AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.837

Vilken olja ?

Sida 1 av 2
Hej, finns det någon som kan rekommendera en bra motorolja till 318i -84 ?
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Har du använt sökfunktionen? Finns tusentals trådar om oljor... Ett tips är att söka på "JohanB". Han har skrivit mycket, och bra, om oljor.

Två bilar är fler än en..
Jo, det har jag gjort men det kommer upp för mycket, jag orkar inte läsa alllt.
Är det ingen som vet ? 10W/40 eller ?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
jag använder mobil 1 helsyntetisk 5W/50 olja.

Mvh

__
bmw323.cbj.net
Visa användare
837
MetallicaMats
Biltemas syntet 5w-40 brukar rekommenderas varmt. Billig och högt klassad. Mobil 10w-40 är en annan som brukar rekommenderas, dyrare men samma klassning som Biltema.. Kör själv Biltema på alla bilar. Funkar kanon. Samt att man har råd med nåt extra oljebyte...:-)

okej. Vad är det för skillnad mellan 5w/40 och 10w/40, jag är inte så haj på motoroljor !!
Visa användare
837
MetallicaMats
Oj... Kortfattat: Tjockheten vid kyla. Men nu får du läsa igenom en del andra trådar tex Länk eller Länk. Varsågod och läs...

Visa användare
837
MetallicaMats
EDITERAR: Läs JohanB:s inlägg i dessa trådar..

Tack....För länkarna !!
Det är nämligen så att bilen ska bytas olja på för första gången i min ägo och jag står som ett stort frågetecken .
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En 5W-40 eller 5W-50 med API SJ (eller SL) + ACEA A3-klassning (kolla på etiketten) är vad som behövs.

Klassningarna ÄR viktiga att titta på, köp inte lägre än API SJ (t.ex. SH/SG/SE)!

Och glöm inte att byta oljefiltret.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Alltså; köp INTE en API SH/SG eller SE-klassad olja!

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt, kolla klassningarna!

Lämplig viskositet kan vara:
0W40, 5W40 eller 5W50

Köp inte en olja som har lägre kallviskositet (siffrorna innan W:et) än 10W.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Okej. Då köper jag 5W/50.
Det finns ingen riska att skit löses upp eler något om man byter, så motorn kan förstöras ?
För bilen har nämligen stått en tid ca: 1 år och lyfter man på påfyllningslocket så tycker jag att det ser inte sådär jätte rent ut, ?????
Missförstå mig inte nu, det är lite små svarta missfärgningar av något slag ??
Men det kanske försvinner om jag varmkör motorn o byter ?
Är det någon som känner igen sig ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det finns alltid en liten risk för att gammal smuts och avlagringar löses upp av en kvalitetsolja (mineral-, delsyntet eller helsyntetisk).

Därför är det bra att hålla ett öga på hur snabbt oljan blir smutsig/svartnar efter bytet. Om den gör det väldigt snabbt, tyder det på att den nya oljan tvättar rent invändigt i motorn.
Då kan det vara lämpligt att göra ett nytt olje- och oljefilterbyte efter 200-300 mil.
Därmed får man ut merparten av smutsen ur motorn och kan sedan byta olja som vanligt.

Byt alltid filter i samband med oljebytet och snåla inte på filterkvaliteten!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske skall förtydliga mig angående risken för att smuts löses upp.
Detta gäller om man vet eller misstänker att motorn har fått dålig olja tidigare och/eller fått väldigt långa serviceintervaller.
Om man inte vet något om bilens historik, är det alltid bäst att ta det säkra för det osäkra!

Mvh

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
I en såpass gammal bil som heller inte verkar ha blivit jättebra skött vad gäller oljebyten tidigare heller, (du skriver att det var skitigt under påfyllningslocket) så ser jag ingen som helst anledning att kosta på ngn dyr helsyntet olja.

Jag skulle personligen ha nöjt mig med t.ex Agrol Spectra (delsyntet) 10w40 för 146:-/4l, alternativt Agrol Otto (mineral) 10w40 för 106:-/4l, dessa oljor finns att köpa hos Granngården. Biltemas oljor borde också vara ett bra o prisvärt alternativ till denna bil.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
mr
51
mr_m_power
///M3 E36;a
jag körde på en bra olja i min gamla
320 88" castrol gt3 10w/40...
vi har den i verkstan....inte så dyr heller;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, biltemas eller Rsustas helsyntetiska 5W40-olja kostar mindre än vad man kan köpa delsyntetisk "märkesolja" för!

ca 200 kr/fyralitersdunk får man nog se som mycket prisvärt med tanke på oljornas klassning!

Personligen skulle jag om jag inte hade kontakter som gör att man kan köpa "märkesolja" billigt, köpt just Rustas (tillverkad av Aschland = Valvoline) eller Biltemas (med 99% säkerhet tillverkad av Statoil) helsyntetiska 5W40-oljor!

Mvh

Okej.
Jag har fått olja av en kompis. Supergrade 10W/40 SG/CD, som har legat under sängen i ett halvt år.
Men jag vet inte om den är bra för min bil. Om inte annat så klanske man kan ha den och skölja med, om ni förstå vad jag menar.
jag byter till den och ser efter om det blir svart eller skitit, sen byter jag igen till en dyrare 5W/50 eller nått?
Eller tycker ni att jag ska våga köra med den, det är nog en välldikt billig motorolja jag fått. ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
API SG/CD är en låg (dålig) klassning med dagens mått mätt.

Däremot uppfyller den troligen de krav som står i din instruktionsbok...(det har hänt rätt mycket i utvecklingen av motoroljor på 20 år!)

Dvs. det är inte direkt skadligt för din motor, men det finns mycket bättre oljor idag.

Mvh

Men jag har ingen nytta av den, så tror du det är bra och byta till den och efter någon dag byta till en annan. Man kanske kan få ur den skiten jag snacka om förut ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.