|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Nu sotter jag fast och behöver all hjälp jag kan få. Jag har hittat två annonser som jag är mycket intresserade för. Båda har nästan samma utrsutning och båda har bra pris när det gäller år och miltal. Det slutliga som avgör är om 330 är mycket dyrare än 328 till skillnad hur starkare 330 är? Då pratar jag om försäkring, bränsleförburkining och reservdelar. Ni som har erfarenheter, snälla dela med er! | |
|
Försäkring, förbrukning och reservdelar är i stort sett identiska...kollade på en förra sommaren. Stoor skillnad (nästan 40hk) i effekt och ett fränare muller i 330i, nästan lite V8-ljud :) Hade valt 330 utan att tveka... "wendtan" här på forumet är lite av en 330-expert som brukar tala om det förföriska 330-träsket som är svårt att ta sig ur :) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Jag har skrivit så mycket beröm om 330 Ci att jag känner mig fånig (sök inlägg!). Får lova att skriva under på allt som Kristoffer skriver. 328 är en fin bil men den är rätt blek motormässigt jämfört med 330. Ekonomiskt är skillnaderna som sagt försumbara men jädrar vad roligt man har i sin 330. Tips för provkörningen: Kör i en tunnel med rutorna nere , lägg i tvåan och skicka pjäxan i golvet. Underbart! Lycka till! My Bimmer is my mistress |
|
|
skaffa 330n hängde av en s3a igår å det kändes rätt han försökte å försökte men kom inte iväg sen fick han flyttta te höger :P |
|
|
...och jag håller med Tretretti! Vridet i motorn var vad jag allra först fastnade för...sedan styrkan, ljudet, accet... Länk |
|
|
Bmw:Patricia: Har du provat båda bilarna? De låter inte så :) Försäkring, bensin, reservdelar är i princip identiska. 330n är något törstigare vid ren stadskörning. Om du söker inlägg så har jag gjort en uppställning på förbrukning 330 vs 328 i någon tråd. Jag har haft en 328 innan jag bytade till 330n så jag har ganska god insyn. 40 hkr samt 20 nm låter inte så mycket, men i verkligheten är de STOR skillnad på 328 och 330. Bottenvrid är framförallt de som skiljer motorerna åt. Ljudmässigt så är 328an onödigt tyst och 330n njutbart mullrig. Jag börjar närma mig spaltmeter som jag skrivit om 330n så jag ska inte bli så långdragig. Jag kan aldrig erindra mig att jag läst något ont om M54TU(motorn) De är en sann pärla. De finns ett fabriksfel på kondensor/kylfläkten som ska blivit åtgärdat (kolla detta) annars är de inget som jag känner till. De flesta e46 sjukorna är borta på 330 såsom länkarmar och termostathus osv. Viss reservation för länkarmarna då ingen 330 är äldre än 3.5 år. Bilen är snabb, snabbare än de flesta standard turbo bilar som finns därute, såsom s60 t5, 9-3 aero osv. Detta frestar matriel som koppling osv om man inte har en gynsam körstil. Dvs folk som inte förstår att man skall gå på gasen efter att kopplingen är helt uppsläppt. Såsom på alla motorstarkare bilar dvs. Jag tycker att 330 är den perfekta komprommissen mellan sport och komfort och 328 är väldigt mycket komfort tillsammans med mindre sport. Provkör o skapa dig egna uppfattnignar, de är de enda sättet att få reda på vad som är rätt för dig. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Wendtan: Here we go again. Vi låter diskussionen vara den här gången va? :-) |
|
|
SJÄLVKLART tar man 330 före 328, men det handlar ju om priset såklart. Det skiljer ju 50 000:- i inköp! Annars så skulle ingen åka 330 utan M3 E46.. typ såhär kan man ju åxå skriva "prova M3 innan du köper 330, du kommer inte ångra dig.." |
|
|
FlåKypa: Inte mig emot. :) Patricia: Rättning, 330 är snabbare än s60 t5 0-160 km/h samt 0 - farter därunder. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Med risk för att få på pälsen vill jag påstå att 330 Ci är ett bättre val än M3 E46 om man är ute efter en duglig vardagsbil som går som ett skållat troll. M3 bankar smutsen ur 330 på bana men om man prioriterar användbarhet och i någon mån komfort tycker jag att 330 är att föredra. Kolla att länkarmar och/eller kylfläkt är bytta på garanti eller goodwill. I övrigt finns det, mig bekant, få eller inga typiska fel. Den största nackdelen är höga kostnader för fortkörningsböter. ;-) My Bimmer is my mistress |
