AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.070

En BMW, men vilken modell?

Sida 1 av 2
Maha
Tja!
Är nu på jakt efter en ny ögonsten... En E36!
Eftesom jag har "motoröra" så vore ju 6-cylindrigt kalas, sexorna sjunger ju underbart, men har har hört att BMW:s fyror är fina maskiner som dessutom går rätt så bra! Det är ju alltid kul med mycke hästar och mafigt vrid, men absolut inget måste! Jag ska ju kunna äga och köra bilen utan att bli ruinerad! Vilken modell tror du skulle passa? Vad har du för erfarenheter av din bil?
Tack!
Mvh
//Martin
En E34!!
Sällan har man fått så mycket bil för så lite pengar
och allt från 518 till 540 och M5 för en mycket rimlig peng: för 70-80 väljer du helt fritt ur modell programet, 50 ger dig en fin, välutrustad och bra bil, 25 en bil som duger till vardags

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Maha
ska fundera på saken, men e34 känns lite för stor för mej bara...
Men tack för tipset!
cowboy
Hej, Jag har en 323 e36, jag tycker att det är en underbar bil, det är ju ingen raket direkt, men den är ju inte slö heller. Ägande kostnaden är inte så farligt hög..... ett litet tips kanske....
visst får man mycket bil för pengarna om man köper en E34,men man får absolut inte lika mycket körglädje som i en E36...

Hur mycket hade du tänkt lägga ut på bil då?
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
320i coupe är mer än vad man kan tro. Jag hade en Porsche 944 innan, och visst känner man skillnaden, men bmw:n känns ändå inte gubbig utan tvärtom en lagom del av sportkänslan finns kvar (och jag kan nu köra 3(!) personer i baksätet ;-)... och för 1500-2000:- så får jag ju ett chip som lyfter ytterligare 10-15 häst.
Jag hade köpt en 325:a eller mer, om det inte förhöll sig så att jag är rätt ung (22) och försäkringen blev alldeles för skrämmande för min plånbok... man vill ju ha råd att hitta på annat kul, och pyssla om bilen också :-)

mvh Robban
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En 323:a är ett bra val anser jag. Låg försäkring både jämfört med 325 och 328 men fortfarande tillräckligt med kraft för att vara "nöjd".

Länk Länk
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Vill du ha en bil som är billig i inköp och drift och ändå har grymma köregenskaper, ska du gå lös på en 318ti. Riktigt rolig bil med 140 hk. Du får ett riktigt bra ex för 60-70 000.

/Henrik
Maha: Äger nu 328 och har tidigare kört 318. Fyrorna är jättefina moterer som är mycket billiga i drift men som har ngt av en brukskaraktär, dock är 318is (140hk) ett trevligt alternativ.

Du verkar motorintresserad av vad jag förstått så då skulle jag rekomendera en 6:a. Hittar du en fin och välskött 6:a är den faktiskt inte så mycket dyrare i drift. Min 328 är 2000 kr dyrare/år i försäkring än min 318, dvs knappt 200/mån mer. En 323 skulle vara 800 kr/år billigare dvs kaffepengar emellan.
328 motorn är kalas, underbart bottenvrid, råmande ljud och precis sådär lagom prestanda som gör att man varken vill ha mer eller mindre. Man kan välja om man vill cruisa i 50 med femman i eller köra rally på högvarv :)
På landsvägskörning skiljer det inte mycket i förbrukning, det är i stadskörning som 328 gurglar i sig en del jämfört med 318. Jag skulle rekomedera följande:

1) 328 eller 323
2) 318is
3) 325

De övriga skulle jag nobba. 320 har jag aldrig fattat vitsen med. "Identiska driftskostnader som en 325/323 och prestanda som en 318is". Varför betala för en hel Armani kostym men bara få byxorna? Nej tack!

Om det dock är en ren plånboksfråga och prestanda i andrahand skulle jag föreslå 316 eller 318.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Att draget i en 328 är betydligt bättre än en 318ti, är väl knappast något att tveka över. Men köregenskaperna i en 318ti är riggiga. Innan jag köpte min bil, körde jag en hel del coupéer, och jag måste säga att compacten är betydligt roligare att köra. Den är liten och smidig, och 140 hk i den ger ett bättre drag än i en coupe.

Jag rekommenderar en 318 compact.

/Henrik
Maha
Cowboy och Anders S:
Jag tycker 323i verkar vara en kalasbil, gillar motorn! men tror den blir lite dyr i inköp då jag tänkt lägga runt 60 000:-
Men annars håller jag med!

