AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.031

330ci på bana

Sida 1 av 2
Co
85
CostasA
330ci -02
Bromsvätskan ska bytas, frågan är hur pass bra beläggen är.. går de att använda eller rekomenderas byte?

Nån som tidigare har kört med org beläggen?

är inte ute efter varvrekord utan bara lite aktivare körning :P
För vanlig aktiv körning gäller bara att ha fräch vätska , men ett bra gatbelägg skadar inte , ( Ferrodo Ds 2000) eller liknande , men du är nog tvungen att prova dig fram , steg 2 är bättre vätska , slitsade skivor , sport klossar

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tror nog att originalbeläggen på 330 räcker till vanlig bankörning bara man har bra vätska (Motul RBF600 kan jag personligen rekommendera från www.quattro.se). Har hört att originalbeläggen skall vara rejält hårda på 330 redan original.
Slitsade skivor ställer jag mig kritisk till efter små egna erfarenheter, men det kan ju självklart variera mellan bilmodell.

Jag tror att det är större idé att satsa på en uppsättning bandäck (R-däck) i stället för exempelvis slitsning av skivor och hårdare belägg till en 330. Originaldäcken kommer säkerligen brinna upp efter bara ett par varv på en så pass tung bil.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Behövs verkligen annan bromsvätska för bankörning?
Många STCC bilar vet jag går med vanlig DOT4 men dom har å andra sidan kylda bromsar. Har aldrig kört bana själv, därför frågar jag.
:)

Länk Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Anders S.
Inte alltid. Beror ju som sagt på de andra sakerna runt omkring.
Jag hade gammal sunkig originalbromsvätska i min bil när jag först körde bana och lyckades koka bromsarna redan på tredje varvet... Bytte till Motulvätskan jag nämner ovan och har sedan dess inte lyckats få en enda bromsfade. Åkte nu sista hälften av säsongen på Tar-Ox-belägg också, men det vet jag inte om det gjorde så mycket. Pedalkänslan var den samma i alla fall. Till nästa säsong blir det värre belägg, men originalskivorna och -oken får gott sitta kvar. De sköter sig mycket bra tycker jag.
Då ska det nämnas att jag åker på R-däck och runt 1100 kilo bil med mig i.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ok.
Kul att original-bromsok och skivor håller så pass bra förresten! :)

Länk Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Anders S.
Det är vikten som är det viktiga kan man säga. :) Hade det varit 1500 kilo så hade nog inte skivorna och oken skött sig lika bra tror jag. ;)
Co
85
CostasA
330ci -02
R-däck har jag redan

Mest över beläggen ajg undrade om

Motul RBF600 är redan beställd, hade den i alfan å den funka super
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Spunna bromsslangar är ju inte heller helt fel.
Jag körde på ACR i augusti med Biltemaklossar och de höll hela dagen (gissningsvis ca 30-40varv)!
Hade med nya Ferodo men behövde aldrig montera dem.
Men bromsarna blev för varma iallafall... E30 behöver hålen från dimljusen till bromskylningsrör tror jag.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Haglund: Så du menar att på alla bilar som väger över 1500 kg så brinner gatdäck upp efter några varv ?Som tex Michelin Pilot sport som bilen levereras med. 330 väger för övrigt 1505 kg.
Borde inte alla testbilar ha r-däck då? med tanke på hur alla motorjournalister testar bilarna på bana?
Jag köper inte riktigt argumentet faktiskt.
Jag har kört lätt 20 varv aktiv körning med en uppsättning pilot sport utan att de tog eld. detta var med e36 323 ci:n men den väger lika mycket den.

De ja tänkte lasta på min till våren är Bättre bromsvätska, hårdare belägg. De räcker gott för de få tillfällena jag ska lufta min bil på bana.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Wendtan: Helt rätt inställning! Man måste inte ha en värstingbil med värtingprylar för att köra bana. Risken finns dock att man vill förbättra "lite" efter ett tag och har man otur så skenar det iväg rent kopiöst. Men som sagt fräscha standardprylar räcker gott även om det inte alltid är bäst.
Allt beror ju på vilken nivå man vill ligga.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
wendtan:
Du förstår säkert vad jag menar. Självklart kan man förbättra hållbarheten på däcken om man pressar i lite extra luft i dem och det är bra grejer, men det jag menar med "brinner upp" är ju inte att de fattar eld precis. Det är att de i princip försvinner med sådär 1 mm per varv eller så och grepper försämras avsevärt. Har varit med om det även på min bil som då vägde runt 1200 kilo med förare och däcken var sprillans nya Fulda Extremo Carat med runt 2.8 kilo i runt om.
Har man däremot en uppsättning 5 år gamla däck och mycket tryck i så kan de hålla helt OK på bana, men då är ju greppet därefter också.
Co
85
CostasA
330ci -02
handlar inte om värstinggrejer
jag vill bara inte ligga i nån lecakulhav nånstans

