|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jeppe, jag vet att det inte är så lätt att svara men just frågorna om ändrad motor borde vara så vanliga att ett bättre formulerat standardsvar kunde vara bra. I SNFS 1992:12 (A40) är det ju beskrivet vad som gäller för motorbyten och utifrån den texten är det ganska lätt för en som är insatt i detta att formulera ett hyfsat lättbegripligt svar. Det jag framförallt tycker att man skulle bli tydligare med, är att informera om att det i princip är omöjligt att få en tillverkare att skriva ett intyg om överensstämmelse för ändrade motorer. De flesta svar jag sett säger ungefär att om du vill turbokonvertera din motor så ska du be tillverkaren att intyga att den är avgascertifierad med turbo. För en lekman låter det som att det bara är att smälla på turbon, åka till tillverkaren och låta dem skriva ett papper. Om jag hinner ska jag ta upp saken med Tommy Moodh så fort jag får tillfälle. /Gustaf |
|
|
Alpina är ett eget märke. De bygger egna bilar. De gör inte som de andra som köper BMW-bilar och trimmar men låter BMW stå kvar i reg.beviset. På en Alpina står det exempelvis Alpina B10 i reg.beviset. På en AC Schnitzer-trimmad BMW 528 står det fortfarande BMW 528 i reg.beviset. Alltså kan Alpina göra i princip vad de vill då de behandlas som en helt fristående tillverkare och får turbomata lika mycket som Audi, VW, Toyota m.fl. får överladda som de vill (inom vissa ramar självklart). I Tyskland är det säkerligen mycket enklare att få igenom en överladdad BMW genom TÜV än det är i Sverige att få igenom ASB, vilket i princip är omöjligt. Helt andra regler. Frågan är väl när Sverige skall bli tvungna att anpassa sig efter resten av EU... |
|
| Hrrm. Missade andra sidan. Det är därför jag sitter och upprepar vad alla andra har sagt innan. ;) | |
|
En annan fråga angående ombyggnad och SFRO: Hur är det med bromsar och drivlina hur klassas dessa i effektsynpunkt? Är det orginalbilens märkeffekt eller är det andra faktorer som spelar in? Funderar på att besiktiga min e30 med m50 motor och undrar vad jag behöver planera för inköp, dvs om jag har råd eller ej... Tack /johan |
|
|
Hej Bromssystemet bedöms i första hand efter "donatorbilens" vikt och effekt. Tung bil med hyfsad effekt brukar ha bromsar som duger till mycket effekt i lätt bil, lite förenklat. Detsamma gäller drivlina. Ofta är en bra variant att ta bromsar från samma bil som motorn kommer från (om det är en större bil). /Gustaf |
|
| Tackar å bockar! | |
|
Jag snackade med en SFRO kille om att besikta min VOlvo 142 -69 med BMW M30B28 motor å turbo... Han sa att om bilen vägde 1100kg och man besiktar som ombyggt fordon (byta minst motor, låda, bakaxel och bromssytemet) så skulle jag få ha 220hk. Och trubo var inget problem. Bara jag har bromspapper som visar att den inte har mer än 220hk... SÅ jag tänker broms min med så lite ladd så att jag klarar mig under 220hk... ///Jimmy "Kjelle" Larsson PM Racing |
|
|
Hej Nu är det ju lite lättare med -69 års modell. Sedan var det väl inte riktigt så jag uttryckte mig om effekten heller - jag skrev väl att "så det blir en rätt snäll turboanläggning i så fall. Liten turbo, ingen intercooler kan krävas för att Bilprovningen ska tro på dina effektsiffror..." Fast nu hamnar vi utanför ämnet här. /Gustaf |
|
|
detta sa en turbo firma åt mej....- här i finland när du besiktar din bil,måste du inte byta någonting när du har under 20% mera effekt. Och efter besiktningen tar du all effekt ur din bil. Och i sverige är de ännu lättare att besikta en turbobil än i finland. Men, om du sade du ska ta mera effekt än +20%,behöver du byta till bättre bromsar till exempel. haha.... |
|
| haha själv fanatic, så lätt är det nog inte här i Finland. Du får öka effekten upp till 20% över den effekt som den motorstarkaste modellen i serien har, OM du på samma gång byter bromsar, hjulupphängning etc till grejer från den motorstarkaste modellen. Du ska dessutom ha ett intyg från importören på att jobbet är riktigt gjort och så måste du klara avgaskraven. Har du en nyare sk utsläppsfattig bil så måste den testas vid en oberoende anstalt, t ex VTT, det kostar ca 1700€ om jag minns rätt. Ligger du inom 30% från vad som är tillåtet, så blir det en ny mätning á 1000€. osv...så LÄTT är det inte. | |
| nej jag sa inte att det va jag som kommit på det!!!!!!!!!!!!!!!men säjer ett företag som installerar turbo att de e så....va ska man då tro på??????? | |
| Jag vet att det ska gå i Finland. Jag läste lite genom reglerna och det är inte själva turbon som är problemet fall jag förstått det rätt, utan den nya effekten. Jag vet en 02a som är reggad för ett laddtryck på 0,8 här på Åland iaf. | |
| men vad är det som dom inte tycker om????? | |
| effektökningen. Det är så svårt för dom att veta hur mycket effekt du kommer köra med. Vet inte hur hårda dom är på avgasvärdena dock, så det tänker jag inte uttala mig om. Allt för enkelt är det inte att få igenom grejjerna, men det ska gå. | |
|
eller så plockar man av allt före...vad måste man göra för att få köra streetrace i finland?????måste den va besiktad me turbo eller??? |
|
| jag har en 735-87.. kan jag stoppa i en 745 motor från-84-85 och besikta den? borde väl vara ungefär dessamma 735 har 211 hr och 745 har 252 hr kan det gå?? | |
| jag har en 735-87.. kan jag stoppa i en 745 motor från-84-85 och besikta den? borde väl vara ungefär dessamma 735 har 211 hr och 745 har 252 hr kan det gå?? | |
|
Förutsatt att 735:an inte är utrustad med katalysator från fabrik är det möjligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| sitter kat fast den kollar dom alldrig blev väl lag att den skulle vara godkänd 88 om jag har förstått det...katten måste sitta på plats fast behöver inte fungera | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.