|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag igen!!! Jag har fortfarande problem vilket relä det är av dom i den lilla svarta kåpan vid vänstra stötdämparfäste. Ringde till BMW i Skövde men de var inte riktigt helt 100%, men de trodde på det svarta höga av dom. Kan ni med E30, helst 318i tala om hur era bränslepumpsrelä ser ut ? | |
|
När du lyfter på kåpan ska du ha 3st relän det är det i mitten som styr bränslepumpen!!!!! Om du byglar mellan stift 30 och 87 så ska bränslepumpen gå!!!"!! Länk |
|
|
Det i mitten? Är det den höga svarta eller ? För den har nämligen inget stift:30. Den har 4 st stift: 87, 15, 31, 31b. Mera svar tack.... |
|
Mega Martin |
Tjenare Om du har en spänningsprovare kan du summra dig fram till vilka du kan bygla.Om du tex har ton mellan 15 och 85 är det lindningen till reläet,då ska du bygla dom andra två. Good luck |
|
Mega Martin: jag har ca 10volt på 2st av de 4 stiften. Ska jag alltså bygla över dom andra två som inte har spänning ? |
|
|
Okej, nu fattar jag vad du menar. Jag missuppfatta ditt svar innan. Men hur vet du att det är så, att jag ska byggla mellan de andra två. För på senare 318 E30 har bränslepumpsrelät fem stift, då får du ju tre över ? |
|
bmwracing |
Du ska bygla mellan 30 och 87b på kontakten, dom senare med motronic är det mellan 30 och 87. Jag tror relät sitter längst till vänster(längst fram) under kåpan. |
|
Men jag har inget stift 30. Jag har 87, 15, 31, 31b ??? Hjälp mig !!!!! Jag börjar nu undra vad det är för j"""a relä jag har som ingen verkar veta något om. Kan det vara så att det inte är original ? |
|
bmwracing |
Vilket relä kollar du på då? |
|
Jag har två st i den lilla lådan vid vänstra stötdämpare. Ett litet silvrigt och ett högre svart. På BMW i skövde sa de att de var den höga svarta av dom, så jag tar för givet att det är den. Men måste också tillägga att de verkade inte helt säkra. Vad tror du ? |
|
| Någon där ????? | |
| Skulle verkligen behöva lite hjälp här grabbar......... | |
|
Jo jag håller på att läsa lite om det. Få se här nu Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
bmwracing |
Står det inget skrivet på relät? jag har ett relä det står "kraftstoffrelais" (Bränslerelä) på. Det är svart, ser ut som ett extraljusrelä fast högre. Jag sitter och kollar i Haynes rephandbok nu och där står det som jag sa; 30 och 87b... på bilden verkar det sitta tre relän, ett stort svart till höger(brett, platt och högt) ett silver eller vitt i mitten och sen ska bränslepumprelät vara till vänster. på bilden visar dom hur dom har byglat, så relät är borta. |
|
Jag har också tittat lite i haynes, men på deras bild där dom byglar så är det L-Jetronic system. Jag tror jag har K-Jetronic på min, vad är skillnade på dessa system ? Mitt bränslepumpsrelä är ca:4 cm högt och3 cmbrett. Det står inget på relät, förutom en massa siffror och kopplingen. Jag har inget stift 30 på mitt ?. Vad ska jag göra? Är inte så sugen att köpa nytt om den inte är paj. |
|
|
En sak till. Ska inte bränslepumpsrelät dra om man tar på tändnoingen ? Mitt säger inte ett ljud. |
|
|
Finns ingen som har ett kopplingschema på K-Jetronic, eller vet var det finns på nätet. Det hade hjälpt mycket i min situation ? |
|
|
k-jet är helt mekaniskt insprutat, l-jet är halvelektriskt insprutat sas vad jag vet. tror att du har l-jet på din ändå "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| vad menas med helt mekanisk insprutad ? | |
bmwracing |
Jag tror oxå starkt på att du har L-jetronic. Har du elkablar till spridarna så är det L. K-jetronic är helt mekaniskt. En senare variant är KE- jetronic som använder en styrbox tillsammans med lambda för att reglera styrtrycket, men dom sitter inte på bmw. L-jetronic är helt elektroniskt. Så här ser KE ut: Länk |
|
Nu har jag tittat här i en verkstadshanbok för Bmw 3-&5-serie -83 till -91. Enligt schemat så är det bränslepumps-relä till L-Jetronic som jag har framför mig. Enligt det här schemat så är det 7 stift på relät Stift "31" som är "jord" med 0,75mm2 Brun sladd. "87" som går till temperaturgivare på injektorstyrningen, 2,5mm2 Vit & en färg till var det på sladden (ATWS var färgkoden på sladden) "30" som kommer från batteriets +pol, 4mm2 kabel färgad röd. Stift "TD" går till batterianslutningen på injektorstyrningen, 0,75mm2 svart/blå kabel Stift "15" går till kabelhärvans anslutning med en 0,75mm2 grön kabel. Stift "50" går ihop med en massa sladdar, vet inte vad den har för funktion. Stift "87b" går till anslutningen för bränslepumpen. Med grön/violett kabel på 1,5mm2. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.