|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag har en gammal 325 -92 som jag funderar på att turbokonvertera, men jag har först lite frågor och hoppas att någon kan svara på dom. Jag har konverterat Saabar & Volvos tidigare men BMW verkar vara svårare, när jag höll på med detta så var allt mycket enklare. *L* 1. Går det att besiktiga bilen med turbokonvertering??? 2. Vad behöver jag till konverteringen efter det att jag har renoverat motorn och bytt kolvar och kammar??? 3. När det gäller lmm:en och spridare kan jag ta en sådan från någon annan BMW model??? 4. Klarar min 5stegs automat av 300-450hk??? 5. Vad rekomenderar ni för bromsar??? 6. Var kan jag få tag på ett turbogrenrör snabbt om jag inte orkar svetsa ett själv??? Hoppas att ni har svar på dessa frågor....!! Mvh Jonas Har haft minst 200 bilar på 10år och BMW är klart OUT STANDING!! | |
|
1. Nej 2. Stor turbo, stor wastegate, stor dump. stor ic, bra insprutningssystem och tändning o.s.v. 3. 535 lmm + 340cc/ 745 lmm + 450cc 4. pass 5. STORA 6. BMW-Andreas |
|
|
"Kan jag besiktiga med en turbo monterad" Den frågan ställs minst en gång varje dag och svaret är samma varje gång. Tips: sök inlägg |
|
|
Är det någon här på forumet som har testat att besiktiga, jag vet ju att det går mycke konverteringar på gatan som är besiktigade. Mvh Jonas Har haft minst 200 bilar på 10år och BMW är klart OUT STANDING!! |
|
Aldric |
Kanske det borde finnas en länk på förstasidan med svaret på just denna frågan .. ;) |
|
kimzo: Det är möjligt att det gäller just BMW och kanske just att dett oftast handlar om nyare BMW. Jag själv ägde tidigare en BMW 323 TIC -79 som var turbokonverterad och besiktigad med turbo, gäller även både Volvo och Saab som har varit konverterade som har blivit besigtigade med turbo i mina ägor. Vad är det som sätter stopp för en besiktning med turbo??? Mvh Jonas Har haft minst 200 bilar på 10år och BMW är klart OUT STANDING!! |
|
|
Jonas: Det som sätter stopp är dels att avgascertifieringen av motorn som går åt helsike om man slänger på en turbo och dels att du inte får något intyg från BMW på att chassie och bromsar klarar effektökningen som turbon bidrar till. Hur var din 323 besiktad och godkänd? Flyttgods? |
|
|
Haglund: Den var reg. besigtigad med turbo, intyg ifrån BMW men dom kanske har andra regler idag, 323an var reg besiktigad 1988 om jag inte mins fel. Bilen var svensksåld.....! Mvh Jonas Har haft minst 200 bilar på 10år och BMW är klart OUT STANDING!! |
|
tn |
Vad då ingen ide?.Finns inget som kan stoppa å åka in å besiktiga min 74 års bmw 520 med turbo på ?. Från 115 hk till 125 hk med turbon på tål väl en bmw 520 M10..:) |
bmwracing |
Ja, om bilen är av årsmodell -75 eller äldre går det ju bra så länge man håller sig inom effektgränserna. Men nu var det ju en -92 han frågade om. |
tn |
Ja missa års mod faktiskt..:) Ja vistt ska jag hålla mig inom efektgränsen.Annars så fuskar jag ju...:/ |
|
jag har frågat bilprovningen samma fråga. jag skrev följande Hej BP! Jag har en BMW 325 e30 -90 original ca 170 hk. Jag vill gärna överladda denna motor, är det möjligt att göra detta lagligt? Tror att det kommer bli ca 240-270 hk. eller är det lättare om jag lägger i en motor som redan har denna effekt? Hade isf tänkt mig en motor från BMW 745i -81 6cyl turbo 252 hk? *svar* Det gäller för dig att ha ett motoralternativ som är avgascertifierat enligt SNV A40 A12-regulation och då krävs ett intyg till registreringsbesiktningen, från BMWs generalagent samt ett intyg om att bilen är avsedd för den högre motoreffekten och vridmomentet. Jag blev inte mycket klokare efter att ha läst det här så jag svarade: ****** Då borde det vara ok med en orörd motor