|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Vem är "dom"? Hur vet du att "dom" aldrig kontrollerar den? Lagkravet att alla bilar skulle vara utrustade med katalytisk avgasrening kom från och med 1989 års modell. Kraven på katalysatorn befintlighet och funktion är dock samma för alla bilar som från fabrik utrustats med katalysator, oavsett årsmodell... (Tjatigt det där) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| men dom kollar väl inga avgas värden andra än co? iallafall har dom inte gjort det än på bilen | |
|
Nej, det är korrekt. Gränsvärdet vid utsläppskontrollen är samma för alla bilar av 1987 eller 1988 års modell, oavsett om den är utrustad med katalysator eller inte. Dock kontrolleras att katalysatorn sitter där och att den har möjlighet att fungera. Kan man t.ex. konstatera att katalysatorn varit öppnad blir den underkänd, oavsett årsmodell. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| ok men ifall jag fattar rätt så kan jag alltså stoppa ner en 745 motor och besikta bara om kattarna sitter där dom ska och att dom inte är öppnade? | |
|
Nej, inte alls... Du får inte lägga en motor som i sitt originalutförande saknar katalysator i en bil som i originalutförande har katalysator... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"Är originalmotorn i bilen en A10-motor kan även en annan A-10 motor accepteras, däremot behövs ingen jämförande undersökning om det är en A11-motor." Samt: "En jämförande undersökning innebär inte att man jämför de båda motorerna med varandra. På motorn du avser lägga i bilen kontrolleras att den är i sitt rätta utförande. Man kontrollerar t.ex. delar av insprutningen/förgasare, tändsystemet, en del avgasrenande detaljer (t.ex. pulsairsystem, EGR-system, dashpot) mm. mm." - Citat av Jesperado från min gamla tråd Besiktning efter motorbyte Vissa exemplar av BMW 635CSi -88 samt alla äldre saknar katalysator, och räknas till kategorin A10. Den har 208 hk om man lyckas få tag i något av de exemplar av -88 års modell som saknar fabriksmonterad katalysator. Jag vet inte om BMW 535i av -88 års modell på E34-karossen är utrustad med katalysator eller inte, men om den inte är det duger den bättre med sina 211 hk. Såvitt jag vet är den turbobestyckade 3,2-liters motorn i BMW 745i även den en A10-motor, rätta mig om jag har fel. Den har 252 hk. Differensen för att klara 20%-regeln för effekthöjning är alltså 2,4 hk och kanske kan du övertyga snubbarna på registreringsbesiktningen att ha överseende med detta. Den jämförande undersökningen skall icke vara något problem enligt Jesperado om du behåller motorn från BMW 745i i orginalskick när den monteras i BMW 635CSi, alternativt BMW 535i. Enligt vad Jesperado tidigare sagt så utförs ingen mätning av effekt eller vridmoment vid registreringsbesiktningen, man utgår endast från de siffror som står i respektive bils (motors) registreringsbevis. Där står inget vridmoment upptaget, så det borde inte utgöra något problem att det faller utanför 10%-regeln för vridmomentshöjning. Kanhända är jag ute och seglar som vanligt, men under förutsättning att det jag sagt stämmer så finns här möjligheten att lagligt besiktiga en turbobestyckad BMW. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci Länk |
|
|
Alltså kan han inte lägga en motor utan katalysator i en bil som från början varit utrustad med katalysator!!!! Tilläggas kan också att Bilprovningen inte längre utför tjänsten jämförande undersökning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Du har sagt detta till mig tidigare (angående katalysator), så det känner jag till. Men 635CSi fick katalysator först 1988, och enligt vad jag hört/läst någonstans så finns det årsmodeller från 1988 som är utan katalysator. Hur det ligger med 7-seriekarossen E23 vet jag som sagt inte, men jag tvivlar på att den har katalysator. Däremot visste jag inte att de slutat med jämförande undersökning. Betyder detta att ingreppet enligt ovan inte längre är genomförbart? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci Länk |
|
|
