AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.187

Volvos M3-spöare i Bilsport o AMS, ngn som läst?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
har sökt inlägg utan att hitta ngt.

ngn som läst? hur de motiverade jämförelsen med M3, om Volvon höll vad den lovade, om d höll och va föraren/förarna tyckte om bilen?

kommer ju inte precis lämna BMW men alla måste ju kommentera tidningen bara för att d vet att man har BMW...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Jag antar att du menar Volvobilarna som är byggcda av Evolve.
Att jämföra så som du säger är väl inget konstigt, det gör de flesta. Man ser tydligen M3 som en referens. Att sedan en firma som har satsat allt för att kunna slå M3 på fingrarna får man kanske leva med. M3:an dom jämförde med var väl fortfarande standard?

Däremot så kan man ju diskutera Evolves bygge.. Kolla bara på bromsarna. Dubbla ok med belägg som inte tar över hela slitytan på skivan. Definitvt mer show än go enligt mig.

Det jag vill komma fram till är att jämförelser som Bilsport gjorde, tycker jag själv inte säger så mycket.
Sen skulle det inte förvåna mig alls om Evolves bilar inte ser ljuset på försäljningsmarknaden.

Ps. Jag har bara skummat ignenom Bilsportrepotaget om bilarna.

/Anton
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Volvofolket gillar säkert benämningen "M3-spöare" eftersom M3 är synonymt med respekt inom motorvärlden. Det värsta är att de använder det såfort ngn har trimmat en motor (läs turbomotor men absolut inget ont om överladdning) så att den på papperet överstiger M3:ans maxeffekt. Skulle vilja se den bilen i en opartisk jämförelse vad gäller känsla, kvalitet, design, teknik ja allt som är Bmw förutom effekten. Dessutom så är ju M3 en serietillverkad standardbil... :)

"Det är arean under effektkurvan som räknas"

Mvh. B

nizze1985
Var står det att den skall spöa en m3:a på vanlig väg. Detta är som sagt ingen produktionsbil utan endast ett projekt som är så rått som möjligt men ändå skall passa vanligt folk. (hmmm)
Varför skall alla klanka ned på bilsport osv bara för att de försöker sälja fler tidningar... Hur många m3-ägare tror ni inte har tjuvläst i affären.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Ärligt talat så tror jag inte ni BMW killar har så mycket att oroa er för. Visst, om Evolves s60R verkligen får 500hk, så blir den nog snabb, men det finns ju inge bromspapper direkt.. Jag tror det kommer bli jäkligt svårt att trycka ut så mycket effekt ur den motorn. Det pratas ju om att volvo hade problem att få 300hk från original motorn. Visst, det finns 850R som är trimmade till 500hk, men de kanske är lite väl brutala för att köra runt varje dag med?

Mvh Eric (som bara kör volvo..)
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
S60R har 4-hjulsdrift från haldex, jätte stora bromsar från brembo och en hel del hk, så den spöar nog m3 i många lägen.
Men det är fortfarande en sosse konteiner enligt mig.

**anton lillsund***
Jag har mailat lite med Keith på Evolve då min biltokige chef har en S60 R. Som han valde framför för M3 e46.. ???

Hello Simon,

Thanks for you and your boss’s interest in our products. As you may or may not know, EVOLVE is the only true Volvo tuner in the US. Most of the products that you see on the S60R will become available over the next few months.

They include:

Body Kits
Brake Upgrades
Suspension Upgrades
Exhaust Systems
ECU Upgrades
Turbo/Intercooler Upgrades
and many other exciting products

We will contact you as soon as product and pricing become available. If you have any more questions, just email me.

Thanks,

Keith Hays
EVOLVE
Relaterat ämne:

...i senaste Café jämförs Volvos nya S40 T5 med BMW 320i och Audi A4 1.8T (Quattro). Naturligtvis ska mina kära kollegor påpeka att "..har du sett senaste Café?" och "BMWn får stryk av T5an"
Inte så konstigt eller hur? Eftersom den har 50 hk mer...

