AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.408

Prisbild z3 coupé..

Sida 1 av 3
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
hörni z3c`s , det där om kartell-bildning , jag är på!!
Suveränt Kicki.. Z3 4 ever verkar var intresserad han med, visst låter det intressant? Vet inte riktigt hur man orkestrerar något sådant här men inspirationen ifrån USA är följande: Där har ett tiotal ägare gått samman och köpt varandras bilar till rätt höga priser. På så vis har prisstatistiken förbättrats, (i alla fall för ägarna). Det här är något det talas tyst om, men varför inte? I England är priserna på dessa bilar mycket mycket höga, främst kanske för att endast Mcoupén kom ut där.. Men men, detta kan väl vara plattform för diskussioner?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
ägarna köpt varandras bilar till höga priser.....? förstår inte riktigt vad du menar....??

förklara gärna!! blir inte det då att man inte säljer bilen till nån som har aldrig ägt en coupe ( lite alla Ferrari stuket, får inte köpa vissa modeller om du ej har ägt ett antal ferrari´s tidigare )

aja.. får se om det är fler som hakar på iden..
Förklarade mig nog lite otydligt. Vad jag menar var att man köpte varandras bilar, sålde vidare och köpte tillbaka dem internt. I en ring så att säga.. Respektive ägare fick alltså tillbaka sin bil igen efter ett antal köp/sälj. Låter krångligt eller hur och kanske onödigt arbete, men syftet för dem var att få prisstatistiken som förs att ta ett steg uppåt. Plötsligt såldes en rad bilar, alla till höga priser..

Personligen tycker jag detta verkar synnerligen omständligt och säkerligen onödigt utifrån svenskt perspektiv. Andra idéer?

M Coupe
tycker att vi kunde hitta på något, hmm

ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
okej....priset kan man hålla uppe ... men skicket på bilarna då..??
alla kör ju inte lika snällt och alla tar inte hand om sina bilar på samma sätt, det finns alltid bra o dåliga exemplar av bilar och därför prisskilnader...dessutom den som köper en M coupe är oftast en bilkunnig person och därmed vet hur mycket han skall betala....

oops!! hoppas jag inte hamnade helt fel ur det vi försöker att skapa...-:))
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
utelämnar inte då denna idé 2,8 coupe´, jag menar det e lite prisskilnad mellan M och 2,8 :an
eller kanske så kan vi med 2,8: orna sälja mellan varandra...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Eftersom tillgång och efterfrågan styr så ska ni se att priset kommer att vara rätt så stabilt framöver, utan kartellbildning. Synd bara att samtliga BMW "special"bilar dras med lite av den massiva tillgången på importerade M3/M5, det verkar som om kundkretsen är den samma oavsett vilken modell det handlar om i många fall. En del tänker nog:" Varför ska man betala 250000:- för en Mcoupe, när man kan köpa en skitfin M3 för 100000...eller M5 för 50000:-." Sen hur fina dessa bilar KAN vara är en annan sak......

Te
19
TeddeJPM
Z3 Coupé -00
Tjena

Jag sitter och funderar på det som ni diskuterar och undrar om det verkligen hjälper? Var finns den statistiken ni pratar om för beg bilar? Sen blir det ju den klassiska frågan om utbud och eferfrågan. Visst skulle alla Z3c kunna gå ihop och se till att ingen sätter ut sin bil till försäljning för ett "för lågt" pris men vad händer med efterfrågan. Dels har jag inte riktigt koll på hur bra intresset är med de priser som råder idag. Och dels är frågan vad som händer med samma intresse om priserna stiger med 10-20 %? Vi får inte glömma att Tysklandsmarkanden fortfarande finns kvar oavsett vad vi gör.
Det jag framförallt skulle vilja få bort är dom som "skänker" bort sina Z3c för 160-170 det drar ner anseendet på alla andras bilar också. Problemet är att vi knappast kan se till att alla ägare är med på en "lägsta nivå". Det finns ju alltid någon som får lite tidsnöd och måste sälja snabbt.

Jag vill inte låta för neativ. Jag tror nog att vi gemensamt kan göra förbättringar för vår prisbild, frågan är bara vilken väg som är bäst. Självklart är jag intresserad av att delta i detta.

Teodor
Jag tror att sälja mellan varandra är nog inte det bästa lösningen.. Däremot så kanske finns det andra vägar att ta.

Vi fyller redan många förutsättningar för att sånt ska lyckas:
a) bilen har sålts i väldigt få exemplar i Sverige
b) totala världsproduktionen är relativ liten både för M Coupe och Z Coupe vilket gör att även privatimport är begränsad.
c) I Norge och Danmark finns praktiskt taget inga coupe´r vilket gör att export möjlighet till högprisland finns
d) dem flesta som slår till och köper en sån bil behåller den länge, vårdar och älskar den

därför bör vi som har en sån bil:
a) organisera oss ( en egen Coupe avdelning in Z klubben? Eller BMWSC eller BMWcs eller rent av Coupe Klubb)
b) införa försäljningstopp under vissa perioder som kartellens deltagare respekterar.
c) skapa kultbildning och intresse runt bilen ( utmärkt jobb av Doggeli med Motorjournalen)
d) hänvisa intressenter på köp till Coupe sektionen i klubben som förmedlar kontakter
e) vid försäljning informera kartellen som hjälper hitta registrerade intressenter
f) ytterligare åtgärder som kanske man ska ta vid sidan om tråden.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

"därför bör vi ha en sån STRUKTUR" och inte "bil" som jag skrev.