Frågan gäller en 735 E32, vilka såvitt jag vet alla har katalysator (svensk och tysksålda)... Det betyder inte att det är omöjligt, utan att man får vända sig till en auktoriserad verkstad för att få ett intyg utfärdat. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Aha, där har vi alltså ett litet missförstånd. Mitt inlägg var mer ett förslag på hur man lagligt kan besiktiga en turbobestyckad BMW än ett svar på inlägget. Jag avsåg, som jag skrev i mitt första inlägg, att man tog motorn från en BMW (E23) 745i av årsmodell '84-'86, som ju har en turbobestyckad orginalmotor med avgascertifiering, och stoppar ner den i en BMW (E24) 635CSi av årsmodell '85-'88. Då hamnar man inte inom gränserna för ökning av effekt/vridmoment, men väldigt bra nära. Kanske så nära så de har överseende med det. Dessutom har ingen av de bilmodellerna katalysator vad jag vet. BMW 635CSi '84-'87: 204 hk * 120% = 244,8 hk BMW 635CSi '88: 208 hk * 120% = 249,6 hk Motor från BMW 745i '84-'86: 252 hk Differens: 7,2 hk respektive 2,4 hk Menar inte heller att detta är ett bombsäkert alternativ, men jag tror det kan ha hyfsat goda möjligheter att accepteras vid en registreringsbesiktning. Kanske man själv skulle testa om man får tillfälle... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci Länk |
|
|
Aha, på så vis... Det du föreslår låter inte alls omöjligt, bortsett från att effektökningen blir för stor. Detta är alltså inte acceptabelt, de enda marginaler som finns är den matematiska avrundningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Att det inte är acceptabelt i teorien har jag förstått, men om det är acceptabelt eller inte i praktiken beror på besiktningsmannens humör och grad av paragrafrytteri. =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci Länk |
|
|
Handlar det om paragrafrytteri att underkänna en underkänd bil så tycker jag att paragrafrytteri är det enda rätta. Annars finns det ju ingen mening att sätta en gräns? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Du tycker också att man skall fällas för fortkörning om man kör 111 km/h på en motorväg med 110 km/h? Eller att man enbart skall ha betalt för 7 h 57 min om man jobbar så länge istället för exakt 8h? Eller att processorhastigheten på din dator skall vara exakt 1800Mhz bara för att det är en sådan processor istället för 1804Mhz? Du reklamerar matbordet du köpt hos Ikea för att det råkar vara 1000*1802 mm istället för 1000*1800 mm? Du kör aldrig på tomgång en sekund mer än en minut där detta krav finns uppsatt? Du förstår nog vad jag menar... Självklart finns gränser för att hållas, men så länge det inte innebär risk, olägenhet eller nödsituation för någon skadar det inte att vara flexibel och tänja på dem om differensen är mycket liten. Det finns säkert andra saker besiktningsmän kunde vara mer noggranna med istället än att effekten är 2,4 hk över den tillåtna. Exempelvis så är det nog EXTREMT sällan effekten i en motor stämmer EXAKT med den som är angiven, vare sig motorn är i orginalskick eller trimmad 20%. Meningen med besiktning överhuvudtaget är väl ändå att bilarna som framförs på våra vägar skall vara säkra ur trafikmässig synpunkt? Jag tror inte att 2,4 hk över tillåten nivå påverkar trafiksäkerheten ett dyft. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci Länk |
|
|
Snarare tvärtom, det finns andra tillfällen när man kan vara flexibel. Finns det ett exakt värde och ett gränsvärde är det inte mycket att ta fel på. 101 är mer än 100 och 1001 är mer än 1000. Så är det bara... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nu har jag inte lus läst hela tråden, men skulle det inte gå att hakvar turbon och bara ta bort tryckröret från turbon till intercoolern och istället leda luften till kylaren. Då kan man ju säga att det är en avgasdriven kylfläkt=) Kanske lite i drömmarnas värld, men då man har det så då påverkas ju inte motorns effekt. Va säger dom om det? Blanka däck AB |
|
|
ck3: Jajemen drömmarnas värld. /Nisse Sugmotorer suger |
|
|
ck3: Det fungerar troligtvis på en turbokonverterad bil vid en kontrollbesiktning. Frågan gällde nog mest att få bilen registrerad med turbomotor... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Snor tråden en del. Säg så här då, man tar en "riktig" turbomotor (ex. saab 2.3t) och pular i den i bmwkarossen, modifierar hjulupphängningar och bromsar för att matcha prestanda. Går det då att besikta bilen med turbomotor (alltså en originalmotor och inte en konverterad bmwmotor)? | |
|
Om resten av förutsättningarna är rätt så går det bra... Antingen en motor utan katalysator i en bil som från början saknar katalysator, en motor med katalysator i en bil som från början saknar katalysator eller en motor med katalysator i en bil som från början har katalysator (i det första och sista fallet krävs en jämförande undersökning). Effektökning max 20%, vridmomentsökning max 10%. Är det en äldre bil med generellt effektintyg kan det krävas övriga modifieringar av bromsar chassi mm, annars inte... Detta är naturligtvis inte en komplett "guide till motorbyte", men i stora drag vad som gäller! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.