OK, de har jämfört bilar som kostar ung lika mycket, i detta fall 255-270'.
Så, visst, man verkar få mycket för pengarna i Volvon. Och man får inte glömma att det är en sprillans ny bilmodell, som säkert är förbättrad på alla möjliga sätt jämfört med gamla S40an. Men det är dock en Volvo...och E46an har väl funnits i snart 6 år nu?

Citat från Café: "I kategorierna körglädje och dynamik placerar sig Volvo, med sin framhjulsdrift och sitt nya chassi, någonstans mitt emellan Audi och Bmw. Bmw bjuder fortfarande på lite mer distinkt kontakt med vägen. Med fyrhjulsdriften får Audi en allmänt stabilare gång, men med tryggheten kommer också en viss sävlighet."
"När det gäller kvalitet är det svårt att sia om hur bra S40 står sig mot tyskarna i längden. Klart är iaf att känslan i kupén och i det yttre detaljarbetet idag är minst lika förtroendeingivande som hos Audi och Bmw."

Vi får väl se.

Länk
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Jamen.. EVOLVE e ingen serieproducerad bil.. så bäst vore väl o jämnföra med en alpina eller hartge modell... tycker iaf jag. Då det är bmw tuners, skillnad vore väl om den lämnade volvos band i det skicket.
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Håller med "simon e30" om att Volvon antagligen spöar M3 i många lägen. Det är ju dock ingen serieproducerad bil som M3'an. Givetvis har Bilsport skrivit en sådan rubrik för att dra blickarna till sig och få fler tidningar sålda. Och dem har ju lyckats verkar det som....

Jag tycker iaf att vi svenskar borde sträcka på oss, nu när en "bilförädlare", har tagit sig an ett märke som Volvo. Resultatet som vi fått se i Bilsport är ju en kanonkula. Det är ju toppen för f-n!!! Heja Volvo och Evolve! Men mitt hjärta bultar givetvis för BMW....
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
tack för svaren.

jag klagare inte på bilsport, bara undrade lite allmänt, och nu vet jag.
visst lockar rubriken till läsning, det är sant.

M3:an är ju lite klenare, en uppgraderad CSL hade väl varit mer aktuellt som jämförelseobjekt men då kanske vi snackar lite annat pris, vet ej vad de begär för Volvon?

klart M3 är en bil man gärna jämför med om man tycker att man har lyckats med ett starkare bygge. (status)

skulle vara kul att testa Volvon (man är ju fartglad). Har inte kört någon rolig Volvo hittintils så...

ang bromsarna, det lät ju inte så bra. de kanske var tvugna att sätta dubbla ok eftersom de inte fick plats att lägga an hela ytan mot skivan? men snyggt?

ingen serietillverkad bil nej det är ju sant o vi har ju inte sett den ute i trafiken än.

sen om det kommer hålla (motor) det är ju bara att vänta och se.

Länk
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Man skall inte jämföra äpplen och päron så är det bara.
Överladda en M3, på med Öhlinsdämpare och ett uppgraderingskit för bromsarna så skall ni nog fan få se på dräpare till M3... Bilsport - Get a life!

/Missnöjd Bilsport läsare
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
simon e30:
Är bara tvungen att kommentera ditt inlägg lite.

Jag har kört några av Volvos bilar med dessa system och dessutom en Seat med just samma Haldexsystem och det imponerar inte på mig. Haldexsystemet är helt klart en renodlad "iblandhjulsdrift". Bra när man skall ta sig fram, OK om man ska åka is men förkastligt både på bana och gatan (har kört Superstage med Seaten på halvtorrt och heltorrt).