____

Vad skulle det bli för påföljd om en kartellmedlem sålde bilen trots försäljningstoppet?

:-)

haha

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ganska rolig diskussion, men hur många av kartellens medlemmar hade funderat på att skänka bort sin coupé oavsett kartell eller inte? Välvårdade entusiastbilar har alltid stått högre i pris, varit svårare att sälja och attraherat en speciell sorts köpare. Att försöka hålla uppe priserna på dessa bilar är bode onödigt och svårt. Dessutom är det inte direkt ett enormt sug efter dessa bilar, och om den allmäna uppfattningen kring bilen inte är ful så ses den iaf inte som en skönhet. Antalet bilar reflekteras också i antalet intresserade personer som vill köpa den (iaf i detta fall). Jag misstänker att den som vill sälja sin coupe inte blir totalt nerringd redan som det är?

Tycker det är viktigt att bilarnas bevaras och sköts (speciellt m versionen) eftersom det är en kultbil och ett otroligt "fränt" bygge av BMW. Samtidigt finns det redan en hel del vrak ute på marknaden om man får tro Anders W på forumet som tittade på en del bilar innan han köpte sin.

Alltså, att försöka hålla uppe värdet på bilar som inte är i toppskick är att skjuta sig i foten, och att försöka hålla högre priser än vad marknaden är beredd att betala kommer sluta med att medlemmarna kommer att få köpa varandras bilar om man vill få dom sålda.

Tanken om en Z-coupe klubb däremot verkar vettigt dock.
pistolas: utegångsförbud i tre veckor och påhälsning av ryska maffian ;-)

acey: jag tycket att tanken är värt ett försök.

____

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Z3C 4 Ever. Ja man har inget att förlora med än att man inte får sålt sin bil :) Frågan är bara hur det statistiskt ska fastställas att priserna gått upp eller inte rasat mer utan denna överenskommelse? Vem ska sätta priserna? Det känns som om ni glömmer at skicket avgör priset och inte biltypen.
TeddyJPM & acey: Jag har också funderat kring det ni skriver. Det främsta argumentet är i mina ögon främst den psykologiska faktorn. Z3 4ever nämnde det tidigare, nämligen att försöka höja intresset och uppmärksamheten kring bilen, och där tror jag mycket kan göras. På så vis kan man ju indirekt verka för att prisbilden hålls stabil eller gradvis ökar samtidigt som intresset bevaras.

En klubb låter som en förträfflig idé. På så vis kan vi enkelt och lätt få en god överblick över vilka bilar som finns i landet samt deras respektive skick. Skillnader mellan en originalbil och ett "grymt moddat rödljusmonster" är stora i mina ögon, och framförallt tror jag möjligheten att hålla prisnivån uppe är bäst för originalbilar av naturliga skäl.

Att internt komma överens om att bilarna är såpass fina att man inte säljer till mindre än ett överenskommet belopp låter genomförbart. Som Z3 4ever säger är tillgången liten på bilarna runt om och priserna i tyskland inte särskilt låga de heller i dagsläget.

Kanske börjar vi i fel ända? Är en klubb eller grupp någonting vi borde börja med? Finns det kanske redan klubbar i europa man kan ansluta sig till? Vet att det finns en aktiv klubb i England, men tyskland eller resten av skandinavien kanske?

M Coupe
Skulle det inte passa bra med en z coupe träff till våren??

Jag skulle eventuellt kunna ta på mig det??

Skulle vara väldigt kul iallefall.

A

M-POWER!

Länk
Instämmer helt Anders. Sen vår kanske? När är det Tjolöholm har klassisk bilutsätllning? Borde inte vi vara representerade då? :)

M Coupe
jo, det verkar gå trögt med klubben i alla fall. Defiant och Askåsen som drev detta i sommras har inte återkommit med något. kanske skulle det bli lätare om började med Coupe klubben först? och visst är någon sort organisation en förutsättning för eventuella karteller.

____

Anders W, mbolo: vid våra Z träffar i stockholm var det ändå Coupe i majoritet. jag tycker att det är rolig om både roadster och coupe är med på träffen, vi har mycket gemensamt. men blir det en Coupe möte i relativ närhet så är jag med.

____

Te
19
TeddeJPM
Z3 Coupé -00
Jag tycker detta är mycket intressant. Först vill jag säga till acey att ingen av kartellens medlemmar kommer naturligtvis att skänka bort sina bilar, just därför skall man ordna en sådan. Som det är nu så finns det ingen struktur vilket möjliggör att folk lägger sig i fel prisklass. Det finns just nu en 2,8 som ligger ute för 174' hos en handlare och en för 175' hos en privatperson!! Detta är under biltypens värdighet. Vad det gäller värdet av bilen så har visst skicket stor betydele men eftersom det finns ett så begränsat antal ute och den har potential att nå kultstatus så har skicket mindre och mindre betydelse.
Vad det gället statistik på priset på Z3c så har jag följt markanaden på nätet av 2,8:or sedan i augusti och har statistik från blocket.se finnmer.se samt bytbil.se. Jag delar gärna med mig av detta om det finns intresse.
Ett Z3c möte tidigt i vår är en mkt bra idé och skall bokas snart!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.