AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.979

Ingen värme i bilen trots rätt arbetstemperatur

Sida 2 av 2
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
har känt på slangarna runt kylaren o så.. dem e varma.. har dock inte känt på slangen till torpedväggen.. tror jag vet vart den ligger men e inte säker.. kan du säga det för säkerhets skull så jag inte tar fel..

........ HAHA ;p .....
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
schysst.. ska ringa honom nu.. tack kovo..

........ HAHA ;p .....
DEt går ju två slangar som e lika stora, inte spec stora, dom går till värmepaketet kanske 35 cm ner från rutan, på vänster sida sett framifrån, bakom insuget typ, eller hur man skall förklara, man ser det iallafall två slangar som går in i torpedväggen, ligger ovanpå varann, en utav slangarna på min 318, går till en vattenpump som sitter monterad på torpedväggen...
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
kovo:
tack för att du förklara men jag hittade dem.. det var de slangar som jag hade sett lite hastigt förut men men..
kollande slangen mot torpedväggen( eler ska man säga dem 2 slangarna) och jag hade värme i dem(tack o lov).. fyllde på varmt vatten.. blev väl en 40-50cl o sen stod vattnet stax innan toppen, dvs hålet... stod och höll på i en 15-20min utan resultat.. varvade till 4500rpm ett par gånger.. tempnålen gick då ner kanske 1/4 streck ett tag..

har två teorier om vad det kan va..
1. kan det vara värmeelementen som lagt av.. är det inte den som ska se till att kupén får värme..
2. värmeventilen som redan har nämnts.. men vad gör den??

PS: ringde klimatservice AB men peter var inte där.. ringde då till den andra som ligger i täby.. men där sa de inte nåt jag inte redan visste.. dem sa kolla att slangen in till torpeden har värme.. om den har det så akn det vara värmeventilen..

........ HAHA ;p .....
Värmeelementet är det inte! Det kan jag lova dig, om det skulle vara trasigt hade det läck ut vatten!

Värmeventilen tror jag att det är däremot om nu inget annat funkar, Om du tar ort själva mittkonsolen, en skruv under växelspaksdamasken, två plast skruvar på vardera sida, en under den bakre askkoppen, och tar ut mitt konsolen, så kollar du på förarsidan till vänster längsmed golvet, upp mot själva värmepaketet, så ser du ventilen, ser ut som två plaströr med en klump på och en sladd som går till den, Testa byt den, köp på skroten, annars har jag en värmeventil till en 318 som nog också passar, testa byt den... snabbt och lätt gjort, Men kom bara ihå innan byter, om du nu gör det, att du sätter tillbaka slangarna rätt sedan, (Dom vid torpedväggen) Som dom sitter nu, annars pajjar nästa ventil också...

Se det så här:

1. Ingen luft i vattnet? - Nej

2. Cirkulation? -Ja

3. Varmt runt slangarna till värmepaketet? -Ja

4..Måste vara ventilen...

Termostaten är det inte tror jag för den har ju släppt fram vattnet till paketet, det är bara det att nu släpper ventilen inte in vattnet till, själva värmepaketet...

Vanligt fel verkar det som...

MVH
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
men måste jag ta bort slangarne vid torpedväggen eller.. kan jag inte bara byta ventilen när bilen är avstängd??

........ HAHA ;p .....
Slangarna sitter på ventilens rör...men de är ju bara att komma ihåg var dom satt ju?!?!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Nu blir jag f*n galen.. har bytt värmeventil men ändå har jag inte fått nån förbannad värme... det är riktigt frustrerande..

har värme i slangarna in mot kupén.. och tempnålen fungerar..
vet intevad jag ska göra...

kan nån hjälpa mig... e trött på att frysa..

........ HAHA ;p .....
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jag skulle gissa på att värmeelementet är sönder.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
men om värmeelementet vore sönder så skulle det väl läcka kylarvätska därifrån... det gör det inte..

De hela började ju när jag skulle byta ut lite lampor i olika reglage o klockan.... kan de va så att nåm sladd gått av..

I så fall vilken???

........ HAHA ;p .....
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
men om värmeelementet vore sönder så skulle det väl läcka kylarvätska därifrån... det gör det inte..

De hela började ju när jag skulle byta ut lite lampor i olika reglage o klockan.... kan de va så att nåm sladd gått av..

I så fall vilken???

........ HAHA ;p .....
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Vad var felet xelerator..
jag har samma problem som dig jag ska byta värme ventil på fredag o se ifall ja får värme men om jag inte får så kanske du vet vad det är ????

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En kärvande termostat är en möjlighet.
Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Har bytt termostathus+termostat samt vattenpump har fortfarande ingen värme i bilen. Ska byta värmeventil imorgon... Åter kommer
Mvh

Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
har nu bytt värme ventil.. Men fortfarande är det inte så varmt i kupen det kommer varmluft men inte så jätte bra varmluft ska ja säga... Besviken...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.