|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har sökt runt men hittar ingen bra sida där de olika kompressionsförhållandena till (framförallt) m10'n finns. nån som kan hjälpa? bl.a hittat två olika på 1.8i, 9.3 & 9.5, vilket stämmer? hur är det med 2.0'n? dylik info av m20'n och m30'n oxxå av intresse. \\ kajje | |
bmwracing |
Det verkar skilja på årsmodeller. Men -79 1,8i har 9,3-1, samma med 75-77 2,0i. 2,0 med förgasare 75-77 har 8,1-1. |
|
vet nån då vad skilnaden är? kolvarnas utformning, annorlunda topp...? 1.8i -84 sägs ha 9.3-1, 1.8i -87 däremot 9.5-1... \\ kajje |
|
bmwracing |
Både topparna och kolvarna finns i flera utföranden. Dom äldre topparna har mellan 58-63cc förbränningsvolym beroende på modell. Dom flesta kolvarna har en upphöjning på mitten som är olika beroende på vilken topp den hör till, medans tex min 320 som var en förgasarmotor från början har flata kolvar. (8.1-1) Detta är iaf vad jag har kommit fram till. |
tn |
nja??.... enligt vad jag har kommit fram till så har1974 års m 10 520 a komp:9.0.1 å det med plana kolvar..115 hk p5800 rpm ex denna 520 a med 2 st förgasare och 232 graders på kammen . En motsvarande k- jet har 130 hk vid 5800 rpm å den har 9.5.1 i komp.. med dome kolvtop en orginal318 i k-jet 1982 års mod lär ha den högsta komp 10.1 eller 10.5 .1 nått av dom va det.. (ochså den renaste på sin tid..:/ 102hk. kolvarna påminner om hemisfäriskt utsende.. |
bmwracing |
Ja, det verkar ju finnas hur många modeller som helst. Enligt den här sidan: Länk har 80-82 318i 10-1 i komp så det stämmer det du skrev. I min E12 -79 instruktionsbok står det att 518i har 9.3-1. 75 eller 76- blev 2,0i svagare(125hk mot tidigare 130) och 9.3-1. Min motor ska ha 109 hk/5800 med enkel förgasare, 264 graders kam och 8.1-1. Har det verkligen funnits nån 232 graders kam? |
tn |
Ja jag har en 232 graders kam i min e12 från 1974.Nu sitter det Delortor på bilen. Men orginal sitter det dubblastrongberg 175 cdet Kammens tid e ju mätt mellan vippan å grundcirkeln på kammen. |
tn |
Länk Letar efter såna här fälgar ...? går me 15 -16 tum 7-8 tum breda.Som jag kan ha på min e12 ? vet nån å vill sälja så köper jag..med eller utan däck. |
| Tror det där med 232 graders kam är en myt. Det har jag läst rykten om på 02:or också. Men ingenstans i nån literatur står annat än 264 grader vad jag har sett. | |
|
tack för alla svar såhär långt... som det nu då ser ut kommer jag att åtminstone i början testa med 1,8i -84 topp (53,2 cm3) på min turbomotor, få se hur långt det räcker. har dock ännu en fråga angående längden på vevstakarna i m10'an, är det nån som sitter inne med måtten på dessa (olika volymer och olika årsmodeller)? nån med etk'n kunde kanske vara hygglig och leta reda på dem... ;-) \\ kajje |
|
|
kajje: Fräs bort inbuktningen i toppen! Det har jag gjort plus ö.d packning.Det borde bli ca.8.5:1 i kompförh.Jag skall mäta min topp när jag har satt i ventilerna. |
|
|
BMWiggen: ska se vad kompet nu sist och slutligen kommer att ligga på, kommer att köra med B21 kolvar (antagligen) på 92mm... däremot "råkar" det ju finnas en till halvtaskig motor hemma som jag kunde tänka mej att köra med orginal motorvolym; på den kunde det bli lite mer budgetbygge (lite liknande recept som din 318 möjligtvis...). så mycket tacksam om du kan meddela vad voymen blir :-) \\ kajje |
|
bmwracing |
Kajje: Har du mätt upp 1,8i toppen till 53,2cc? Du menar inte 63,2cc? |
|
bmwracing: menar nog 53,2cc som jag skrev, åtminstone teoretiskt blir det ju det (har inte mätt!). kompvolymen = slagvolymen / (kompressionen - 1) i detta fall: 53,2cm3 = 0,4415dm3 / (9,3 - 1) \\ kajje |
|
bmwracing |
Jo, det stämmer ju=) Kolvarnas dome går ju in en bit i toppen vid ö.d. Mäter man en lös 1,8i topp ska volymen bli 63cc om jag har rätt uppgifter. |
tn |
Ja Det kan va så att det e en myt..:) ? jag vet int? Men det står det i orginal boken som kommer med en 520 a från 1974. |
|
M10 vevstakar är 135mm långa. 1.8i topplock ska vara 62-63cc oplanat. |
|
|
bmwracing och FSRacing: ok, ni har säkert rätt där (~63cc), räknade som sagt helt teoretiskt, tänkte inte på kolvarnas utformning... men hur är det, är alla m10'ors stakar 135mm? hur går det då ihop med olika slaglängder, skiljer kolvarnas utformning/kompressionshöjd (höjden från bulten till toppen på kolven) på de olika motorvolymerna? \\ kajje |
|
bmwracing |
Ja, det är veven och kolvarna som skiljer. Stakarna är lika. |
|
ok, tack! \\ kajje |
|
|
ännu en fråga; är det nån som vet nån bra sida med bilder och info om de olika m10-kolvarna? \\ kajje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.