver du att du provat en 330 cab och en 328ci.

Du skriver ovan att du kört en 330ci och tycker inte skillnaden är särskilt stor?
Mycket märklig reflektion måste jag säga.
Att det är prisskillnad på bilarna sen, är en helt annan femma.

De skiljer 38 hk och 20 nm, vilket märks väldigt tydligt enligt mig.
Eller som en Powecrew medlem beskrev det, en person som hävdar att skillnaden inte är märkbar mellan 328 och 330 har inte kört de båda.

Och krominlägget går att eftermontera, finns en bra guide på e46fanatics.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3
Just precis, du e vaken ser jag... Det står även Cabbe och vanlig eller hur?!

Det är den jag menar, jag va på bmw Group i Mölndal GBG å provkörde den.

Ja man tycker 38 hk borde göra skillnad.. Det är klart att starkare är den inget snack. Men sådär himla mycket skillnad var det inte, som många påstått..

Vad borde en fullmatad 330Cupe ligga på, å då menar jag med Tv/navi och glastaklucka.. Har kikat på ett antal 328or Sv-sålda mellan 195-220 med allt vissa utan taklucka och pdc är det rimligt?

Sen cabbarna i Sverige är ju alldeles för dyra, 330 cabb import här ligger på billigast 299 men i tyskland 24-27.000EUR.

Bmw om du älskar att höras..
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag bytte till en 330 med steptronic förra året.
Hade en mycket pigg 323i -96 innan.

Prövade både 328 och 330. 330´n är en helt annan bil en 328an.

330´s karaktär är sport och 328ans karaktär är snabb komfort.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Sebblis: att wendtan hänger upp sig på det faktum att du jämför en 330 Cabriolet med en 328 coupé beror nog på viktskillnaden mellan coupe och cabriolet. Cabben väger ungefär 150 kg mer än coupe. Det tar bort en hel del av skillnaden i effekt.
300 Cab har 7,2 kg att släpa på per hästkraft
330 coupe har 6,5 kg/hästkraft
328 coupe har 7,7 kg/hästkraft

Skillnaden i vikt/effekt-förhållande är således större mellan 330 coupe och 330 cab än mellan 328 coupe och 330 cab. Det är inte så förvånande att du med det jämförelsematerialet tycker att skillnaden inte känns så stor som 38 hk kunde ge för handen.
Det vi kan konstatera är följande:

330ci 0-100:6,5 sek.
330 cab: 1-100: 6.9 sek
328ci 0-100 7.0 sek

Som skrivs ovan så är 330 MYCKET mer sport än komfort.
328an är byggd för att vara tyst och komfortabel, vilket den är.
Den hörs knappt på tomgång(symaskinskaraktär) och gör inte mycket väsen av sig i resten av registert heller.
Styrningen är mer avtrubbad och bromsarna är mindre än på 330.
Chassi sättningen är även den annorlunda till 330ns fördel.
Jag har ägt en 328 innan min 330 så mina reflektioner bör inte vara helt skeva.

Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Wendten: Rätt ska vara rätt du kan inte gämföra din sedan bil med en Ci. Har ägt båda sedan och Ci och det är storskillnad mellan en sedan och Ci. Din 330 och dåtidens 328 har exakt samma chassi om man inte har M-Paketaket 2 som har helt annorlunda länkarmar plus lite annat. Pratar vi efter facelift? då är det ju ganska många nya saker.

330 före facelift har lika mycket komfort som en 328 fast med 38 Hk mer hästar. Några andra skillander finns inte föurtom en styrnings modifikation och 325mm brosmar mot 328:an 300mm.

Vad mera för chassi sättningar är annorlunda :) Eller har jag fått allt om bakfoten igen nu tro? I så fall plz rätta mig gossar! :)

mvh
kristian
Alf: Var ska jag börja, jo att jämföra en sedan med en coupe är inte riktigt rätt, jag håller med. Jag har dock kört ett otal 328ci och prestandan med sedanen är identisk. Tom är de så att sedanen är lite lättare än coupen.
Min 330 och dåtidens 328ci har inte samma chassi.
De kom en ordentlig chassiuppdatering i början av 01.
De kom även en uppdatering av styrningen som du skriver.
Jag råder dig att prova en 330ci med sportchassi vilket iaf har varit standard och jämför den med din 328 så får du svart på vitt.
Jag förutsätter att din 328 har sportchassi.

328 delar väldigt många delar med 320 och 323, vilket inte 330 gör alls. Länkarmarna är av en grövre typ på 330 med enligt F.B iaf.
Sen har INTE 328an och 330 samma dämpare/fjädrar.
Men eftermarknadsfjädrar är av samma typ till de båda om jag inte missminner mig.

Att de skulle vara annorlunda länkarmar på m-paket II har jag aldrig hört talas om, så de får du överbevisa mig om.

Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det är inte andra länkarmar på M2.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.