AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.980

Ingen värme i bilen trots rätt arbetstemperatur

Sida 1 av 2
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
får ingen värme fastän bilen är i arbetstemperatur.. får bara kalluft..
har inte bytt eller fyllt på kylarvätska så det kan inte vara att jag har fått luft i systemet..
har dock varit vid panelerna o petat.. bytte lampa i klockan o så.. men har inte dragit av nån sladd eller nåt.. har ingen aning om vad det kan va.. kollade säkringar för nån dag sen(dock inte pga värmen) o alla såg hela ut..
behöver verkligen tips och hjälp så fort som möjligt ;/

........ HAHA ;p .....
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
SJälv har har jag ingen aning, men ett tips kan vara att söka i forumet efter det du vill veta ;)

" bara o växla ner o njuta =) "
Värmeventilen kanske packat ihop, ispropp? Fast så kallt är det ju inte nu, och du är verkligen säker på att du inte råkade dra låss sladden som sitter till värmevintilen?

Och inget vatten försvinner lr?
bj
105
bjornnl
316i -93
Lufta systemet så borde det gå bra. Tar c:a 15 min.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ja har inte gjort nåt med kylarvattnet, så det borde väl inte behöva luftas eller... eller kan det bara ha kommit in luft bara sådär..

har inte kollat vattnet.. men tror inte att det har försvunnit nåt..

vart sitter värmeventilen.. har dock inte våldat men men..
Om det rinner ut lite för mycket vatten nånstans så blir det tillslut för lite så att det inte cirkulerar till värmepaketet. Kolla om du har tillräckligt med kylarvätska. Om inte...häll i och kontrollera om du har någon läcka. Har du inte det, prova att lufta och se hur länge det håller sig.

Att köra...ja det är kul
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
nordlander_umeå: ska göra det.. återkommer o berättar hur det har gått..

........ HAHA ;p .....
Jag tror att det är värmeventilen iallafall....
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
kovo:ska kolla värmeventilen om inte luftningen funkar..

men skulle behöva en utförlig förklaring om hur luftningen ska gå till på min bil/E30..

har för mig att man ska ställa bilen i en lätt lutande backe.. ha full värme på och låg fart på inströmmande luft till kupén.. sedan ska man fylla på med vatten o glykol.. varva lite då o då..

men sen då.. när vet jag om jag e klar o luften e borta. e det när jag har värme i kupén eller..
vart sitter luftnippeln som alla snackar om..
tacksam för svar..

........ HAHA ;p .....
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
kom på att värmen pendlar.. stiger dessutom över mittenstrecket till nästa streck relativt fort vid stillastående..

........ HAHA ;p .....
Så var det på min med, exakt så... Det är förmodligen luft, eller en ispropp...fast nu är det ju ganska varmt ute....Hissa upp bilen i fram, på min e30 fanns ingen luftnippel, jag öppnade kylarlocket och varvade med full värme, efter ett tag vart tempen stabil och värme kom, det var efter att jag bytt cellpaket som det vart så här...lufta....
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
kovo:
har vart o luftat som du sa.. öppnade kylarpåfyllningslocket innan start.. sedan hade jag på full värme och full fläkt o lät motorn gå.. varvade motorn också kanske varannan minut eller mer.. höll på i 20 min.. tempnålen gick upp till nästsista strecket men ändå har jag ingen värme..

VAD SKA JAG GÖRA.. jAG BLIR GALEN..

........ HAHA ;p .....
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
kom på att kylarvätskenivån var kanske vid hälften eller lite under innan start.. och när motorn kommit upp i arbetstemp så låg nivån kanske 4/5 full..
hur vet jag om jag ska fylla på mer kylvätska.. kommer det inte bli för mycket o jag fyller på mer??

........ HAHA ;p .....
Det är väll bara att fylla på det!

Men jag kom att tänka på detta också..

Är du säker på att det finns någon cirkulation?

Känn på vattenpumpen som sitter mot torpedväggen, (På min iallafall) Vibrerar lite lätt, om det blir vartm på slangen mot värme paketet, tilloppet och returen..

Fast du kanske har fått varmt nu?

Men det är bara att fylla på vatten tills det rinner över i kylan, och kanske lufta igen, jag gjorde det och varvade kanske 2000-2500 rpm, så att man är säker på att det blir cirkulation...

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ok.. men hur länge höll du på då???

........ HAHA ;p .....
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Svår nöt...

Termostaten bör vara ok, eftersom den ger utslag...
Mest troligt att du har fått luft i systemet på grund av läckage eller något annat som orsakat en minskning i systemet.

Om du försöker lufta bilen så skall du göra detta tills det inte kommer luft ur luftnings nippeln, dvs. strömmar det bara kylarvätska ur den så har du inge luft.
Precis som du beskriver själv ovan så kan det med fördel vara bra att utföra detta i en lutande backe eller motsvarande, beroende på att luftning nippelnb sitter ganska lågt i förhållande till termostaten och därför kan det vara svårt att lufta annars...

Kylarvätskenivån skall alltid fyllas på när motorn är kall, då skall den fyllas till en angiven markering på expansionskärlet.

Kan det vara vattenpumpen som håller på att packa ihop?!?
Kanske i en kvart...typ?

Men kolla om det är bra cirkulation, utan circk blir det inge varmt och tempen stiger, när det är luft brukar tempmätaren liksom fladdra.

Med cirkcken kan du göra så här med, När tempen är på typ hälften eller högre, varva motorn rejält då! kanske 3-5 sek. Då ska tempen sjunka rejält för nån minut, eller så skruvar du bort slangen vid värmepaketet och ser om det kommer nått vatten när du kör motorn....
dwedin: Jag har varken sett expansionskärl, Lr luftnippel på min 318 -87...

Går bra att lufta utan med...
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
dwedin..
jag hittar inte min luftningsnippel..vet inte om jag ens har en..

på kylarpåfyllningskärlet fins det iaf 3 slangar om man tittar uppifrån.. en tjock som skickar ut vatten, en smal som skickar in vatten och så har jag en smal slang precis under locket som går inte går nånstans.. har dragit fram den slangen och den går bara ut i luften , sitter ingenstans..

........ HAHA ;p .....
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Kovo: Ok, ser kanske inte alls lika dant som på E36án, vilken jag tyvärr bara har erfararenhet av och beskrivningen ovan stämmer in på denna, men det borde vara liknande på de äldre oxå?!
Jag tycker du gör så här, Ring Peter på Klimatservice AB,
0175-73575

Han vet vad du ska göra, berätta ditt problem och fråga om han har några tipps till dig hur du kan göra.. Jag tror han vet..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.