|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det blir långloppsracing i VLN (www.vln.de) på Ringen i år så bilen byggs om för det. Inte för det var så mycket kvar att göra. Bl a blir det Recaro-stolar, vikt på mellan 1200-1250 kg, bromsar från www.stoptech.com, däck från Dunlop, mer trim från www.kelleners-sport.com. För att nå målvikten kommer det att bli en del i kolfiber, såsom huv, framspoiler, dörrar, baklucka och vinge. Givetvis blir det även bur, brandsläckningsanläggning, nödströmbrytare, 120l säkerhetstank, mm. Fälgar är inte klart än med det blir antingen BBS från OCL Brorssons eller ATS direkt från ATS. Mer info kommer inom en snar framtid till en webbserver nära er. Den som är intresserad av att bidra eller delta på ngt sätt kan höra av sig via mail. :) | |
|
Kul! När ska ni köra? Då kanske man tittar förbi ringen :) Vill gärna höra mer om bilen samt lite bilder. |
|
|
Jag förstår ju nada när det står på tyska. =( Det jag undrar främst över efter att ha läst om dina (till synes ohyggligt roliga) planer på annat håll, är om det är slicks ni åker på? Hur många lopp blir det på en säsong? Om man tar sig ner finns det möjlighet att komma i närheten av bilarna och folket i teamet i depån osv? Jag är mest bara intresserad av ren nyfikenhet, jag tror tyvärr inte att jag har möjlighet att hitta vägen nedåt ringen i sommar.. /Anton |
|
|
Det är 10 lopp under en säsong och det går följande datum: 20. Mars Probe-, Test- und Einstellfahrt 03. April ADAC Westfalen 17. April Düren 01. Mai Schwelm 15. Mai Adenau 17. Juli Dortmund 24. Juli Rheydt 11. September Bochum 25. September Sinzig 09. Oktober Monheim Det är öppen depå så det är inga problem att komma nära bilar och depåpersonal. 23. Oktober Alla klasser kör på slicks, vi också med 280 mm bak och 250 fram. MatroxMGA, Mer info och bilder kommer snart men om det var ngt speciellt du tänkte på så kan jag svara på det direkt. |
|
|
Kul! Vad finns det mer som Kellners kan göra på motorn i din M3'a? vad jag förstått har de gjort det mesta förutom att överladda :) /Wille |
|
|
Kommer bli otroligt roligt att följa! En hemsida för projektet bör definitift komma upp asap :) |
|
| johann: Kul initiativ, ser fram emot att få rapporter från säsongen. | |
|
Verkligen kul! Intresserad till 100%. Väntar på mer info. |
|
|
johann: Behöver du en codriver? ;) *anmäler mig som frivillig* Ska eventuellt ner till Tyskland kring 1/5 så då måste jag nästan titta förbi. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
johann: Behöver du en driver? ;) *anmäler mig som frivillig* ThaMaztr: Ursäkta om jag lånade lite.. var bara tvungen=) Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
Roligt att det blir av!! Önskar dig all lycka i denna satsning! Ska denna motor nå samma trimnivå som den förra eller kanske ännu mer? Får man fråga vad du har för mål med satsningen, bara få allt att funka eller att komma på en viss placering? /Nicke nyfiken |
|
|
Får man fråga vem som ska göra kolfiber jobbet? Lycka till! |
|
|
Får man fråga vem som ska göra kolfiber jobbet? Lycka till! |
|
|
WilleW, Kelleners har bytt kamaxlar, kattar, avgassystem och luftfilter samt mappat motorn. Sen provade vi med ett endelat svänghjul i alu men originalkopplingen gillade inte det ngt vidare så vi bytte tillbaka till original. Utöver det så har bilen en lägre slutväxel, 3.91 istf 3.62, samt shortshift. Kelleners har även installerat bur, stålomspunna bromsslangar och Bilstein PSS9 samt justerat hjälpt till att justera in chassit på Nürburgring. Vad många inte vet är att Ralf Kelleners är en mycket duktig raceförare med bl a LeMans-seger i baggaget. Står mer om det på deras hemsida Länk |
|
|
ThaMaztr, Man har inga codrivers i race så sorry. ;) Däremot finns det möjlighet att få åka med på den fria träningen alt. på turistdagar. Tyvärr kan vi inte bjuda på det för driftskostnaderna är för höga för det. Frid, Inga problem bara du har licens och vana av Nordslingan samt betalar för dig så kan du får köra så du storknar. ;) |
|
|
MrMarsupilami, Tack! Motorn är redan trimmad till samma nivå men nu skall vi nog trimma lite mer eftersom vi inte behöver bry oss så mycket om resonansljud och lågvarvs & kallstartsegenskaper så kan vi dels ersätta resonansdämparen med en "X-pipe" och dels kan vi använda vassare kammer och mappa bilen mer "aggressivt". På sikt blir det även en riktigt airbox i kolfiber men den mappningen är väldigt tidskrävande (=dyr) så vi avvaktar med det. |
|
|
ZxD, Tack! Förmodligen blir det grejer härifrån: Länk dock till bättre priser. |
|
|
acey, CoolBlueM3Coupe & bayerischemotor Kommer web-site snart med mer info och kontinuerlig uppdatering. |
|
|
johann; Måste kännas skönt att kunna trimma utan kompromisser :) Har du någon ungefärlig effektsiffra och hur högt varvtal vågar ni gå till? Du har en grym bil och det är skönt att se att du förverkligar dina drömmar. Inte många som vågar starta tävlingskarriär på ringen hursomhelst. Klart inspirerande att se att det går om man bara vill! Jens |
|
|
Jens, Vi kommer inte att gå högre upp i varvtal av tillförlitlighetsskäl men det borde kunna gå att plocka ur mer än 10-15 hk till nu när vi inte behöver kompromissa med sånt tjafs som lågvarvsgegenskaper och att motorn skall jämnt även när den är kall. :) Friskt vågat, hälften vunnet. :) Värsta som kan hända är att pengarna tar slut mitt i säsongen, det kan jag leva med. |
|
|
Johann: Vet inte om du vill berätta summor, men hurdan budget har du inför "säsongen" . Jag nöjer mig med lite ex på kostnader, inga summor måste nämnas:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.