tycker väl att min fråga var befogad :P

wendtan: Jag har Goddyear Eagle F1 EU GSD-3 på min bil (215/40-17)
Jag körde några få (familje)-varv på knutstorp i somras och det tog inte lång tid innan det var som att köra på kola. Inte ett överraskande eller elakt beteende men det var klart tidhämmande och slitaget ökade grymt, det kändes. När jag sedan hade kört klart och kylt av allt var däcken klart slitna, om än jämt över slitytan. Att behöva hålla igen nästan direkt för att däcken är varma är inte kul.
Men med r-däck monterade kommer bromsarna helt klart få ett hårdare liv. Högre utgånghastighet ur kurvan och bättre grepp vid inbromsning gör att det helt enkelt blir varmare.

För min del blir det iaf r-däck nästa gång jag hittar ut på banan.

För övrigt ska jag byta till bättre vätska också, det lutar åt RBF600 belägg har jag inte bestämt än men det finns en del kul att välja på, har man dessutom E46 så borde utbudet på roliga belägg öka lite grann.

/Anton
Intressanta reflektioner, nu har jag inte provat någon av däcken ovan ni skriver om, men jag upplever som att Pilot sport är den absolut bästa kombinationen av sport/hållbarhet.
Ett modernt högrpestanda däck klarar bana utan att bli "Kola" inom några varv. De är iaf min uppfattning.
Jag ka dock tänka mig att ett budget/mellanpris däck uppför sig så.
Jag är helt klart för r-däck på bana, de är totalt överlägsna och precis som ni påpekar blir utgångshastigheter mycket högre.
Jag tycker dock att man skall kunna köra bilen till och från banan utan att riskera livet om de börjar regna.
Att ligga o släpa på dubbla uppsättningar däck/fälg är inte något som jag tycker är kul iaf.
Jag har kört en m3 e30 med och utan r-däck på bana o de är verkligen stor skillnad.
Bromsarna är ja inte så orolig på med tanke på hur de känns på väg i jämförelse med 328ans. Ett bättre belägg o vätska borde göra bilen väldigt potent på bana.
Får helt enkelt försöka låna en uppsättning r-däck av en kompis till någon bandag för att känna skillnaden med min vagn.

BMWCS Syd #05392
Länk
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av detta, men de tidningar jag läst har varit rätt eniga om att E46 bromsarna inte håller något vidare på bana. Detta gäller främst de "vanliga" modellerna men också M3 med originalbromsar (där var det dock något om att ena sidans luftkanal var blockerad som original, och det blev lite bättre när den öppnades).

I största allmänhet kan man ju säga att mycket få gatbilar är väl anpassade till bankörning som original, men det betyder ju inte att man inte kan ha lite kul med dem på en bana :)
wendtan: Gör inte det, risken är att du överväger dubbel uppsättning hjul.. ;-)

Att åka med r-däck i regn är inte så hemskt som många tror har jag förstått, att man är förutseende och kör med förstånd är en självklarhet, vattnet sänker temperaturer avsevärt, plus att mönsterdjupet oftast inte är lika djupt. Är tempen på bra nivå så går det hyffsat bra att åka med dom, i stående vatten så blir det självklart en annan femma.
Men det är inte kostnadseffektivt att ha r-däck som bruksdäck.

Som du säger, belägg och vätska av bättre kvalitet, på en bil som din borde räcka långt!

/Anton
Perret: De finns inga orginal bromsar som är anpassade för ren bankörning. De var inte det vi diskuterade heller.
Skillnaden på bromsarna mellan 328 och 330 är dock som natt och dag i min bok.
De finns väl bara en bmw som haft flerkolvs ok bromsar och de är 8 serien. Bmw har aldrig varit inne på överdimensionerings sidan som tex porsche.

BMWCS Syd #05392
Länk
Har inte 7-serien haft eller har 4-kolvs ok?
Jag tycker det pratas om att flera är på jakt efter dom. Dock är det vad jag förstått ganska tunga också.

/Anton
Co
85
CostasA
330ci -02
vad äre för bromsar som sitter på 330ci då?
Anton: Jag är ganska säker på att just bara 8:serien haft flerkolvsok i bmw familjen. De har varit på tapeten innan iaf.

Costas: Bromsarna på 330 kräver 17" fälg och är därmed större än 320-323-328 bromsar. De är dock bara enkolvsok som på alla bmw i produktion idag.
Personligen tycker jag dom biter MYCKET bättre än på min förra bil dvs e46 328.

BMWCS Syd #05392
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.