AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.023

Vatten i oljan!

Sida 2 av 2
BM
55
BMW4-ever
328i touring -96
Gjorde ett komptest idag det visade sig vara ok, alla cylindrar låg runt 13.5 kg.
Idag fanns det ingen vatten i oljan heller, men efter att jag gjort komptestet rev jag loss ventilkåpan och det var lite vit gegg i toppen på den, så jag antar att det hela har varit kondens.

Teori: det var mycket kondens i ventilkåpan, när jag fyllde på motortillsatsen skvätte den samman med vattnet och blandades sedan ner i motorn. Efter att vädret nu har blivit mildare(stabilare) minskade kondensen och vattnet har försvunnit.

:O Lättad för tillfället, såg ett par månader med vatten och bröd flasha förbi ögoen...
El
338
ElNiko
325iT-92
Kan ju vara så att vevhusventillationsslangen (långt ord..) har kläggat igen, där brukar det hamna en hel del skit.. Hittade beige klegg på min sticka också, tog loss slangen och blåste ur den, såg ut som om nån hade snytit sig på golvet : ). Nu bytte jag iofs hela slangen då den givetvis paja när jag tog loss den, men din är ju inte så gammal och torr så det borde inte vara nåt problem.
Jag instämmer föresten med din teori, min bil bettede sig ungefär så vid samma väderförhållanden, men när jag bytte olja så var den gamla hur fin som helst...

/Niklas
BM
55
BMW4-ever
328i touring -96
Det är sant, min slang också ganska igensatt, gjorde endast rent den i öppningen men ska nog göra som du säger och ta loss den och blåsa rent. Kanske kan göra att man minskar kondensen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.