|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har förlorat lite olja i motorn sista två månaderna har det försvunnit ca. 1l. Försökte nu åtgärda detta med att fylla på omega motortillsats som jag hört mycket gott om här. Dock har jag hört att det är viktigt att inte överdosera så jag såg till att hålla mig under angivet %tal. Idag fann jag spår av vatten i Oljan plus att det försvunnit ca en halv liter. Så det blir att plocka in bilen i garaget imorgon och kolla lite noggranare. Någon som har tips om var jag ska börja kontrollera =\ | |
|
det kan vara att din topplockspackning är kass.. ........ HAHA ;p ..... |
|
| Inte på humör för något HaHa nu men, det går att kontrollera genom att göra ett oljeprov på kylarvattnet eller? | |
|
;).. haha är inte för att jävlas.. de e mitt ANVÄNDARSIGNATUR.. hoppas att du inte tog åt dig.. men tbax till ämnet.. en del tecken på att topplockspackningen kan vara kass är om du har ojämn tomgång.. då läcker topplockspackningen.. ojämn tomgång kan dock bero på annat också men men.. du kan göra ett kompprov.. om du har lågt tryck i två angränsande cylindrar så är det rätt säkert topplockspackningen.. stiger värmen över arbetstemp.?? ........ HAHA ;p ..... |
|
|
Ingen fara, jag har sett din användarsignatur förut... =P Ingen ojämn gång spinner som en katt, har funderat på att göra ett kompprov, kanske ska börja med det först imorgon. Tempen ligger också normalt. Hur mycket vatten behövs för att förstöra oljan, såg att locket till ventilkåpan inte var helt tätt, det var lite vit gegga där, men det kan inte komma in någon mängd vatten om man inte dränker motorn... |
|
|
har läst om det förut på forumet. andra har haft problem med vit gegga ;).. fast det var E30:n har jag för mig men men.. det kan bildas kondens i locket under vintern eller vid vissa årstider som sedan blir vatten.. samma sak gäller den vita geggan.. kolla stickan o se om du har vit gegga på den också..tror att killen fick tipset att köra hårt nån mil för att höja temp. o få bort skitet men jag vet inte om det är det bästa sättet.. det blir nog bättre när vädret ändras.. gör ett komptest för säkerhets skull ändå.. du får ju veta andra saker om motorn också ex skick på kolvringar osv.. om du har lite lite vatten tror jag att oljan klarar sig, men om du typ har halvliter ;) borde du nog kolla upp det.. ........ HAHA ;p ..... |
|
|
Okej, ska kolla imorgon. Det kom lite på stickan, ungefär varannan gång endast någon prick testade flera ggr. för att vara säker =\ Känns inte så smart att köra hårt med motorn om det nu är vatten i, då finns det riska att bränna ett lager. I`ll be back, efter ett kompprov imorgon... |
|
Mattan |
Har du vatten i oljan bör du inte köra alls!! Glykol är döden för dina lager!! |
| Bortsprungen topppackning, eller spricka i toppen. Ryker motorn mer än vanligt, vattendimma. Tyvärr riv motorn. | |
|
Jag har tyckt att den rykt en del men jag tror att det endast beror på vädret. Det är vit rök men det försvinner inget kylarvatten. När man lossar oljepåfyllningen under gång ska tomgången inte gå ner lite i varv då? Den varvar på i samma varvtal oberoende om locket är på eller av, vad kan det bero på eller ska det vara så? |
|
|
kolla kylarslangarna angående rykningarna.. har du en liten spricka så kan det sippra ut lite som förbränns o ryker.. hur gick det med kompprovet.. |
|
|
BMW4-ever Åter angående vitaktig rök ur avgasröret. Detta tyder på spricka eller otät topppackning, varvid vattenläckaget både sipprar ner i förbränningsutrymmet och oljekanalerna, oljan blir då vitaktig. Kolla även expansionskärlet. Är det en oljehinna på kylarvätskan? Angående vatten ur avgasrör, har Du ett större läckage den vägen bildas vatten på garagegolvet vid start av motor. |
|
|
Har inte hunnit göra ett kompprov idag, men ska försöka hinna imorgon. Då får jag varje fall reda på om det läcker in i cylindrarna. Men jag tror inte det utan att det endast har varit vit rök pga. av det blöta/kalla vädret som vi har haft i GBG på sistone. |
|
nida3 |
BMW4-ever: Om du vill ha bort "geggan" använd motorljesköljmedlet inför nästa byte - men försök kolla var det läcker, om det är kylarvattnet som läcker in kan du täta det. Första gågen du kör med tillsatsen kan du få en effekt att det drar olja, det försvinner vid nästa byte - glöm ej motorsköljmedlet! |
|
nida3 har du några tips på hur man ska täta det vilket medel osv.. |
|
|
BMW4-ever: Låter märkligt att topplockspackningen behövs bytas på en 96:a, hade varit en annan sak om det var en 86:a... Hur långt har du kört med bilen, har den gått riktigt långt? Återkom gärna hur det gick med komp-provet. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| Har gått 12000, men jag har sett att tidigare ägare har bytt termostat. Kan ju tänkas att den har kokat. Men att det ska börja strula så långt (3 mån) efteråt känns konstigt. | |
|
Jag bytte topplockspackning på min fd 328-96 vid ca 12000mil.... kul..... kostade ca 10tkr på verkstad i Värnamo Lycka till, Tobbe |
|
|
Vad var det som hade hänt som gjorde att du behövde byta topplockspackningen toby 2001? Ringde och pratade med den firma som bytt termostat, han kom ihåg bilen och sa det berodde på att den inte gick upp i temp alltså borde den inte ha kokat. |
|
|
Jag klippte en Hare i 180km/h efter att bilskadefirman lagat bilen så fick jag fylla på ca 2liter kylarvatten efter hand som jag körde med bilen, troligtvis dåligt luftad när bilskadefirman bytte kyl... Så kan det gå! Mvh Tobbe Ps Haren dog! Ds |
|
|
toby2001: Förstår nu varför :( Låter dock som att arbetet knappast utfördes hos en auktoriserad BMW verkstad...då har skulle du bergis haft garanti på skadereparationen som täckte den bristfälliga luftningen + topplockspackningen. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.