|
|
Tretretti: Så mycket mera använbar är vel inte 330ci mot M3, visst något hårdare fjädring men så mycket skiljer det inte. Men visst bankar M3an musten ur 330 på banan det borde du om någon veta:)))) |
|
|
Starre: Jag ser framförallt bränsleförbrukningen som ett stort minus på m3e46 ur varje dag användandets synvinkel. Där är de stor skillnad i mina ögon. Komfortmässigt så är absolut m3an hårdare satt vilket är en självklarhet på en renodlad sportcoupe som den är. Om man skulle använda m3e46 som bruksbil dvs dag in dag ut skulle värdetappet bli avsevärt mycket större än om du gör samma sak med en 330. Detta är inget som i mina ögon talar emot M3E46 dock, vill ha faktorn på bilen är skyhög. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
wendtan: Se nedan angående förbrukning om man då använder den som du säger=bruks bil=blandad körning Då skiljer det 0,3liter/mil låt oss säga att man åker 1500mil/år vilket skulle ge en ökning av bensin kontot på kostnad med 4500kr. Vilket i mina ögon inte är speciellt mycket om man ser det hur trevligare bilen är att köra än 330:)) Bränsleförbrukning Bränsleförbrukning landsväg 5,7 (6,3) liter/100 km Bränsleförbrukning stad 10,4 (11,2) liter/100 km Bränsleförbrukning blandad körning 7,4 (8,1) liter/100 km Bränsleförbrukning Bränsleförbrukning landsväg 8,4 liter/100 km Bränsleförbrukning stad 17,8 liter/100 km Bränsleförbrukning blandad körning 11,9 liter/100 km Gällande värdetappet så är det högre på M3an det kan jag inte snacka bort men tänk vad roligt man har under tiden..... |
|
|
Starre: Detta innebär en ökad bränsle förbrukning med ca 30%. Eller som du räknar ut typ 5000 kr vid 1500 mil. Sen kommer nästa post, helförsäkring på bilarna efter att vagnskada gått ut. Denna posten är svår eftersom den är högst individuell. Men procentuellt för min del så rör de sig om nästan 70% skillnad. och det tycker jag blir mycket pengar. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Men en 320 då? ;-) (skämta bara) |
|
|
wendtan: Om man tar procent faktorn låter det mera än vad det egentligen är om du hajar vad jag menar:) Jo försäkring är något högre....... Men tror du inte att M3 är 30% roligare att köra?och då spelar inte än 70%(tror att det är mindre)ökning i försäkrings kostnad någon roll utan körningen överväger kostnaden:)) |
|
|
Starre: Så resonerar bara en man som tjänar för mycket :) Jag kommer inte hålla med dig om att de är ekonomiskt försvarbart o köra en e46 m3 året runt. Din signatur berättar att även du håller inte med dig själv :) Körglädje går inte att mäta i procent, de finns en anledning till varför jag inte kör e46 316. :) Men om vi kanske kunde hålla oss inom ramarna för vad tråden handlade om dvs 328 vs 330. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Den här diskussionen blev ju rolig... Men faktum kvarstår - har man degen är vi många som tycker att 330 är mer livskvalitet än 328. Skillnaden i körglädje är mycket större än vad siffrorna på pappret anger. När det gäller M3 tycker jag att huvudargumentet för den framför 330 är att man då har det "värsta" som BMW erbjuder i storleksklassen. Kan man undvara detta går det att äta mycket gåslever och dricka mycket sauternes-vin för pengarna. Eller hur, Asken ;-) My Bimmer is my mistress |
|
Bmw ludde |
En 330 måste väl dra mer än 0.74 blandad körning ? ägg under foten ? Är det diffbroms på 330:n ? Mvh Ludde Länk |
|
har kört båda 2 olika motorkaraktärer folk borde väl kunna låta dig kra deras bil och testa innan du bestämmer dig... fråga snällt så får du säkert svar på folk som vill låna dig sin bil |
|
Bmw ludde |
Jag säger så här: M3 e46 tar 330 e46 på alla punkter, förutom ägandekostnader. Man kan ha mycket skoj med m3:an utanför bana me... Mvh Ludde Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.