från bmw 745i -81, för den är väl avgascertifierad? alltså inga papper från bmw? Men att bilen är avsedd för högre effekt? vem avgör det? Betyder det att bromsar etc måste vara anpassade för motorns effekt? Om jag nu vill överladda den motor jag redan har, är det möjligt utan några inyg från bmw? Dessa vet jag är omöjliga att få. Finns a12-regulationen att läsa? Tack på förhand *Svar* Då bilen ändras så erfordras ett nytt intyg om att BILEN, inte bara motorn uppfyller kraven i SNV A40. Förändringen ger kravet om reg.bes och intyg men hur förändringen är utförd spelar roll för om du kan få intyg eller ej. Gräns för motoreffekt och vridmoment sätts av tillverkaren. Högre effekt etc. ställer högre krav på en rad delar i chassiet, såsom stomme, bromsar, hjulupphängning... Alternativet till miljöintyg från BMW, är att du kontaktar MTC( www.mtc.se) för en avgascertifiering av det motoralternativ som du utformat men när det gäller effektökning över 20% så blir det intyg från BMW. ????? någon som fattar.... |
|
|
simon e30: Jadå, du behöver ett intyg (eller flera) om du ska öka effekten mer än 20%. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Jonas75 lyckades med nåt unikt...bara att gratulera. För Simons del har han (som vanligt, tyvärr) fått svar från Bilprovningen som inte säger riktigt hela sanningen vad gäller avgasfrågan. För det första måste en (svensksåld) bil av årsmodell 1990 ha en motor med katalysator (avgaskraven är så tajta att man inte klarar det utan). Alltså faller tanken med en 745-motor från -81. Ska du öka effekten med mer än 20% kan du gå via ombyggt fordon (jag har väl skrivit en del om det) men problemet är fortfarande att ta sig runt avgaskraven. /Gustaf |
|
|
therealpinto: Jag svarar själv på ett antal sådana frågor, både via mail och telefon. Det finns tyvärr ingen möjlighet att sätta in alla i allting, utan man ger det svar man förväntar sig att frågeställaren behöver... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja kanske e lite efter , men välkända BMW trimföretag såsom AC, mfl, installerar väl turbo till bmw. va är det för skillnad när dom gör det istället för en själv, för bilen bör besiktigas ändå med turbon installerad efter deras ingrepp eller är jag helt ute o cyklar? Peter |
|
|
En bil som är trimmad av en "bilförädlare" är lika svår att besikta som en man trimmat själv, samma regler gäller... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej, så du menar att det kan va som att kasta pengarna i sjön om man lämnar in sin BMW till Alpina tex o ber dem att bygga turbo till sin bil, kan inte de försäkra att bilen kommer gå ígenom en besiktning? Är det pga andra avgasvärden efter ingreppet? MVh Peter |
|
| Men AC, Alpina mfl. typgodkänner sina modeller på TüV. Dom besiktar inte varje bil dom bygger. Det är precis så BMW gör med sina bilar.. Några exemplar skickas till TüV för kroocktest m.m. | |
|
peter kan tapeter: Det är helt rätt, det är som sagt ingen skillnad om Alpinafabriken turbokonverterar din bil eller om du själv gör det. Det handlar dels om emissionerna, men även om ren trafiksäkerhet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
TüV gäller inte i Sverige! Det är bara Alpina som är biltillverkare av "BMW-förädlarna" de andra är tuningfirmor/förädlingsfirmor. Då Alpina är klassad som en egen biltillverkare typar de in bilarna enligt gällande EU-regler och då är de bilarna godkända i hela europa. Om Alpina (eller någon annan) skulle "trimma" en bil som redan är intypad utan att göra en ny intypning för den bilen som modellt (vilket knappast är lönande för en enstaka bil!), blir det genast problem i Sverige... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.