|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har besiktigat bilen i Lund (Gastelyckan) och teknikerna där jag träffat har varit mycket vänliga och trevliga. Hade till min 318 en gammal E30 växelknopp som var det ända som teknikern påpekade om med glimten i ögat :) Lovade mig ett plus i protokollet om jag dök upp nästa gång med en upplyst M-knopp. Räknar iskallt med detta :) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| K-Jörgen: Inte ens företag får lov att a stående tider för regbesiktning var beskedet jag fick. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Alla mina besök i Gunnesbo har varit med beröm godkänt. Speciellt när jag tog in en bil från DE, då jag ringde innan och tänkte beställa tid (trodde att det skulle vara typ 3 års väntetid) men nejdå "- Kom in när du har bilen i SE så fixar vi en tid under samma vecka"????? tänkte jag. När jag sedan har varit där och besiktat har det varit bara glatt humör och goda råd. Sedan beror det väl lite på hur man är som kund. Jag brukar fråga och då får man en massa svar. Det som verkar uppskattas är när man säger typ "- Kan du kolla fjädringen bak extra noga då jag har märkt att den kan bete sig lite lustigt ibland". Det kan ju vara som så att den vanliga kollen ej plockar upp felet så för mig är bilprovningen ett ypperligt tillfälle att få en slags "mini bildiagnos" trots att det är högt tryck på stationerna (map tillgänglighet). "Tar" man "besiktningsgubbarna" på rätt sätt !.!.! så avtar stressmomentet ;) Keep up the good work Jesperado. "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Kristoffer_L: Jag menade allvar med den där knoppen, jag har ögonen på dig... ;) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: Jasså det var du! :) ...har fram till den 26:e nästa månad på mig att skärpa mig alltså:) Knoppen är faktiskt införskaffad men skall installeras a.s.a.p mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
En till fråga då eftersom detta var en rätt öppen tråd: Får inte bilprovningen justera lyktorna på bilar med xenonljus? Anledningen till att jag frågar detta är att jag ibland fått hjälp av vår otroligt proffsiga besiktningspersonal i Kalix med specifika felsökningar/justeringar. Brukar betala med en fika om de vill ha något alls. Hjullagerfel mm har jag fått hjälp med att diagnostisera. Hursomhelst så har jag nu satt på vita blinkers på min E39 med just xenon. Då jag tidigare fått hjälp med att justera lyktor så snippade jag in och frågade ifall de hade möjlighet att hjäpa mig även denna gång men fick nekande svar. Besiktningsmannen som jag pratade med sa att de inte fick justera Xenonljus för att de kunde gå sönder och även om jag frånsade mig ersättning för ev förstörda lysen innan "så kunde jag ju stämma dem sedan och få rätt då det utförts i deras lokaler". Trodde inte mina öron och åkte därifrån... Har "vedbodsinställning" nu tills jag ids beställa tid på en verkstad med justeringsutrusning. Följdfråga på min första: Vad händer på en ordinarie bilbesiktning om en xenonförsedd bil får anmärkning på feljusterad lysen? Blir det tvåa för att den har xenon (för på halogen ingår ju smärre justering)? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
varför skulle inte de få justera ,är inte något märkvärdet alls att justera xenon mot vanlig belysning. |
|
|
Magnus M: Det är alldeles korrekt, en strålkastare med gasurladdningslampa ska inte justeras av besiktningsteknikern. Anledningen är att det normalt sett krävs att inställningen "nollas" i styrboxen för att den ska gälla. I annat fall återgår strålkastaren till sitt ursprungliga läge så fort bilen startas om. Felaktig strålkastarinställning bedöms inte annorlunda för att bilen är utrustad med gasurladdningsstrålkastare. För hög inställning ger en tvåa, och för låg inställning en villkorstvåa... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Helt fel du justerar lyset med motorn igång ,styrboxen har ingen ting med att göra när du justerar lyset.har gjort de många gånger. |
|
|
styrboxen lagrar det sista värdet =höjdjusteringen,vid varje start ögonblick med på slaget lyse söker den de inställda värdet. |
|
|
Ställde även jag mina Xenonljus med motorn igång och har gjort det även på andra bilar så där har du fel Jesperado. |
|
|
Nu tror ni lite mycket om mig, det är inte jag som skriver besiktningsprogrammet. Jag jobbar med det och påverkar det en del, men jag styr inte över det. Det står i besiktningsprogrammet att strålkastare av xenontyp inte får justeras av teknikern, med motiveringen jag nyss angav. Jag har provat att justera ljuset på bilar med xenonstrålkastare, på vissa fungerar det och på andra inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Eftersom tråden redan är något off-topic.. Alltid träffat på korrekta besiktningsgubbar, tror på teorin att bemöta folk som man vill bli bemött. Teknikern som skötte besiktningen här om dagen, sign. STWE i Karlstad, var mycket trevlig och hjälpsam. Vid ljusmätningen frågade han hur jag föredrog mina halvljus, och ställde sedan upp dom något efter mina önskemål. Perfekt, då dom låg på undre gränsen, där jag inte vill ha dom. För övrigt första gången jag har besiktat samma dag som kallelsen kom i brevlådan. Ringde omedelbums kundtjänsten, och fick en tid en timme senare. Med en halvtimme i resväg och telefonsamtal utfört i bara fillingarna blev det lite brådis, men jag hann klä mig, koppla ur glödarna i extraljusen och göra en snabbkontroll av belysningen. Noll poäng :) Lite ovant för mig som brukar stå i Drive-In-kön sista dagen, precis i sommarrusningen. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag bokar alltid direkt när lappen trillar ned i lådan, medeltiden för mig har då legat på ca 4 månader till första lediga tid. Här finns ej heller drive in. Jag har 5 fordon så det ligger alltid ett gäng av mina fordon på kö för mig året om. Men det verkar ju skilja enormt på plats, i andra delar kan tiden ligga på några dagar. |
|
|
Brukar besiktiga utan på Gunnesbo och har aldrig haft problem. Förra gången fick man Jeppe. Men jag bokade tid över internet och kunde få tid samma dag om jag ville. Där var inga problem med att få tider och detta var i början på juni. Bobby |
|
|
Tackar för ditt svar Jeppe. Då följde han ju bara regelboken och det skall han ju ha en eloge för! Man kan ju inte hjälpa alla idioter som ramlar över tröskeln! ;-) Det stämmer dock att man skall justera med motorn igång på BMW så funkar det precis som på vilken halogenförsedd bil som helst. Men för att få precision på inställningen måste man ha instrument. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.