|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Här är det utlovade mektipset! www.touringklubben.com/stol_e39.asp Länk ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Suveränt jobbat!!! ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar! Behöver dokumentationen själv då jag skall göra det en gång till! Enligt Folke och numera även min åsikt så måste man använda sig av orginaltermostaten för bibehållen orginalfunktion. Och behöver man det så är det bara att göra om igen. Borde ju gå att kapa tiden en del då man inte fotar och skriver hela tiden. Men ikväll blir det vita blinkers! :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Magnus, kanonbra mektips! jag har stolen på köksgolvet nu, gissa om jag ska ha kul i helgen..... hur som helst, mätte du hur termostaten skulle fungera? har du fått dit din värmesits? Jag tror jag kör på termostaten som fäljde med sitsen (PEBE's), och sedan en dold knapp. Det gick tyvärr inte att montera originalknappar i X5:an, eftersom hela knappraden på mittkonsollen var en enda kontakt á 1850 kr ungefär.... mvh Johan |
|
Jag har kopplingsschemat i Bentleymanualen och med lite läshjälp av Folke så fixade jag att lista ut hur termostateriet skulle vara. På PEBE sitsarna har du ju bara + och - och värmeregleringen i själva värmesitsen. På BMW är det ju en reostat i orginalknappen som ställer till det. Med dolda knappar och bara + och - är det en barnlek! Har inte rivit min stol igen ännu men det blir nog att försöka laga orginalsitsen igen då PEBE termostaten ej är kompatibel med BMW's orginalsystem. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
I bästa fall så är "termostaten" i BMW originalvärmare en givare typ NTC-termistor. Om man bara kunde kolla på en demonterad och ev. mäta lite på denna så kan jag nog fixa fram en motsvarande komponent. Kostar inte många kronor och termostaten i PEPE´s värmare kan sitta kvar, bara att löda in termistorn och dra ut en tredje sladd innan man monterar ihop stolen. Annars blir det som ni skriver en enkel brytare till värmen. På E39 finns en smal plastlist under knapparna i mittkonsollen (om man inte har mugghållare) som kan användas för att montera små fina belysta brytare i. Om man sen vill återställa så byter man bara ut denna plastlisten. FP |
|
Hej! Nu har jag monterat en PEBE-sits på passagerarstolen. Det tog några timmar precis som Magnus skrev, och då har jag ändå inte stoppat tillbaks den i bilen ännu. Jag vet inte heller om det fungerar ännu, eftersom min montering har testat precis hur flexibel värmedynan är! Det är väldigt bökigt och trångt, så det går inte att vara "rädd" om dynan. Jag är t.o.m. orolig över sensormattan för airbagen, som ligger rätt utsatt! Bruksanvisningen från PEBE sa att trådarna var högflexibla, hoppas att det stämmer. Annars var det massor med jobb för ingenting.... Tack för mecktipset Magnus, även om det in såg ut exakt som på din så hjälpte det! Jag återkommer! mvh Johan |
sen var det bara det där med att hitta 12V.... Jag hade bestämt mig för att ta 12V till stolvärmen från cigarettändaren, som ändå aldrig används. Tyvärr går inte cigarettändaren på tändningen! Så jag vågar inte ha använda den om man skulle glömma stolvärmen på. Om någon har tips på var man kan hitta 12V som går på tändningen i närheten av mittkonsollen får ni gärna säga till! Mvh Johan |
|
Det där med att ta ström från ciggtändaren var en god dålig idé som kostade mig ett nytt batteri till iX:en förra vintern. Satte i en Recaro Orhopäd i den och tog 12v från cigguttaget. Glömde naturligtvis rövgrillen på och batteriet blev tomt. I kombination med -22 grader i utetemp så frös batteriet naturligtvis sönder. Lösningen blev ett relä på ciggtändarmatningen (och nytt batteri förståss)! Styrström till reläet tog jag från belysningen i askkoppen som alltid lyser då vilen är igång. Mitt tips är alltså cigguttagsström med relä (alla kablar finns ju redan där!). ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.