Löfgren och Kristofer_L :
Ska ut och prova en -97 318ti med 9500 mil på mätar'n affären (motorcentralen) vill ha 90 000 för den... den har ju AC och Fjärrlås och nya dubbdäck men inga sommardäck lr fälgar...

Lazer Eye:
Jag vill ha en E36, inte för att det är nåt fel på E34, utan för att E36 är lagomt stor!

Robert: 320i har varit i tankarna länge... vad kostar din i försäkring och drift?

Tack för era svar alla!
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Försäkring 15'/år, men då är jag knappt 22, relativt nytt körkort, bor i förort till stockholm och bilen står ute... Helförsäkrad naturligtvis..
Sen drar den under litern blandat i alla fall... så det duger.. Vet inte vad som är normalt för modellen..
Har haft ruggigt lite utlägg dock, men det kan vara för att jag jämför med en 85:a's porsche =P

mvh Sahlin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

15´ i försäkring? För en 320 !!! Menar du att du kollat alla bolag och detta är det billigaste?

maha,
Du tänkte lägga runt 60´ men ska åka o kolla på en bil för 90´. Hur tänkte du lösa det? :)
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Maha:
Jag la 63 000 för min. Svensksåld, en ägare, 11000mil, AC, fullstämplad servicebok, som ny inuti, färddator, stora ljudpaketet, lm-fälgar till sommardäcken. Helt enkelt "mint-condition". Betalar 3900/helår, helförsäkrad, skatt: c:a 1100, drar landsväg c:a 0.63, 0.75 blandat. Tilläggas bör att det är en jävligt rolig bil. Kanske inte dra alla vid rödljusen, men det är full tillräckligt drag. Jag är ruggigt nöjd.
Tycker att 90 000 låter grymt mycket för en 97:a utan lm-fälgar...

/Henrik
Tjaa själv har jag en 316Ci Coupé 94 svart mycket Extremt billigt att äga fastän den inte har en super motor med många hästar men man sparar mycket pengar både bensin o försäkring
det leder till styla mera på bilen och kunna köra den oftare
mycket bra och pigg motor jag e helt nöjd asså!

TobbeBMW
Tjenare!!

Kollade runt på en hel del BMW innan jag bestämde mej, och valet föll på en 325 E36:a. Visserligen snikutrustad men det var efter eget val :-)
Iaf en underbar bil att köra, mycket fint vrid samt en skön fart/körkänsla. enligt mej så har 325 det bästa förhållandet fart/komfort/motorstyrka/ekonomi

Vill avslutningsvis bara tillägga att bilen inte är hutlöst dyr att äga som kan tyckas av tidigare inlägg, jag betalar 2 355kr för helår/helförsäkring (kollar inbetalningskortet just nu) på bilen, och jag är 22 år (körkort i 1,5 år)
Vissa bolag ÄR hutlösa bara det står BMW på huven men inte alla, ringde runt en hel del.
Kan rekommendera SalusAnsvar, där finns min pärla :-)
Dom är även mkt tillmötesgående i skadeärenden, råkade ut för ett sådant i somras nämligen.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Maha: Rent spontant så tycker jag att 90´ låter lite i överkant om den inte e tip top å me extra allt :-) (hittar den inte på motorcentralen). Själv har jag haft en 316i 92:a som jag var mycket nöjd med, framför allt ur ekonomisk synpunkt. Men min nuvarande bil väger upp dom ökade kostnaderna med råge. Så väl avstämd/balanserad i alla lägen. Var lite orolig för att automatlåden skulle dra ner på känslan men den e ju bara så skön.
Svårt val men hittar du rätt så vill jag verkligen rekomendera en 6:a :-) Lycka till å ge magen en hel del att säga till om när du letar. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag valde 323 av olika anledningar. Den har i princip samma prestanda som en 325 och dessutom nyare motorkonstuktion. Det skilde 2000 i försäkring för oss. 323 pissar på 320, har testat mot en trimmad. Och den sjunger ju sååå underbart, tryck på ett sportavgassystem så är det fulländat! Det är en -96 som vi köpte för mindre än 90000 med 9600 mil på mätaren.

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Välutrustad glömde jag skriva

//Thorssa
Betalar 8000:- i fars namn på min 325 -91..Folksam självklart..
de ville ha 28300:- typ i mitt namn..

sjukt dyrt egentligen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den här 318iS såg ju trevlig ut!: Länk

Men en 325:a med Vanos är ju också kul fast 328:an har det som standard + det där bottendraget som är beroendeframkallande...: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.