AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.264

Fortkörning - ett brott

Sida 1 av 4
Ap
64
Apricot
735iA - 92
740iA- 96
520iA-89
Tycker ni att fortkörning är ett brott ? Personligen tycker jag att det "nästan" alltid bör vara det. Kör man tex med en BMW 7 serie
på motorväg utan att störa någon borde det inte vara ett brott att köra i 140 - 150. Bilen klarar av det, vägen är byggd för de hastigheterna osv. Vi har bra motorvägar (fast bara dom) och lite trafik om man jämför med Europa, ändå skall man sitta och slöa till i 110. Hårda regler i tätbebyggda områden tycker jag är OK.
I Italien för en del år sedan fick man köra fortare, på motorväg, desto större motor man hade. Det vore väl något för oss Beemers ?

Ante
BMW Kungen
Nä, så länge det inte är 30 eller 50 väg tycker jag det är lungt att blåsa på, om man anpassar sig till trafiksituationen.

Mvh
/// Kungen
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man kan väl inte fråga om man tycker att fortkörning är ett brott, det ÄR ett brott, oavsett vad man tycker...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Självklart ÄR fortkörning ett brott eftersom det är förbjudet enligt lag. Hur skulle det annars se ut om var och en fick avgöra vad som är brottsligt eller inte...

Sen är det ju allvarligare att göra en fortkörning på t ex en 30-väg, än på t ex en jättefin motorväg då det råder bäst omständigheter för fortkörning.
Det återspeglas ju också i att körkortet ryker redan vid 51km/h på 30-väg, och inte förrän i 141km/h på 110-väg.

Visst kör jag för fort emellanåt, men jag är medveten om att det inte är lagligt och får ta konsekvenserna av det om jag åker fast.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Ap
64
Apricot
735iA - 92
740iA- 96
520iA-89
Jeppe, allting är relativt. För några år sedan var det ett brott att gå mot röd gubbe, likaså var det att betrakta som"brott" mot den lokala ordingsstadgan att parkera fel. Tiderna förändras, och vi med dem, och lagarna förändras. Jag ser inget fel i att arbeta för förändring. M a o vill jag ha minst 130 på motorväg.Jag tycker också att polisen behövs bättre utanför dagis än på en spikrak motorväg.

Ante

PS Olof, hitintills har även jag stått för mina fortkörningsböter, som jag fått på motorväg (endast där hitintills).
Körkortet ryker faktiskt redan vid 50 km/h på 30-väg. Vid annan hastighetsbegränsning krävs >30 km/h över gällande gräns.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Nix bjoerck! 51 km/h... först då ryker kortet! Jag har nämligen fått böter för 50 km/h på 30 sträcka. Blev ganska uppläxad av polisen (Mr. Ruben "trafikmagazinet" Börjesson) 1 km/h till o jag hade inte haft nåt körkort på ett par månader, den punkten var han ganska tydlig på =)

I övrigt kan jag säga att enligt vägverket finns det bara en sträcka i hela sverige som är lämplig för farter över 110. Jag kommer inte ihåg var, men det var så det lät när debatten var uppe om att höja hastigheten till 120 när trafiken tillåter.
Om man bor i tyskland så finns lösningen.
"multi-crazy-kort"!!!

Länk

=)
Bjoerk har rätt vid närmare eftertanke. Vid 50km/h ryker kortet på 30-väg. Annars är det vid +31km/h.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Apricot: Jag vet inte riktigt vad du yrar om. Det är klart att vad som tidigare var ett lagbrott inte längre är det om lagen ändrats. Jag skulle själv inte ha någonting emot att hastighetsbegränsningarna höjdes, men det påverkar inte hurvida det är ett lagbrott att bryta mot befintliga hastighetsbegränsningar eller inte...

Jeppe

LexCom:

"Fråga: När kan Polisen omhänderta mitt körkort vid hastighetsöverträdelse?

Svar:Vid överträdelse med 20 km/h eller mer på väg som är begränsad till 30 km/h. På övriga vägar omhändertas körkortet vid överträdelse över gällande hastighetsbegränsning med 31 km/h eller mer."

Källa: www.polisen.se (2004-01-12)

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Gäller inte 20 över-gränsen på 50-väg också?

//Thorssa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det spelar ingen roll vad det står. Jag blev iaf INTE av med lappen när jag körde 20 km/h för fort på 30 sträcka förra året. Om det sen berodde på polismannens okunskap eller något annat vet jag inte. Jag e bara glad att jag slapp vara utan körkort efter den incidenten =)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Här finns lite mer info.
www.trafikjuristen.se
>>bjoerck, det verkar som om du har rätt =)
Det berodde definitivt på okunskap från polismannens sida. Bakläxa till Börjesson. Oseriöst av en trafikpolis att inte veta reglerna för körkortsåterkallelse.
Själv klarade jag mitt kort när jag körde 120,7km/h på 90-väg.
Däremot åkte jag på en varning, så nu ryker kortet vid 25km/h över gällande gräns på >50km/h-vägar.
Fortkörning är ett brott enligt lagboken, men som trafikant tycker jag det blir ett brott först när det är vårdslös körning, vilket iofs är subjektivt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Flåklypa: Va? Har du egna regler för fortkörning och körkortsindragning? Varför skulle kortet dras in redan vid 25km/h överträdelse?

Jeppe

Därför att jag har en varning i två års tid..
Därför att jag har en varning i två års tid..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Flåklypa: Polisen kan inte dela ut några varningar. Har du fått "varningen" av länsstyrelsen?
Jag är ganska övertygad om att ditt körkort dras in på samma premisser som för alla andra...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.