|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er... Efter att ha tagit isär min sportskinnstol och lött slingan som jag hittade ett brott på funkar den fortfarande inte. Kapitulerar nu och sätter i ett piratelement OM jag nu hittar ett sådant. Storleken skall vara 290 x 340 mm eller något mindre och den skall ha termostat. Har hittat en på Clas Ohlson Länk men den hade bara måtten 255 x 305 mm vilket var i minsta laget. Även www.pebe.se har en men den var för stor då den var i en enda enhet för rygg och sits. Top ´n Trim hade sålt hela sitt lager till Lunds Bilsadelmakeri och de hade inga sitsar med termostat kvar. :-( Är det någon här som har tips på var jag mer skall söka? Alla förslag är välkomna! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
Ett nytt säte från en skrotad bil är inte att tänka på eller ? Min 528i Touring Länk |
|
|
BMW säljer lösa element, kanske ett alternativ? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
BMW säljer ej lösa element till sportskinnstolen då det inte finns! Slingan sitter limmad/sydd direkt i skinnet. Pris för klädseln 5400kr... för dyrt för mig. En stol från skroten är ju ett alternativ men knappast mycket billigare än att köpa slinga på BMW, sportskinn till E39 är ju eftertraktat. Och garanti för att värmesitsen funkar kan nog vara svårt att få. Mera tips? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Visserligen i USA men med tanke på att dollarn är så låg så. Länk /Per |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Magnus, köp två! det borde väl fungera? Förresten, lägger du upp lite bilder på klädselbytet, eller mailar över dem? Med risk för att kannibalisera för mycket på din tråd, en sista fråga bara: Gick det alltså att köpa element på BMW för vanliga stolar men inte för sportstolar? mvh Johan |
|
2 classe element blir ju för stort. :-( Mektips kommer snart... brukar lägga min på Touringklubben. Men man kanske skall lägga upp det här då det inte är så specifikt till just touring? Det finns att köpa lösa element till tygstolarna men inte till skinn. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Borde man inte kunna lägga tygstolsvarianten "löst" under skinnet med någon typ av förankring och nått lämpligt mjukt mellanlägg.??? ///MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En plingeling till polaren på Bil&El, när dom monterar i bilar som inte haft det original, så köper dom universalsatser från Kalles sadelmakeri och då får dom värmeslingor som är självhäftande mot stoppningen i stolen med eller utan termostat. Så kolla med närmast sadelmakare. ///MVH Hasso Länk |
|
Gissa om jag kollat! Kan du höra vad den sadelmakaren har för tfn? Maila mig privat kanske? Iofs kan det ju vara andra till glädje också. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! var precis in på mekonomen, och de säljer PEBE:s elsitsar. De finns i tre olika varianter, två tvådelade och en tredelad. Kommer inte ihåg storlekarna, men det har du säkert läst om på hemsidan. Någon av dessa måste väl passa? Eller kanske går att justera om man är lite försiktig? De kostar i alla fall runt 350 kr, men de kanske är billigare direkt från PEBE. De såg schyssta ut i alla fall, med självhäftande tejp som montering. lämnar 27-32 graders värme, vilket borde räcka. Jag pratade med Mekonomen-killarna, och de har sålt dessa sedan 1988 och har bara en gång varit med om att de överhettade klädseln, och då stod PEBE för kalaset pga tillverkningsfel. Det lutar åt sådana för mig! Sedan är bara frågan hur man ska koppla ihop skiten med BMW originalknappar.... Mvh Johan |
|
Var just och kollade på PEBE's på lunchen. Om man tar en titt på paketet som är tredelat med 2 st 32*16 och en 37*37 så borde man kunna "frisera" ner 16cm bitarna så man kommer ned på 29cm. Frågan är ju då hur man gör med termostaten? I bilen sitter tre trådar, (+), (-) och en till termostaten. Pebe´s sits har sin termostat i serie med (+) kabeln. Kan man bara isolera av bilens termostatkabel och bara använda (+) och (-) eller, Folke? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Utan att sett det så tror jag det är kopplat så här: plus och minus (ändarna på själva elslingan) kopplas in på på motsvarande i bilen. Den tredje kabeln i bilen skall kopplas via termostaten till minus. Dvs termostaten inne i Pebe:s värmesits måste lossas från pluskabeln. Ny kabel från ena sidan på termostaten kopplas till minuskabeln, den andra dras ut till tredje anslutningen i bilen. Jag mailar en skiss för säkerhets skull. Detta är som jag TROR att BMW kopplar sina värmestolar. Bäst är att mäta på en frisk stol med tre kablar. Mellan minus och termostatanslutningen skall det isf vara noll ohm, mellan plus/minus bör det vara några ohm. FP |
|
|
Det fanns resistans mellan minus och termostat. Detta har jag iofs mätt på den trasiga elsitsen. Går iofs relativt snabbt att mäta den friska nu när man börjar få in vanan att kräla under stolarna. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Eftersom det går att reglera temperaturen på ratten under påslagningsknappen ( på min bil, finns det annorlunda?) borde det väl sitta någon sensor i sätet och inte en vanlig termostat? /Jonas |
|
Finns kopplingschema i The big book:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: vad säger din bok om att byta värmereglagen till mina stolar till modellen med tre dioder istället ? :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Värmeregleringen sker säkert med pulsbredsreglering av spänningen, eller helt enkelt bara pulsning av spänningen till värmesitsen. Termostaten sitter där för att bryta när det blir för varmt, alternativt för att tala om för regleringskretsen att det är dags att börja pulsa spänningen. På just E39 ser man rätt tydligt på t.ex innerbelysningen när värmen regleras med pulsning av effekten, det blinkar svagt ung. 1gång per sekund. Det kan vara olika på olika årgångar av bilarna, t.ex de som inte har tryckknapp med tre lysdioder har möjligen annan reglermetod. FP |
|
|
Magnus M: Min teori med termostaten bygger på att den kopplas till minuskabeln, det är möjligt att den är kopplad till pluskabeln också. Isf har du noll ohm mellan termostat och plus osv. FP |
|
|
Kontroll: Termostaten (vit/blå) är kopplad till minus (brun) men möjligen är termotaten inte av vanlig till/från-typ utan en tempgivare, termistor eller dyligt, därav resistans mot minus. I big book visas båda alternativen. Själva värmeslingorna går garanterat att ersätta med Das Ohlsson, Pebe eller motsvarande, tempgivaren måste isf flyttas över från den gamla värmesitsen. FP |
|
|
Får samla mod till mig att riva hela klabbet igen. Det MÅSTE ju gå att laga orginalslingan. Tills vidare åker jag med trasig rumpvärmare isåfall... orkar inte ta tag i det på ett tag iallafall. Det borde iofs gå snabbare om man inte fotar och skriver samtidigt... dessutom har jag ju gjort det förr. :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.