|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Länsstyrelsen utfärdar varning när överträdelsen av hastighetsgränsen ej varit ringa. Vet icke den exakta gränsen eller om den är flytande. Vid ytterliggare hastighetsöverträdelse kommer varningen påverka följden. | |
|
Exakt. Det är länsstyrelsen som utfärdat varningen och när jag dikuterade varningens innebörd med handläggaren idag så sade hon att varningar utdelas då man kör >25km/h för fort på "ej 30-vägsträckor". Kör jag alltså 25Km/h för fort igen så får jag en till varning. Två varningar inom två år = indraget kk. Det kanske finns andra premisser man kan få varning för också, men det här är en av dom. |
|
|
Själva tveksamheten låg inte i varningen som sådan, utan att du fått ändrat hastigheten för indragning från 30km/h till 25km/h. Är du verkligen säker på att det är så? Normlat medför varningen från Länsstyrelsen att körkortet dras vid nästa hastighetsöverträdelse inom varningstiden, oavsett hur fort man kört... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Krävs det inte att ärendet går till länsstyrelsen även andra gången för att körkortet skall återkallas? | |
|
Länsstyrelsen får rapport om alla trafikbrott som begås, även en mindre hastighetsöverträdelse... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag är 100% säker att hon sade så, men i värsta fall misstolkade jag henne eller så uttryckte hon sig dåligt. Varför skulle hon förklara att det behövs två(!) varningar för indraget kk om det är som du säger? Har jag fattat det rätt om du menar att kk dras vid nästa fortkörning om den kommer inom varningstiden? |
|
| Är det när det går en vända till åklagare som det blir trubbel då måntro? Jag fick ett otäckt brunt kuvert från vad jag har för mig var åklagarmyndigheten där man kunde läsa gärningsbeskrivning och andra obehagliga saker. Texten var skriven på ett så strikt sätt att det fick en humoristisk inramning. | |
| Björk: Nu kryper skeletten ut ur gareroben. Vad hade du gjort för att förtjäna ett sådant brunt kuvert? :-) | |
| Fartsyndat. Fast det är längesedan nu. Säger som Hannah Graaf när hon var nitton år och skulle förklara varför hon har silikonbröst: "Det var en dum sak jag gjorde när jag var arton..." :-) | |
|
Jag vet inte säkert hur Länsstyrelsen handhar ditt ärende. Jag fick en varning för fortkörning för några år sedan, denna medförde att vid ytterligare en fortkörning inom två år skulle jag bli av med körkortet, oavsett hur lite jag kör för fort. Olika handläggare kanske gör olika, eller så har Länsstyrelsen ändrat tillvägagångssätt? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag yrar inte Jesperado. Det är en filosofisk fråga: Om jag kör 140 på motorväg utan att ertappas. är det då ett brott ? Eller är det ett brott enbart om jag ertappas ? För övrigt tycker jag att du Jsperado är liet av en messerschmidt (besserwisser heter det men jag hörde en gång en som sa fel, och det är lite roligare) | |
|
Apricot: Det är inte alls någon filosofisk fråga, om lagen säger max 110km/h och du kör 140km/h har du brutit mot lagen. Absolut, jag är en besserwisser. Det har jag alltid varit och jag skäms inte för det heller. För att bevara stämningen på forumet behåller jag vad jag tycker om dig för mig själv... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okej grabbar, Vad lagen säger vet alla, bryter du mot denna har du begått ett brott. Blir du däremot frikänd i en rättegång är du oskyldig. Likaså är du oskyldig innan du dömts för brottet. Även om du begått brottet men ändå blir frikänd har du inte begått nåt brott! Eller har du!? Krångligt? Ja, och ett rakt svar från en jurist kan man nog inte få ens. Ett ja eller nej alltså. :) Om du kör 140 och polisen tar dig så har du ivf som helst brutit mot lagen. Behöver man diskutera det vidare? Länk Länk |
|
| Styr moralen lagarna eller vice versa? Jag vågar påstå att lagar som inte finner stöd hos människor förr eller senare kommer upphöra. | |
|
LexCom: Jag har själv blivit klockad till 191km/h på motorvägen där det var begränsat till 90km/h under sommaren, jag undankom med en tillsägelse pga att det var krim men och det fanns inspelat. (191 var enligt kameran medelhastigheten på streckan 20km) Så även om polisen inte alltid tar körkortet så betyder det inte att man får åka så fort utan att bli av med kortet.......... Mvh Jonas Har haft minst 200 bilar på 10år och BMW är klart OUT STANDING!! |
|
|
Nu blev jag lite fundersam.. Jag blev stoppad för 92km/h på 70-väg (Nynäsvägen= omöjligt att ligga i 70). Fick ingen böter, men en "anmärkning". Vad innebär detta? ///Jesper |
|
|
Vad menar du med anmärkning? Länk Länk |
|
|
Jonas Hur i h*lvete klarar du dig med en tillsägelse när du kör över 100 km/h för fort? Du måste skämta! Den polisen som stoppar dig har ju gjort en dundertabbe i så fall? |
|
|
Det var vad polisen som stoppade mig sa.. Jag hade ju inte några fortkörningar sen tidigare, så han sa att det bara skulle bli en anmärkning denna gång och att jag skulle ta det lugnt i fortsättningen :) ///Jesper |
|
|
Jo men frågan är om han "anmärkte i sitt minne" eller om han rapporterade händelsen? Alltså, har du kört för fort och polismannen fäller dig för det så bör det ge böter. Det kan omöjligt vara upp till polismannen att bedöma straffsatsen för dig som fortkörare !? För mig låter det som ett uttryck "det blir en anmärkning denna gång men... " mera än något system utöver det vanliga tillvägagångsättet. Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.