AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.828

Till Jesperado

Sida 1 av 2
Ante25
hur gör ni som jobbar på bilprovningen när era egna bilar ska besiktigas, besiktar ni dom själv ? (har alltid undrat)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tjenare....Här är en "Jeppe" till :)

Troligen inte ;)

Hur skulle det se ut om dem fick besiktiga sin egen bil...Inte riktigt bra alla gånger kanske ;)

Mvh Janne.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man lämnar nyckeln till platschefen och säger att man vill ha bilen besiktad. Han utser sedan en tekniker som får besikta bilen åt en. Efteråt förs för ordningens skull in i en pärm vem som medfört bilen och vem som besiktat den (Svedac kräver detta).

Naturligtvis kan man undvika anmärkningar genom att själv besikta bilen först och åtgärda ev. brister.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ante25
tackar
Svärd
Vad har man för utbildning som "besiktningsgubbe"? Verkar va rätt kul jobb. Nått värt att satsa på? Bra lön? (Bra för mig är över 20K/mån)

///Martin
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Svärd: Det krävs egentligen ingen utbildning för att bli besiktningstekniker. Vad som krävs är intresse och allmänkunskap om motorfordon, grundläggande matematiska kunskaper, en viss social kompetens och gärna erfarenhet av arbete med bilar (helst i samband med kunder). En bra grund är fordonsteknisk eller teknisk utbildning.
Utbildningen till besiktningstekniker sker sedan internt.

Enligt din mall har man bra lön...

Jeppe

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tror det är ur-tråkigt efter 5 år ?
men man blir nog hemskt duktig på att bedömma bilars kondition ifall man själv skall köpa en bil ...

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
wadel: Det där beror mest på hur man ser på jobbet. Visst blir bilarna enformiga efter 5 år, men det är en ny kund i nästan varje bil. Gillar man kontakten med folk och möjligheten att ge uppskattade råd och tips kan man jobba i många år utan att tröttna på det.

Jag har valt en lite annan väg att gå, istället för att bara syssla med kontrollbesiktningar håller jag även på med utbildningar, kvalitetsarbete, mm. mm. Omväxling förnöjer heter det ju...

Jeppe

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det är ju klart.
Själv skulle jag tröttna på folk som gnäller över att de får nedslag på uppenbart trafikfarliga bilar.
finns faktiskt bilar jag sett som inte borde få åka på allmän väg , endå tycker de att det är besiktningsmannens fel.

å andra sidan kan det ju va åt andra hållet också :-)

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
Måste bara passa på att påpeka att mina erfarenheter av besiktningsmän är mycket goda! Jag har alltid blivit trevligt bemött, och endast fått anmärkningar som var motiverade, aldrig nått onödigt eller så. Däremot är bilprovningens bokningssystem och monopol på bilprovningar mycket diskutabelt! Borde ju finnas bättre sätt. Men det kan diskuteras i andra trådar... :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
drimmer: Detta är annars en ganska öppen tråd, och jag tar gärna emot synpunkter. Hur skulle tidsbeställningen förbättras tycker du?
Monopolsituationen är tyvärr inte så mycket att göra åt för tillfället, ingen vill hellre än Bilprovningen och dess anställda att monopolet släpps...

Jeppe

Paap Reeder
Hej drimmer!
Håller med.
Har heller aldrig mötts av "nån surgubbe som vill sätta dit en". Faktiskt tvärtom.
Har man kommit dit med fel så har det alltid låtit typ:
- "om vi startar AC så kanske HC går ner.."
- "den tog litet snett på VF-broms ...kör runt stationen och bromsar nga ggr, kanske hjälper"
- "den här avgasklammern satt löst .. skruva skruva = klart!"
- främre bromsröret är OK men ser bart ut ... jag drar på ett sprut tectyl".

Det enda man kan ha synpunkter på är just tidsköerna. Kan avhjälpas med fler stationer och fler besiktare.

MVH /// Paap R
Vad är en normal lön för en besiktningstekniker? Över 20 kkr måste anses bra med tanke på vad en bilmekaniker tjänar.
Aldric
Besiktningsgubbar har väl sina dåliga dagar dom åxå, man får nog räkna med att när man har med människor att göra kan man ibland träffa på nån som fått restskatt, frugan har stuckit, hårddisken har brunnit etc .. men som andra sagt tycker jag dom flesta är ganska kul figurer som gärna kommer med påpekanden om bilen man kanske inte tänker på själv.

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Min roligaste erfarenhet av besktining var när jag var inne med min Alfa Spider ifjol. Besiktningsmannen hade aldrig besiktat en sådan bil så jag fick den stora glädjen att agera lärare.

Det mest lustiga var när bakvagnen skulle inspekteras och besiktningsmannen högljutt undrar varför jag monterat fast en stor järnklump under bilen? "-Men det är så från fabrik, har med viktfördelningen att göra", får jag förklara. "Coolt" svarar besiktningsgubben och börjar istället mysa över bakvagnens geometri och den kraftiga cambern. Blev inte så mycket till egentlig besiktning utan snarare en okulär granskning samt förhör av ägaren innan bilen blev godkänd med den för Alfa-ägare främmande kommentaren "-Det brukar sällan vara några problem med Alfor"...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bjoerck: Det är lite beroende på vilken utbildning man har och vilka arbetsuppgifter man ägnar sig åt, men ingångslönen ligger normalt strax under 20000:-.

Jeppe

El
338
ElNiko
325iT-92
Jag måste säga att jag har inga problem med besiktningsköer, kanske beror på att karlstad inte är så stort? vad vet jag? Annars brukar det inte vara så svårt att få en tid samma dag, eftersom det ofta finns ett återbud eller två. Men det kanske är värre i storstäderna, där ju givetvis 99% av politiker och journalister sitter och bildar sig uppfattning om hur det är, känns ibland som om de glömmer bort att stockholm inte är samma sak som hela landet... Sen måste man ju inte besiktia vid sin "hemstation" kan ju löna sig att höra om det finns tid 5 mil bort...

/Niklas
Samma dag? Det har jag då aldrig märkt... och på sommaren brukar det vara hopplöst med drive in om man inte kommer kl 7 på morgonen.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Lite mer konkurrens hade faktiskt inte skadat (även om det kostar mer). Jag skulle regbes några MC i början av Augusti de hade inga tider förrän slutet av Sep början av Okt (och då ringde jag ändå Skåne runt) inte så kul när två av MC:na redan var sålda.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ingångslön efter skatt = 14000??
tycker det låter som intressant jobb men man vill ju inte gå ner i lön...
ja kör ju bil mycket i mitt jobb o d e ju d ja tycker är roligast.

har bara bra erfarenheter av besiktnings"gubbar".

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Tycker för privatbelisten att tidsbokningen numera funkar bra om man har Internet. När man får hem lappen dax för besiktning och går upp och bokar direkt så är det väl inga problem att få tid som passar en. Lagom till besiktningen kan man tom få ett mejl som påminner en.
Problemet är nog för de som är sent ute med bokningen.
Inte ens Bilprovningen har väl råd med mer kapacitet än vad som bör räcka. Föresten brukar inte firmor ha tider bokade i förväg de också.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.