Bromsarna må vara stora och från Brembo, men varför ha så förbannat stora bromsar? Är de inte tillräckligt effektiva så man måste ha så extremt mycket yta? Även min gamle 318is bromsar är från Brembo helt standard och original om än betydligt mindre (och lättare) och utan en gigantisk logotype.
Det är lite samma sak som att säga att "jag ska minsann slänga i en Mitsubishi-motor i min BMW för Mitsubishi har ju gjort Evo VII och den är ju snabb". Mitsubishi har även gjort Colt 1.3 och den är ju inte så snabb.
Brembo gör bromsar till tävlingsbilar, men de gör också bromsar till långsamma standardbilar (kallar inte S60R långsam utan visar på Brembos spektra).

Hästkrafter i all ära, men vad väger bilaset egentligen?

Elektroniskt ställbart chassie i all ära, men inte hängde S60R med ens Smart Roadster på 82 hk och automatlåda runt Gotland Ring (Automobil för 2 nummer sedan) för att inte tala om M3 CSL (som testades i samma test).

S60R är helt klart en komfortbil med Fast and the Furious-kit i alla dess former och storlekar.
Mycket show och lite go.

Man skall sedan inte ta ifrån Volvo att S60 är en lyckad bil då den är oerhört komfortabel och bruksinriktad, men sportbil; det lär dröja.
Och Volvo är så missnöjda med Evolves skitsnack så de har begärt tillbaks de två bilarna som Evolve fick för att styla till så de kunde stå på en mässa.

Vad de inte räknade med var att Evolve skulle börja kalla sig Volvos hustrimmare mm. Det de håller på med är totalt fel för Volvos image.

Och 500hk, glöm det....

Mats
I Audomobil så spöade ju Smart Roadster en S60R på Gotlandsringen. 9 olika förare i båda bilarna! =)
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
tycker det är ganska kul att dom jämför en 500 hk volvo med en M3a på 321 :) bara att suga åt sig och myssa ju :)

Problemet med problemet är inte problemet det är lösningen på problemet som är problemet hum?
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
Va det inte senaste M3an (e46) med 343 hk som dom jämförde med??

(har ej läst numret själv)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Som sagt det är väl e46:an d jämför med. Det var ju det jag menade, att de jämförde mot en så pass motorsvagare "konkurrent". Tydligen ingen kanonbil dock...

Länk
om man ska jämnföra evolve med någon m3:a så ska det väl va hamann laguna Seca 2 för jag tycker att dom är ganska jämnförbara..evolve får nog vidarutveckla sin traktor i ett X antal år för att kunna rubba den. dom ger nog upp när dom försöker matcha bmw v12:an.
Länk

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
k1mzo: så sant så!

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men vänta nu... Varför får inte Volvon ha turbo när den jämförs?
M-bilarna byggs ju inte heller av den vanliga BMWfabriken utan är deras "sportvariant" de byggs ju av M GmBh? Den måste ju räknas som en trimfirma?
Om då en firma tar fram en S60R Evolve eller vad de kallar den så är väl det samma sak? Sen att det blir en världsnyhet är väl inget konstigt? BMW är kända för motorstarka bilar med mycket körglädje, alltså är det ingen nyhet när de levererar modell efter modell med kompetenta motorer, Volvo däremot är ju knappast kända för sina motorstarka modeller.
Lägg ner turbognället nu... Än så länge kanske Evolve varianten skall jämföras med Alpina, eftersom inte Volvo äger den delen (vad jag vet, kan ha fel.)

Det är dags att acceptera att andra tillverkare börjar glida in i segmentet med motorstarka bilar. Sen att man använder M-bilarna som måttstock och gärna i samband med, spöa, killer och piskar det måste ju göra er M-ägare stolta snarare än griniga.

Var stolta över att de vill jämföra med er och sträck på er..

/Christofer
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Den som skrivit rubriken vet väl att det säljer=)
Har bilen visats upp ngnstans? Körts på ngn bana lr ngt?
Vet inte man är jättestolt över sin 10 år gamla bil men jag skulle inte vilja byta bort den, inte mot ngt annat märke i alla fall... relevant mottstock? =/ jaja...

Min M3:a: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.